Trudnoća Planiranje trudnoće 2140 prikaza 16. rujna 2019.

Radiš na bebi, ali ne uspijevaš zatrudnjeti? Možda je kriva tvoja prehrana

Foto: Guliver/Shutterstock
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Domaći stručnjaci procjenjuju kako je u Hrvatskoj do 100 000 parova koji se bore s neplodnošću. Uzroci su brojni, a kod nekih pomaže promjena prehrambenih navika i životnog stila

Ljekovitost hrane koju konzumiramo čovječanstvo istražuje od davnina, a upravo je prehrana među važnim čimbenicima koji imaju utjecaja na zdravlje spermija i jajnih stanica te općenito na plodnost. Uzroci neplodnosti, navode specijalisti, među brojnim drugim čimbenicima su nezdrav način života te pretilost.

Plodnost oba partnera umanjuju i za 40 do 50%  faktori poput debljine, pušenje duhana, droge, prekomjerne konzumacije alkohola, kave, čaja te spolno prenosive bolesti, ističe prof. dr. sc. Velimir Šimunić, specijalist ginekologije i opstetricije, uži specijalist iz humane reprodukcije i ginekološke endokrinologije. Kod muške neplodnosti posebno veliku ulogu igraju kemikalije iz okoliša koje oponašaju ženske spolne hormone, tzv. ksenoestrogeni.

žena, pranje zubi Možda te zanima... Neočekivani razlozi zašto ne možete zatrudnjeti Trudnoća

Promjenom prehrane i načina života može se popraviti broj spermija

"Ima ih i u ispušnim plinova automobila, kao i u mnogim deterdžentima, kemikalijama kojih prije nije bilo u prirodi. Za sve ljubitelje roštilja loša je vijest da je meso pečeno na ugljenu također puno ksenoestrogena koji uzrokuju neplodnost. Sve što izbacimo u prirodu poslije opet udišemo ili nam se vraća kroz vodu koju pijemo", priča prof. dr. Davor Ježek iz Zavoda za histologiju i embriologiju te prodekan za međunarodnu suradnju Medicinskog fakulteta u Zagrebu. Dodaje kako muškarci koji imaju mali broj spermija mogu svoje stanje modificirati kroz drugačiju prehranu i način života.

Nutricionistica Darija Vranešić Bender ističe kako je znanstveno dokazano da način prehrane žene prije i tijekom trudnoće utječe na plodnost te tijek i ishod trudnoće te da su se brojne studije bavile i utjecajem prehrane i načina života na plodnost muškaraca.

"Cijeli je niz nutritivnih čimbenika vezanih uz neplodnost žena i muškaraca, a uključuje udio tjelesne masti, poremećaje poput sindroma policističnih jajnika i celijakije te drugih bolesti i stanja koje utječu na iskorištenje i unos nutrijenata, iznimno tešku tjelesnu aktivnost te pretjeran unos kofeina i alkohola", tumači Vranešić Bender te dodaje da tijekom posljednjih desetljeća brojna istraživanja nastoje rasvijetliti vezu između prehrane i plodnosti.

Možda te zanima... Lakše do trudnoće: Promjene koje povećavaju plodnost Trudnoća

Stoga su se kroz istraživanja iskristalizirale brojne namirnice i njihove sastavnice kao hrana koja pomaže u boljem reproduktivnom zdravlju.

"Pri dnevnom odabiru namirnica trebali bismo često posezati za hranom bogatom antioksidansima, vitaminima A, C i E, selenom i cinkom te brojnim biljnim spojevima. Također, na jelovniku bi se često trebali naći i masna riba, sjemenke i orašasti plodovi, namirnice bogate omega-3 masnim kiselinama", govori doc. dr. Vranešić Bender naglašavajući i da antioksidansi imaju ključnu ulogu u plodnosti oba spola. Visok unos tih tvari može poboljšati broj, strukturu i pokretljivost spermija. Nedostatak cinka, kaže, također je prepoznat kao uzrok muške neplodnosti. Manjak tog minerala uzrokuje smanjenu sintezu testosterona te smanjenje broja i pokretljivosti spermija. Stoga se hrana bogata cinkom, poput kamenica, orašastih plodova i mesa, popularno smatra muškim afrodizijacima.

zdrava hrana, žena jede salatu Možda te zanima... Utjecaj prehrane na plodnost Trudnoća

Omega-3 masne kiseline sudjeluju u razvoju jajnih stanica i sintezi hormona u žena te stvaranju sperme. Osim za reproduktivno zdravlje, vjeruje se kako pojedine namirnice mogu osnažiti libido i pružiti bolje seksualno iskustvo.

"Seksualni nagon, naime, zahtijeva adekvatnu opskrbu nutrijentima, osobito vitaminima C i E te onima iz B kompleksa, mineralima cinkom i selenom te aminokiselinom argininom. Ova aminokiselina igra važnu ulogu u sintezi dušičnog oksida koji je odgovoran za vazodilataciju i postizanje erekcije. Adekvatan unos arginina važan je i za broj spermatozoida i njihovu pokretljivost. Arginin je u najvećoj mjeri zastupljen u goveđoj jetri, sjemenkama bundeve i sezama, čokoladi i bademima", objašnjava mag.nutr. Sandra Krstev Barać.

Čokolada osobito pomaže i ženama, ali samo ako je riječ o čokoladi s visokim udjelom kakaa. "Istraživanja pokazuju da žene koje svaki dan jedu tamnu čokoladu lakše postižu orgazam od onih koje se suzdržavaju od ove popularne slastice. Učinak se pripisuje stimulansu feniletilaminu, koji potiče osjećaj uzbuđenja. U formiranju osjeta važna su sva čula, a za afrodizijački učinak posebno je važan miris. Začini poput bosiljka, anisa, vanilije, cimeta i đumbira smatraju se afrodizijacima od davnina", kazala je nutricionistica.

Hrana za plodnost žene

Cikla 

Zbog velike količine antioksidansa, čija je svrha borba protiv slobodnih radikala, cikla (kao i tamna čokolada) snažno utječe na poboljšanje plodnosti. Bogata je nitratima, zaduženima za bolju cirkulaciju.  

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Avokado 

Bogat je vitaminima, mineralima, proteinima, ugljikohidratima i vlaknima. Odličan je izvor vitamina E, za koji su studije pokazale da dobro djeluje na sluznicu maternice. 

par, doktor, neplodnost Možda te zanima... Vodič kroz liječenje neplodnosti - korak po korak Trudnoća

Šljive

Harvardsko istraživanje pokazalo je da manjak željeza ima utjecaja na neplodnost. U prehranu uvrstite hranu bogatu željezom, poput suhih i svježih šljiva, brokule i kelja, te graha, također bogatog željezom.  

Mlijeko 

žena mlijeko | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock Za građu fertilnih stanica potrebni su biološki vrijedni proteini, a to su laktalbumini iz mlijeka. Važan je i kalcij. Za proces ovulacije potrebno je konzumirati punomasno mlijeko. 

Šparoge 

Njihova vrijednost leži i u činjenici da su bogate folatima, koji su dokazano vrlo važni kako za mušku, tako i za žensku plodnost. 

Blitva 

Za plodnost žena važne su namirnice bogate folatima iz zelenolisnog povrća (blitve, raštike), stoji u studiji kalifornijskog sveučilišta. 

Hrana za plodnost muškarca

Kamenice

Samo nekoliko kamenica dnevno osigurat će vaše dnevne potrebe za cinkom. Naime, istraživanja pokazuju da ovaj mineral štiti od karcinoma prostate. Kao dodatan plus, cink poboljšava funkciju reproduktivnog sustava te povećava broj spermija. Dobar izvor cinka su i školjke, nemasna govedina ili svinjetina te mahunarke. 

Možda te zanima... Nisam ni znala što je sekundarna neplodnost dok nismo počeli 'raditi' na drugoj bebi Trudnoća

Banane

Samo nekoliko kamenica dnevno osigurat će vaše dnevne potrebe za cinkom. Naime, istraživanja pokazuju da ovaj mineral štiti od karcinoma prostate. Kao dodatan plus, cink poboljšava funkciju reproduktivnog sustava te povećava broj spermija. Dobar izvor cinka su i školjke, nemasna govedina ili svinjetina te mahunarke. 

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Riba

Svi znamo da je masna riba (losos, sardine, tuna, skuša) najbolji izvor omega-3 masnih kiselina. Te višestruko nezasićene masti blagotvorno djeluju na srce, cirkulaciju, imunološki sustav, a među ostalim, smanjuju rizik od karcinoma prostate. Omega-3 masne kiseline možete pronaći i u sjemenkama lana, orasima, soji i repičinu ulju. 

Brokula

Svi znamo da je masna riba (losos, sardine, tuna, skuša) najbolji izvor omega-3 masnih kiselina. Te višestruko nezasićene masti blagotvorno djeluju na srce, cirkulaciju, imunološki sustav, a među ostalim, smanjuju rizik od karcinoma prostate. Omega-3 masne kiseline možete pronaći i u sjemenkama lana, orasima, soji i repičinu ulju. 

Soja

Soja obiluje izoflavonima, sastojcima koji čuvaju prostatu i štite je od karcinoma. Poželjni su svi sojini proizvodi, poput sojina mlijeka ili tofua. 

Brazilski oraščići

Brazilski su oraščići bogati magnezijem i selenom, moćnim antioksidansima koji štite od bolesti srca i karcinoma te potiču zdravlje prostate. Selen, također, pomaže sniziti LDL (‘loš’) kolesterol. 

salata, hrana, plodnost Možda te zanima... Bademi i 'zelenjava' potiču proizvodnju spermija Trudnoća

Integralne žitarice

Integralne žitarice osiguravaju dijetalna vlakna, vitamine i minerale - sve sastojke važne za zdravo srce, izgradnju mišića i održanje vitkog trbuha. Dijetalna vlakna koja osiguravaju ove namirnice regulirat će i neredovitu stolicu. Ako niste probali kvinoju, svakako to učinite, jer ona obiluje luteinom, sastojkom koji osigurava zdravlje prostate. 

par, hrana, kuhanje | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Bobičasto voće

Ljubičasta, plava i crvena boja koja krasi ovo voće odraz je bogatog sadržaja antioksidansa, osobito antocijana. Bobičasto voće u prehrani usporit će starenje i održati mozak vitalnim.  

Crveno-narančasto povrće

Crveno-narančasto povrće, poput paprika, mrkvi ili bundeva, obiluje vitaminom C i beta karotenom – nutrijentima koji pomažu očuvati kožu zdravom. 

Možda te zanima... Što trebaš znati o neplodnosti u 20-ima, 30-ima i 40-ima Trudnoća

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.

Vezani članci