Mnoštvo faktora određuje darovitost, a takve djece je oko tri posto. Takva djeca znaju biti ‘naporna’ jer imaju 100 pitanja, pamte sve odgovore i na temelju njih postavljaju nova pitanja. Darovito dijete može biti okarakterizirano kao neposlušno jer ima svoje stavove
Je li vaše dijete radoznalo, želi znati kako stvari rade, voli izazovne zadatke i mozgalice? Bolje se koncentrira na zadatke u odnosu na vršnjake? Postoji šansa da spada u nadarenu djecu koje je u populaciji oko 3 posto.
"Kao darovite, odgojitelji i učitelji izdvajaju onu djecu koja mnoge stvari rade ranije, brže, uspješnije i drugačije od druge djece te u tome imaju visoka postignuća. Darovitost se definira kao sklop natprosječnih intelektualnih sposobnosti, karakteristika osobnosti, visokog stupnja kreativnosti i motivacije", pojašnjava prof. psihologije Ksenija R. Benaković.
Kako znati da je dijete nadareno?
No ne određuje samo jedan faktor potencijalno darovito dijete. Mnogi roditelji misle da je dijete nadareno ako s četiri godine zna nabrojati sve države ili čitati.
"Mnoštvo faktora određuje darovitost, a ne samo jedna ili dvije stvari. Prvo treba naglasiti da postoji razlika između bistrog i darovitog djeteta. Bistro je ono koje puno zna jer može primati puno informacija, ali one dolaze na inicijativu roditelja. Darovito je pak ono koje samo želi puno znati i ta motivacija i želja za znanjem polaze od njega. Takva djeca znaju biti ‘naporna’ jer imaju 100 pitanja, pamte sve odgovore i na temelju njih postavljaju nova pitanja. Darovito dijete može biti okarakterizirano kao neposlušno jer ima svoje stavove", pojašnjava direktorica Brainy centra Zvjezdana Jaić, odgojiteljica i edukator za rad s darovitom djecom.
Sami sebi proturječe
Kod darovite djece dolazi često do kontradiktorne situacije jer znaju biti intelektualno nadmoćni, a emocionalno ispod svoje dobi. Jaić ističe i kako su darovita djeca zapravo s posebnim potrebama i treba im pružiti svu moguću potporu i ne dopustiti da se izgube u masi.
"Kad se takva djeca zainteresiraju za neko područje, postaju eksperti, no često su povučeni i orijentirani samo na sebe i temu koja ih zaokuplja. Teže su odgojivi jer stalno dovode u pitanje autoritet, ne vole raditi rutinske stvari (pospremati, čistiti, oblačiti se…). No zanos, iskričavost i pozitivna energija koju šire oko sebe kad im se ponude zanimljive i izazovne aktivnosti je očaravajuća. No ako im se ne pruži adekvatna podrška u školi mogu razviti probleme u ponašanju ili emocionalne te ne uspiju ostvariti potencijale", kaže Benaković.
Karakteristike darovite djece
Posebne crte darovitosti vidljive su od rane dobi: imaju puno energije, vrlo su radoznali, zanima ih kako stvari funkcioniraju, rano nauče čitati i računati, vrlo su maštoviti, zapažaju detalje, ispravljaju odrasle u nedosljednostima, vrlo ustrajni u svladavanju onog što ih zanima. Često su perfekcionisti, teško podnose poraz, osjetljivi, osjećajni i rade stvari po svom. Teško se snalaze s vršnjacima jer imaju drugačije interese.
Program rada s nadarenom djecom uključuje identificiranje potencijalno darovitog djeteta, utvrđivanje mogućnosti, potreba i interesa, uvažavanje specifičnih interesa i produbljivanje istih, omogućavanje da dijete uči što ga zanima, na način koji mu odgovara te dovoljno vremena. Treba im organizirati složenije aktivnosti naročito u pogledu apstraktnog mišljenja.