Školarci Razvoj od 7. do 14. godine 6606 prikaza 31. siječnja 2018.

Četiri greške kojima ubijamo dječju kreativnost

Foto: Thinkstock
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Nesvjesnim i uvijek dobronamjernim roditeljskim postupcima, kao i željom da osiguramo uklopljenost darovite djece u društvenu u okolinu i nastojanjem da ih se zaštiti od nerealnih snova, otupljujemo četiri oštrice njima urođene kreativnosti: smisao za drugačije, hrabrost, uvjerenje da nema nemogućeg i samostalnost

Jedna od glavnih karakteristika darovitosti, uz visoke intelektualne sposobnosti, jest drugačije viđenje svijeta oko sebe. Velika stvaralačka snaga darovite djece omogućuje im da vide krug tamo gdje svi drugi vide kocku, da čuju pjesmu, tamo gdje drugi čuju šum, da prepoznaju potencijal tamo gdje drugi vide nemogućnost. Darovitost je dar posebnosti u percepciji, interpretaciji i stvaralaštvu; a tu sposobnost misaone i duhovne kreacije u svakodnevnom jeziku nazivamo kreativnošću i originalnošću

beba Možda te zanima... Najčešće greške koje usporavaju razvoj dječje inteligencije Beba

Naše vrijeme i društvo reklamiraju kreativnost i originalnost kao najpoželjnije odlike suvremenog čovjeka. U oglasima za posao ističe se kako se traži kreativna osoba puna ideja, u školskim kurikulumima uredno piše da obrazovanje mora razvijati kreativno mišljenje, a ekonomske analize upozoravaju da inventivnost pokreće nacionalnu i globalnu ekonomiju. Sve u svemu, kreativnost i originalnost doživljavaju svoju renesansu, cvjetajući kao društveni ideali na kojima se trebaju zasnivati moderan odgoj i obrazovanje, razvijena ekonomija i napredna socijalna zajednica. Nema profesora, tete u vrtiću, marketinškog stručnjaka, prodavačice, menadžera, bakice iz Palje Brda ili uzgajivača maslina koji će demantirati značaj kreativnosti i originalnosti u današnjem svijetu.

Možda te zanima... Kako poboljšati dječje pamćenje i koncentraciju? Vrtić

To je tako u teoriji. Praksa je pomalo drugačija. Odgoj i obrazovanje se prema ovim dvama modernim božanstvima često odnose kao prema heretiku čije krivovjerstvo treba iskorijeniti strogim uputstvima i pravilima, a svako se ''zastranjivanje'' od utvrđene norme sankcionira lošom ocjenom, negativnim komentarom, kritikom, nerazumijevanjem i osudom. S obzirom na njihov urođen smisao za drugačije i potrebu za ispoljavanjem toga smisla, darovita djeca najviše su izložena nerazumijevanju okoline i negativnim reakcijama na izraze kreativnosti. Okolina to gotovo uvijek čini nesvjesno, bez loše namjere, ali s lošim učinkom.

Kao u pjesmi Dobriše Cesarića: Teče i teče, teče jedan slap/ što u njem znači moja mala kap?, zbir roditeljskih postupaka i postupaka nastavnika kao kapi koje naizgled, pojedinačno i zasebno gledano, nemaju nekog presudnog utjecaja na razvoj kreativnosti ili nekreativnosti, na kraju se stapaju u slap i presuđuju postojanju ili odsustvu te osobine. 

Kako bismo osvijestili možebitne ''packe'' koje povremeno dajemo kreativnosti i tako gušimo potencijalnu darovitost djeteta, nabrojat ćemo one ''najtradicionalnije'', grupirane u četiri skupine i povezane s glavnim obilježjima kreativnosti.

Postoji jedan ispravan način, sve ostalo je neispravno 

Kreativnost znači smisao za drugačije. ''Cvijet ne izgleda tako''. Ponekad već kod crtanja svojim komentarima i ''savjetima'' možemo posramiti i obeshrabriti kreativne i originalne izraze djece. Ako dijete umjesto latica nacrta propelere kao na vjetrenjači i lišće oboja ljubičasto, a mi njegovu viziju cvijeta popratimo komentarom kako ,,je lišće zelene boje'', a latice ne izgledaju tako'', lupili smo kreativnost po prstima i ona se preplašeno povlači u sigurno okrilje ''zadanog'' i ''ispravnog'' svijeta.

Kako da darovita djeca zadrže i razviju svoj poriv za razmišljanjem ''izvan kutije'', kada nizom ovakvih postupaka oko neograničenosti njihova uma gradimo ograničenu mentalnu kutiju ''ispravne'' percepcije, obrubljenu bodljikavom žicom kako preslobodoumne misli slučajno ne bi prebjegle u zabranjeni svijet neispravnog.

djeca sviranje aktivnost Možda te zanima... Kada je pravo vrijeme za sport, tečaj stranog jezika ili zbor? Vrtić

Svi mislimo isto i ponašamo se jednako

Kreativnost znači hrabrost. Nesvjesno se mnogima dogodi da na neke prijedloge djeteta, primjerice: "Ajmo ove godine početi sa slavljem moga rođendana u 14.09 sati jer sam se tada rodila'' reagiramo jednom rečenicom koja je jedan od najučinkovitijih ubojica kreativnosti - "Ali, to nitko tako ne radi". Ovdje između redova piše, a dijete to čita i uči, da se moramo ponašati kao i svi drugi te da moramo misliti jednako kao i svi ostali. 

Način na koji drugi nešto rade, postaje kriterij koji usađujemo u dijete, a prema kojem ono procjenjuje legitimitet svojih misli i postupaka. S vremenom ćemo, ukoliko ovaj tip rečenice upotrebljavamo često, razviti strah od mišljenja i ponašanja koja nisu u skladu s konvencionalnim, a strah je glavna kočnica kreativnosti. 

igra | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Podjela na moguće i nemoguće

Kreativnost znači uvjerenje da nema nemogućeg. Dijete: "Kada narastem dresirat ću mrave da plešu akrobatski rock and roll". Roditelj: "Ali mravi ne mogu naučiti plesati akrobatski rock and roll, to je nemoguće".

Djeci, pogotovo darovitoj djeci, malo se toga čini nemogućim, sve dok ih razočarani svijet odraslih ne nauči da se MOŽE malo toga, odnosno da je moguće jedan mali gotovo presušeni potok, a da je nemoguće veeeeeliki nepregledni ocean, odnosno da se puno toga NE MOŽE. Naravno da afirmativne reakcije na ovakve i slične izjave djeteta neće rezultirati time da dijete odrasta s opsesijom da mrave nauči plesati akrobatski rock and roll, već će mu pomoći da razvije samopouzdanje u pogledu vlastitih misli i ideja, dok će mu suprotne inhibirajuće reakcije podrezati krila i smanjiti šanse da si jednoga dana postavlja velike ciljeve i ima velika očekivanja od sebe samoga. Sama je kreativnost duhovno-intelektualna snaga koja kombinirajući elemente zadanog i mogućeg, prodire u sfere nemogućeg. Kreativnost od NE MOŽE, stvara MOŽE.

dijete boje Možda te zanima... 7 načina kako pomoći djetetu da razvija motoriku i kreativnost Vrtić

Ovisnost od malih nogu

Kreativnost znači samostalnost. Scena prva: dijete pokušava samo obući cipele. Mama viče: "Pusti, ja ću". Scena druga: dijete pokušava samo narezati meso. Tata viče: "Pusti, ja ću". Scena treća: dijete pokušava samo izrezati krug. Baka viče: "Pusti, ja ću". 

Svako 'pusti, ja ću', djetetu otima osjećaj postignuća, koje je moglo imati da mu je bilo dopušteno da samo obavi zadatak, te pridonosi razvoju nesamostalnosti. Samostalnost u mišljenju i djelovanju također je važan dio kreativnosti koji je posebno jak kod darovite djece, stoga je važno ostaviti ga na životu, a ne sasjeći u korijenu stvaranjem ovisnosti o drugima

Kreativnost je sastavni dio darovitosti i, istovremeno, njezin najugroženiji dio jer nesvjesnim i uvijek dobronamjernim roditeljskim postupcima, kao i željom da osiguramo uklopljenost darovite djece u društvenu u okolinu i nastojanjem da ih se zaštiti od nerealnih snova, otupljujemo četiri oštrice njima urođene kreativnosti: smisao za drugačije, hrabrost, uvjerenje da nema nemogućeg i samostalnost

Autor kolumne

Maja Jerčić

U počecima rada, kada sam tek započinjala s provođenjem svojih autorskih edukacija i pisanjem stručnih sadržaja, najteže mi je bilo napisati upravo ovaj dio ''o autoru'', zato što sam imala malo toga za napisati. Tko sam, što sam i što sam do sada radila bio je kratak popis rastegnutih stavki. Sada sam u istome problemu, jednako mi je teško napisati dio ''o autoru'', ali iz drugog razloga. Popis je sada predugačak, a konciznost mi nikada nije bila jača strana. Završila sam pedagogiju na Filozofskome fakultetu u Zagrebu. Radim u jednoj ustanovi koja se primarno bavi obrazovanjem odraslih. No, već se skoro desetak godina kao neovisna autorica i predavačica aktivno bavim temama učenja i poučavanja, čitanja i čitalačkih navika te razvoja kreativnosti i kritičkog mišljenja. Tako su nastali programi Učimo učiti za djecu i mlade (za nekoliko dobnih skupina), Učimo učiti za stručnjake (za djelatniku u obrazovanju), Učimo učiti za roditelje koji se organiziraju u suradnji s vanjskim zainteresiranim partnerima ili kroz projekte. Uživam u pisanju i do sada sam napisala brojne stručne članke, dvije knjige: ''Učimo učiti - ŠTO je kvalitetno znanje i KAKO ga stjecati'' (Element) te ''Učiti se može naučiti'' (Alfa). S godinama je i tema medijske pismenosti postala nešto čime se bavim. Tako uživam u pisanju članaka na tu temu te održavanju edukacija, od kojih je zadnja bila održana u okviru projekta POU-a Samobor za nastavnike srednjih škola. U međuvremenu - u periodu od rastezanja referenci u autorskim karticama do njihovog povećeg opsega, postala sam i mama. Ta je nova uloga aktivirala i mobilizirala jednu drugu stručnu dimenziju mene (no sada i osobno motiviranu) pa su tema roditeljstva i osmišljavanja aktivnosti poticanja ranog dječjeg razvoja, postale sastavni dio mog profesionalnog repertoara. Do prije nekoliko sam godina odgojnim problemima pristupala isključivo teorijski, a kako se sada imam priliku s njima nositi i u praksi, kao izvrsna metoda njihova rješavanja pokazale su se priče. Tako sam za Salveo osmislila i napisala slikovnicu Slonica Nisita gasi požar koja pomaže mališanima u ispuhivanju nosu pomoću aspiratora za nos. Priča je definitivno prirodni jezik djece, stoga s aktivnostima osmišljavanja priča za rješavanje odgojnih tegoba - nastavljam i dalje.

  • Avatar Baby1
    Baby1

    Predobar članak i sve istinito!! I jako mi je to poznato jer sam radila u vrtiću. Očekujemo prvu bebu i nastojat ćemo ne "ubijati joj kreativnost" jednog dana. 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.