Pročitajte zašto nagrade i poticaji ne djeluju na motivaciju djeteta dugoročno i što učiniti umjesto toga
Pružanje nagrada ili poticaja djetetu može biti jako primamljivo u trenucima očaja. To je zbog toga jer nagrade često mogu pomoći da dobijete ono što želite...kratkoročno.
Pomažu li nagrade motivirati djecu dugoročno? Ne. Zapravo, nagrade štete motivaciji dugoročno. Zašto?
Nagrade potkopavaju unutarnju motivaciju
Djeca su rođena s unutarnjom motivacijom. Nitko ne nudi bebi nagradu ili 'mito' kako bi beba poželjela naučiti puzati. Nitko ne nudi trogodišnjem djetetu poticaj kako bi bilo zainteresirano zašto je nebo plave boje ili kako biljke rastu. Nitko to ne treba raditi jer su ljudi rođeni znatiželjni i željni rada kako bi razvijali svoja tijela i um.
Ljudi su prirodno motivirani iznutra, a pružanje nagrada zapravo može 'oduzeti' tu prekrasnu prirodno motivaciju na način da dijete počinje željeti učiniti nešto za vas umjesto za sebe.
Primjerice, recimo da Jan prirodno uživa u grabljanju lišća. To je odlična prilika da dijete provodi vrijeme vani, koristi svoje velike mišiće i ostvari neki korisni zadatak, zbog čega se osjeća dobro. Ali, možda jednoga dana upitate Jana da vam pomogne u grabljenju lišća i on vam odgovori 'ne' jer jer zauzet u igri s Lego kockama. Vi zaista trebate djetetovu pomoć i ponudite mu nagradu - možda neki slatkiš ili dodatno vrijeme pred ekranom, ako vam pomogne. Zadatak se obavi, a Jan je sretan jer je dobio dodatnih 30 minuta za igranje svoje igrice. Svi su sretni, zar ne?
10 najvećih pogrešaka u odgoju djece koje većina roditelja radi
Ali, što sljedeći put? Vaše dijete možda više neće htjeti grabljati lišće zbog toga jer uživa u tome. Sada će očekivati i nagradu jer sada ima vanjsku motivaciju.
Ovo nije samo mala smetnja, sada morate imate hrpu slatkiša u zalihi ili grabljati lišće sami - a, to je osnovna promjena toga kako dijete gleda na rad. Djeca s unutarnjom motivacijom trude se i rade naporno jer uživaju u izazovima, žele naučiti nove stvari i uživaju u osjećaju zadovoljstva koji dolazi od doprinosa zajednici.
Djeca s vanjskom motivacijom rade stvari kako bi dobila pohvalu ili nagradu drugih ljudi. Taj mentalni sklop može pratiti dijete do odrasle dobi, stoga je važno podržavati prirodnu unutarnju motivaciju djeteta dok je malo. Stručnjakinja i autorica brojnih bestselera, Gretchen Rubin, naglašava kako nagrade i za djecu i za odrasle funkcioniraju kratkoročno.
Nagrade umanjuju vrijednost aktivnosti
Govoriti djetetu da ćete mu dati nešto ako završi zadatak podrazumijeva da je zadatak na neki način neugodan ili sam po sebi bezvrijedan. Primjerice, rečenica poput: "Ako ćeš cijeli mjesec pisati domaću zadaću, možeš izabrati bilo koju igračku u dućanu", podrazumijeva da domaća zadaća nije sama po sebi vrijedna, odnosno da je inače ne vrijedi raditi.
Nagrade zanemaruju osnovni problem
Nuđenje nagrade za poželjno ponašanje zanemaruje osnovni razlog, odnosno zašto dijete nešto odbija. Primjerice, roditelj može misliti 'Moje dijete odbija čitati, dat ću mu nagradu za svaku knjigu koju pročita'.
Ta vrsta sistema podbacuje: roditelj se ni ne pita zašto dijete ne voli čitati. Možda dijete nema nijednu knjigu koja ga interesira i voljelo bi knjigu o dinosaurima. Možda su knjige koje je dosad pročitalo predstavljale preveliki ili premali izazov za dijete. Možda bi dijete više uživalo u čitanju da sjedite kraj njega i vi čitate svoju knjigu ili bi više uživalo u tome da mu vi čitate knjigu.
Ako vaše dijete odbija napraviti nešto, tada postoji neki razlog zbog kojeg je to tako, a nuđenje nagrade može vas spriječiti u otkrivanju tog razloga.
Nagrade ne djeluju, ali što učiniti umjesto toga?
1. Povežite se
Djeca će uvijek više htjeti napraviti ono što im kažete ako se osjećaju povezano s vama. Ista stvar vrijedi i kod odraslih. Stvorite vrijeme za povezivanje i igru. Ako vaše dijete odbija spremiti se za izlazak iz kuće svako jutro, pokušajte ga probuditi 15 minuta ranije i maziti se ili pročitati neku slikovnicu zajedno. Uvijek se trudite povezivati prije nego nešto zahtijevate.
5 razloga zašto su djeca nestrpljiva, misle da su povlaštena i dosađuju se
2. Pitajte 'zašto'?
Ovisno o djetetovoj dobi i temperamentu, možda možete direktno pitati dijete zašto odbija nešto učiniti ili možda trebate proučavati dijete i pokušati dešifrirati taj razlog sami.
Djetetovo odbijanje može biti izravno povezano sa zadatkom. Primjerice, njegove cipele su prekomplicirane i zbog toga se osjeća frustrirano. Ili se može raditi o nečem trećem, primjerice, dijete osjeća preveliki umor da posprema sobu navečer i puno više bi mu odgovaralo kad bi to radilo subotom ujutro.
3. Ponudite pomoć
Bez obzira treba li dijete pomoć ili ne, pokazivanje solidarnosti i nuđenje pomoći može potaknuti djetetovu volju za sudjelovanjem. Često su nuđenje pomoći i prisutnost dovoljne.
Možda možete reći: "Ta domaća zadaća zvuči zeznuto. Ja ću biti tu u kuhinji dok je radiš pa me slobodno možeš pitati za pomoć ako je trebaš". Ili sa malim djetetom koje odbija pospremiti igračke: "Vau, koliko igračaka je na podu, to izgleda kao posao za dvoje ljudi. Ja ću pospremiti lutke na njihovo mjesto, s čim ćeš ti početi?"
Mnogi od nas odrastali su uz nagrade i poticaje za dobro ponašanje i može nam biti potpuno prirodno koristiti ih i sa svojom djecom. Ipak, vrijedi isprobati i druge alate, posebno ako oni pomažu zaštititi vaše dijete od unutarnjeg osjećaja motivacije. Nuđenje nagrada samo vodi tome da djeca traže još nagrada, dok povezivanje i promišljanje o ponašanju može voditi dugoročnim rezultatima.