ADHD se često pogrešno shvaća. Većina ih misli kako je to samo nepažnja ili višak energije, ali stvarnost je puno složenija. Djeca s ADHD-om suočavaju se s izazovima koji utječu na svaki dio njihovog dana, od buđenja do spavanja. Evo kako izgleda jedan njihov dan.
ADHD se danas smatra najčešćim mentalnim poremećajem kod djece, a prisutan je i kod odraslih. Djeca s ADHD-om imaju problema s pažnjom, kontroliranjem ponašanja (mogu djelovati bez razmišljanja o rezultatu), a u većini slučajeva pretjerano su aktivna.
Kayla je učenica sedmog razreda i ima ADHD. Ona je pametna i znatiželjna djevojčica, ali često joj je teško zadržati koncentraciju. Hiperaktivnost i manjak samokontrole su veliki izazovi. Da bi bolje razumjela kako ADHD utječe na djecu, zaviri u jedan dan iz Kaylinog života.
7:09
Kayla se jako teško budi. Zbog ADHD-a teško zaspi, a kvaliteta sna često je loša. Toliko je umorna da uopće ne čuje alarm. Kad napokon ustane, nije sasvim budna — kao da je u "polusnu" koji može trajati satima. Spremanje za školu prava je muka, i za nju i za njezinu obitelj.
9:30
Kayla voli eksperimente, ali nikad ne zapamti što točno treba raditi. Već je pitala kolegu iz razreda koji je drugi korak, ali sada se boji da će ispasti dosadna ako pita i za treći. Uz to, ometaju je zaštitne naočale — njihov izgled i osjećaj dok ih nosi.
10:45
Prvo pitanje na testu iz matematike bilo je lako, ali drugo je bilo teško. Kaylin mozak odmah počne vrtjeti scenarije: "Što ako padnem? Što ću reći mami i tati? Što će misliti učiteljica?" Osjeća kako joj misli iskaču posvuda, kao kokice. Zatim joj mozak odjednom "prazni", i Kayla se uhvati kako odsutno gleda kroz prozor.
12:30
Kayla se želi uklopiti u društvo, ali često nesvjesno krši društvena pravila. Prijatelji joj prigovaraju: "Kayla, prestani upadati u riječ!" "Prestani biti tako znatiželjna!" "Već si nam ispričala tu priču sto puta!" Njezino se raspoloženje brzo mijenja — od euforije do duboke brige da će ostati bez prijatelja. Kad je uzrujana, često poseže za hranom, čak i kad je već puna.
13:45
Prošlog je tjedna Kayla imala genijalne ideje za grupni projekt. No zaboravila je završiti dio koji je bio njezin zadatak. Pokušava slušati učitelja, ali često "odluta". Kako bi ostala koncentrirana, tapka olovkom i trza nogama, ali te navike često smetaju drugima.
16:30
Trening! Kayla uživa iako uvijek kasni. Zna sve akcije napamet i svjesna je da joj vježbanje pomaže kasnije bolje koncentrirati se na domaću zadaću. Osim toga, lijepo joj je biti s djecom koja nisu iz njezine škole. Ovo je jedno od rijetkih mjesta gdje se ne osjeća kao da stalno griješi.
18:00
Nakon treninga, jedan od Kaylinih suigrača predloži da zajedno prošeću kući. Oduševljena je jer je on zabavan i uvijek je nasmijava. Dok čekaju na semaforu, iznenadi je tako što izvuče sprej i počne šarati zid. Zatim joj pruži sprej kako bi i ona dodala nešto. Kayla ne razmišlja o posljedicama i odmah prihvati.
22:15
Sutra mora predati veliki esej. Uvijek joj je teško započeti, ali uvjerena je da bolje radi pod pritiskom. Ostat će budna do kasno kako bi ga završila, i sutra će biti potpuno iscrpljena. No trenutačno je koncentrirana zahvaljujući vremenskom pritisku. Toliko je zadubljena da ni ne čuje majku kako je zove.
O ADHD-u
Poremećaj pažnje i hiperaktivnosti (ADHD) čest je, ali utjecaj koji ima na ljude puno je složeniji nego što se obično misli. Uzrokovan je razlikama u funkcioniranju mozga i često se javlja u obiteljima.
Simptomi i tipovi ADHD-a kod djeteta: Kako ih razlikovati
Postoje tri vrste ADHD-a.
- Djeca s nepažljivim tipom djeluju kao da stalno sanjare (ovaj se tip ADHD-a prije nazivao ADD).
- Neka djeca imaju većinom problema s hiperaktivnošću i impulzivnošću.
- Kayla se, pak, bori sa svim ovim izazovima. Taj kombinirani tip ADHD-a najčešći je.
ADHD ne znači da djeca nisu inteligentna. Većina ga ne preraste, ali uz pravu podršku mogu napredovati u školi i u životu.