Minecraft je najprodavanija kompjutorska igra na svijetu, a uskoro dolazi i u obliku igranog filma. Zašto je baš ova igra toliko popularna među klincima? Psiholozi nude odgovor.
Ne moraš imati dijete koje voli igrati igrice da znaš što je Minecraft. Ne moraš čak niti imati dijete. Minecraft je igrica (da, znamo da pravi igrači preferiraju „igra“, ali ovdje ipak govorimo o djeci) koju znaju svi i igraju ili žele igrati svi. Postoji odjeća i sve drugo moguće što možeš zamisliti s Minecraft oznakom – čak i tamo gdje baš ništa drugo nije na temu igrica. Drugih igrica – osim Minecrafta.
Moramo se složiti da je Minecraft jedna sasvim drukčija igrica, očito. Klinci vole igrati igricu u kojoj je sve karakteristično četvrtasto, a roditeljima čak i ne smeta platiti tu igricu, jer se čini sasvim na mjestu. Oto pokazuju i brojke – od 2009. godine kad je objavljena, igrica je prodana u više od 300 milijuna primjeraka do 2023. A ove godine stiže i Minecraft film.
Što je to toliko privlačno u Minecraftu?
Na BBC-u su pitali stručnjake koji bi mogao biti odgovor na to pitanje, a oni su se odmah složili da možda postoje duboki psihološki, čak i evolucijski, čimbenici iza uspjeha Minecrafta i igara poput njega. Takve igre, naime, volimo jer u nama bude urođeni instinkt koji nam govori da činimo dobro cijelom čovječanstvu – gradimo nešto.
Da, gradnja je ono što nas odmalena fascinira – od prvih kocaka, kula u pijesku, Lego kockica… No, zašto je to tako? Psiholog Peter Gray za BBC je pojasnio kako se sve životinje zapravo igraju od najranije dobi igre kojima vježbaju ono što im je ključno za razvoj i preživljavanje. Ljudi su tu nešto drukčiji jer je kod nas za velik dio našeg opstanka zaslužna gradnja.
„Nije iznenađujuće stoga da je prirodna selekcija djeci usadila snažan nagon igranja na način da grade", kaže Gray.
No, ovo je ipak nešto drukčije nego gradnja od lego kockica ili pijeska na plaži. Ovo je – u kompjutoru. Gray kaže da je to rezultat kulture u kojoj djeca žive.
„Uopće ne bismo trebali biti iznenađeni zbog tog što su djecu danas privlači igranje na kompjutorima – niti bi nas to trebalo uznemiriti. Djeca znaju duboko u sebi, u svojim instinktima, rekao bih, da su to vještine koje trebaju razviti“, kaže Gray.
Osim tog, Julian Togelius, računalni stručnjak, primijetio je da je važna stvar kod Minecrafta to što dopušta gradnju i na taj način i istraživanje kreativnosti bez ikakvog posebnog cilja, i to čak i na način kakav bi računala inače mogla spriječiti. Tu je, naravno, i činjenica da se unutar igre mogu družiti s prijateljima.
Togelius je čak provodio istraživanje na odraslim igračima Minecrafta, u kojem su sudionici odgovarali na upitnik o njihovim osobnostima, da bi zatim te rezultate usporedili s načinom igranja u Minecraftu. Pokazalo se da su oni koji su izjavili da su im važne obiteljske vrijednosti, to pokazivali i u igri, na primjer.
„Oni su gradili male domove i tvrđave s ogradama i slično."
Bailey Brashears, psihologinja na Sveučilištu Texas Tech, prošle je godine objavila tezu o tome kako se Minecraft može koristiti kao alat za psihološko istraživanje. U tezi je identificirala pet različitih aspekata ove igre. Postoji društveni element, prilika da se osjećamo kompetentnima kroz igru temeljenu na borbi ili istraživanju, inženjeringu, kreativnosti i konačno igranju temeljenom na preživljavanju.
„U većini igara dobit ćete samo jedan ili dva od ovih elemenata", kaže Brashears. "Dobit ćete igru koja je uglavnom društvena igra i preživljavanje – poput Fortnitea", kaže ona.
Još jedno zasebno istraživanje pokazalo je da korištenje Minecrafta u učionicama može povećati motivaciju učenika za školske zadatke, rješavanje problema, čitanje i pisanje, između ostalih vještina.
Naravno, u cijeloj je priči važno koliko vremena djeca provode igrajući igru. A čini se da nije jednako privlačan svima baš. Naime, jedno istraživanje provedeno u Australiji pokazalo je da čak 43 posto dječaka do 12 godina igra Minecraft, dok je to slučaj s tek 32 posto djevojčica te dobi.