Autizam nije lako dijagnosticirati, a postoje alati kojima se to čini. Je li moguće da može biti i puno jednostavnije postaviti ovu važnu dijagnozu?
Autizam je biološki razvojni poremećaj mozga, neurorazvojni poremećaj koji se javlja već na samom početku djetetova života, kada se može i posumnjati na ovaj poremećaj. Budući da se stupanj ovog poremećaja razlikuje od osobe do osobe, kao i način na koji se autizam manifestira, ovaj sve češći poremećaj nije lako dijagnosticirati.
Dijagnostika nije samo jedne vrste, pa tako ne postoji unificirani način kako dijagnosticirati autizam. Najčešće se to radi kroz niz razgovora s djetetom, te specijaliziranih testova za dokazivanje autizma.
A odsad bi se to moglo činiti na djeci često omiljen i pristupačan način – računalnom igricom, i to s 80 posto uspješnosti. I ne samo to, nego bi mogao razlikovati i djecu s autizmom od one s ADHD-om, što se često miješa, sa 70 posto točnosti.
Ovaj se novi alat naziva Kompjuterizirana procjena motoričke imitacije ili skraćeno, prema engleskom nazivu, CAMI. U igrici se od djeteta traži da prati plesne pokrete lika na ekranu koje treba izvoditi cijelim tijelom, a sve traje 1 minutu. Za to vrijeme, dvije kamere – jedna sprijeda, jedna straga – snimaju djetetove pokrete. Na kaju sustav CAMI procjenjuje rezultat djetetove imitacije.
Ovi rezultati idu od nule, što označava pokrete koji ne prate zadane, pa do 1, što je 'savršena' imitacija, temeljena na sposobnosti djeteta da oponaša avatar.
Što je zapravo novo u ovom i kako igrica radi?
Tradicionalno shvaćanje autizma često se usredotočuje na poteškoće u verbalnoj komunikaciji, društvenom funkcioniranju, a istraživanje je pokazalo da senzomotoričke poteškoće igraju važnu ulogu u ovom stanju i mogu čak biti „krivi“ za neke komunikacijske izazove. Drugim riječima, djeca s autizmom često imaju problema s oponašanjem pokreta i izraza lica, koji čine ključnu komponentu ljudske komunikacije.
„CAMI se oslanja na ove senzorno-motoričke poteškoće, pokazujući da se one ne javljaju kod djece s ADHD-om", kaže Bahar Tunçgenç, psihološki istraživač sa Sveučilišta Nottingham Trent, gdje je provedena studija.
Tijekom studije alat je testiran na 183 djece u dobi od 7 do 13 godina. Među ovom skupinom, 21 dijete je imalo jedinu dijagnozu poremećaja iz spektra autizma, 35 je imalo dijagnozu ADHD (poremećaj pažnje i hiperaktivnosti), 63 je imalo paralelno autizam i ADHD, a 65 je bilo neurotipično, što znači da nisu imali niti jednu dijagnozu.
Nakon što su djeca procijenjena tradicionalnim metodama i dijagnostikom, prošla su i CAMI test, te je njihova izvedba bila ocijenjena i na ovaj način. Autistična djeca imala su redom niske rezultate na testu igricom CAMI, i to tim veći što je bio veći stupanj njihova autizma. Kod neurotipične djece, s druge strane, CAMI rezultati bili su usko povezani s nepažnjom i motoričkim sposobnostima.
„Ono zbog čega je CAMI tako uzbudljiv je njegova jednostavnost“, kaže Tunçgenç. „Videoigre su popularne, zabavne za djecu i daju brze rezultate koji se mogu lako protumačiti. Nadam se da će se CAMI s vremenom koristiti u kliničkim praksama posvuda."