Program Udruge Praktikum je namijenjen djeci predškolskog uzrasta kao i djeci koja su krenula u školu, a trebaju dodatni poticaj
Od veljače, Udruga Praktikum započinje s programom Priprema za školu, namijenjenog djeci predškolskog uzrasta! Program Priprema za školu Udruge Praktikum osmišljen je na način da polaznici kroz igru, zabavu i druženje razvijaju samopouzdanje, radost učenja te usvajaju vještine važne za uspješno izvršavanje budućih školskih zadataka. Program se provodi od 2. veljače do 25. svibnja 2018., a termini radionica su utorkom i petkom od 17:00-17:45 sati. Predviđene su i konzultacije s roditeljima dva puta mjesečno kroz koje će roditelji dobivati smjernice za daljnji rad s djetetom.
Kako dijete najbolje pripremiti za novo životno razdoblje i nove izazove, pitanje je koje si postavljaju mnogi roditelji. Predškolsko vrijeme razdoblje je velikih promjena, kada se u djetetu bude novi interesi i urođena potreba za učenjem. Program Priprema za školu potiče razvoj sposobnosti važnih za uspješno izvršavanje budućih školskih zadataka metodama i postupcima koji odgovaraju interesima djece predškolske dobi i potiču daljnju radost za učenjem.
Nit vodilja programa Priprema za školu je razvoj samopouzdanja kod svakog pojedinog djeteta, kao preduvjeta za daljnji razvoj svih ostalih vještina. Samopouzdana djeca, koja imaju povjerenje u vlastite sposobnosti, brzo se opuste u novim situacijama te uvjere kako se mogu nositi sa zahtjevima škole. Tako je cilj ovog programa, kroz funkcionalne igre i razvojno primjerene zadatke, omogućiti polaznicima uspjeh u različitim aktivnostima kojima potičemo razvoj povjerenja u sebe i svoje sposobnosti, kao preduvjet izgradnje samopouzdanja. U novom okruženju, vaši mališani napravit će veliki korak u socijalizaciji! Upoznat će nove prijatelje i naučiti kako se snaći u novoj okolini te pritom usvojiti poštivanje grupnih pravila i rješavanja konflikata.
Djeca uče kako ne govoriti u isti glas s drugom djecom
Kroz razgovore u krugu razvijat će komunikacijske vještine te će na taj način djeca učiti da ne govore svi u isti glas i kako govoriti pred skupinom kroz prepričavanje priča ili događaja. Uz kreativno izražavanje radit ćemo na poboljšanju grafomotorike, tako će djeca crtati različite simetrične forme, ravne i zaobljene linije koristeći se različitim bojama i materijalima od pijeska do pastela, sve do igara. Jezično izražavanje te interes za slova polaznici će razvijati kroz iskustvene aktivnosti, priče i društvene igre. Kroz program potaknut ćemo djetetovo razumijevanje pravila igre, što će mu kasnije poslužiti za lakše razumijevanje i primjenu uputa za rad koje daje učitelj te funkcioniranje u grupi.
Usmjeravanje i zadržavanje pažnje
Veliki izazov s kojim se djeca suočavaju polaskom u školu je usmjeravanje i zadržavanje pažnje. Okolina djeteta može uvelike utjecati na razvoj pažnje i koncentracije djeteta od najranije dobi, a intenzivan razvoj odvija se upravo u predškolskoj dobi. Tako su sve aktivnosti (poput raznih misaonih zadataka, zadataka opažanja i razvrstavanja, pričanja i prepričavanja priča, grafomotoričkih vježbi, društvenih igara...) kroz koje polaznici prolaze, usmjerene i na poticanje usmjeravanja i održavanja pažnje. Cilj programa je pripremiti dijete za uspješno praćenje nastave i usvajanje novih informacija.
„Roditeljima djece predškolskog uzrasta savjetovala bih da kroz igru polako uvode elemente važne za uspješno učenje, kao što je razvoj rutine igranja s djetetom u isto vrijeme, razvoj pažnje i koncentracije igrama koje zahtijevaju usmjeravanje i fokus te, najvažnije, vlastitim primjerom pokazuju radost za učenje i zadovoljstvo usvajanjem novih znanja.“ navodi psihologinja Ivana Koller, jedna od voditeljica ovoga programa i nadodaje: „Školski uspjeh ne ovisi o tome koliko će znanja dijete sa sobom donijeti, već o tome koliko će željeti stjecati nova znanja.“
Program Pripreme za školu osmišljen je na način da polaznici kroz igru, zabavu i druženje razvijaju vještine važne za uspješno izvršavanje školskih zadataka:
- Grafomotoričke vještine koje uključuju spretnost ruku i koordinaciju pokreta prilikom crtanja i pisanja koje polaznici razvijaju kroz razne vježbe crtanja i oblikovanja koristeći različite medije i tehnike (pijesak, plastelin, pastela, vodene boje, olovka…).
- Spoznajne vještine koje uključuju razumijevanje prostornih i vremenskih odnosa, uočavanje sličnosti i razlika, razvrstavanje po klasama, poznavanje boja. Za razvoj ovih vještina pripremili smo dramske i društvene igre te kreativne aktivnosti.
- Govor i rječnik uključuju jezično razumijevanje, definiranje jednostavnih pojmova, razumijevanje sličnosti i razlika i prepričavanje priče ili događaja, a njihov razvoj osigurali smo kroz razne aktivnosti i društvene igre te vježbe prezentacije i izražavanja.
- Predčitalačke vještine koje uključuju poznavanje i značenje riječi, jezično izražavanje te interes za slova polaznici razvijaju kroz iskustvene aktivnosti, priče i društvene igre.
- Predmatematičke vještine koje uključuju uočavanje odnosa u prostoru, zajednička svojstva predmeta te usporedbu polaznici razvijaju iskustveno, prolazeći kroz razne izazove i društvene igre.
- Socio-emocionalne vještine uključuju suradnju s drugima, prilagodbu društvenim normama, odgađanje zadovoljstva te izražavanje, prepoznavanje i regulaciju emocija. Polaznici uče o sebi i svojim osjećajima kroz interakciju s ostalim polaznicima i voditeljicama te bajkama i pričama za poticanje pozitivnih ponašanja.
- Vještine usmjeravanja i održavanja pažnje koje uključuju vidnu i slušnu pažnju. Sve radionice osmišljene su tako da kontinuirano razvijaju pažnju polaznika i postepeno ih navikavaju na održavanje pažnje potrebne u školskim uvjetima.
- Vještine učenja i pamćenja koje uključuju razvoj radnog pamćenja i vještine ponavljanja polaznici kontinuirano usavršavaju kroz igru i aktivnosti tijekom cijelog programa.
Polaznici će prolaziti kroz različite aktivnosti i igre kojima će razvijati vještine potrebne za uspješnu prilagodbu zahtjevima škole poput pravilnog hvata olovke, prepričavanja kraćeg događaja ili priče u pravilnom slijedu, razumijevanja prostornih i vremenskih odnosa, odnosa broja, oblika i količine te poštivanja pravila i suradnje s drugima.
Pripreme za školu temelje se na kombinaciji edukativnih i kreativnih aktivnosti koje proizlaze iz psihologijskih spoznaja te elemenata waldorfske pedagogije. Polaznici kroz vođenu funkcionalnu igru razvijaju samopouzdanje te usvajaju znanja i vještine kako bi sam polazak u školu i učenje bilo zadovoljstvo kako za dijete, tako i za roditelja.
„Unutarnji razvoj bitan je za zrelost djeteta za školu, ali ni na koji način ne možemo dijete prisiliti da bude zrelo za školu bez obzira na količinu ili kvalitetu vanjskih podražaja!“
Više o programu pronađite na web stranici Udruga Praktikum ili na info@udruga-praktikum.hr. Voditeljice programa Priprema za školu: Melita Omeragić, Waldorfski pedagog i Ivana Koller, dipl. psiholog prof.