Školarci Škola 147 prikaza 24. veljače 2014.

iPad djecu motivira na učenje

Ipad u školi, Rijeka
Foto: Goran Kovačić/PIXSELL
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

iPad u nastavi omogućava drugačiji pristup i organizaciju nastave u kojoj učenik može puno više istraživati, raditi na praktičnim zadacima, razvijati kreativnost i inovativnost te vježbati vještine timskog rada, kaže Loredana Zima Krnelić, voditeljica projekta iŠkola u Osnovnoj školi Vežica u Rijeci

Za učenike Osnovne škole Vežica u Rijeci nastava se razlikuje od većine drugih hrvatskih osnovnih škola. Naime, u sklopu projekta iŠkola djeca u nastavi koriste iPad koji im zamjenjuje klasične udžbenike i bilježnice. Projekt je započeo prošle školske godine 2012./2013., a idejni začetnik i inicijator projekta je ravnateljica škole Violeta Nikolić.

"Projekt je započeo u jednom osmom razredu, a ove godine nastavlja se u pet razredna odjela, tri peta i dva šesta (5a, 5b, 5c, 6a, 6b). Za razliku od prošle školske godine kada je škola kupila učenicima jednog osmog razreda iPade za nastavu, u ovoj školskoj godini roditelji su financirali kupovinu iPad-a, a škola im je osigurala besplatne udžbenike u pdf formatu", rekla nam je Loredana Zima Krnelić, prof. informatike i voditeljica projekta iŠkola te rekla da su djeca jedva čekala početak školske godine.

"Prije početka nastave na njihovim iPadima instalirane su aplikacije koje koriste u nastavi, a koje je škola kupila. To su aplikacije iz različitih predmeta, rječnici stranih jezika i druge potrebne za rad u nastavi", objašnjava voditeljica i dodaje da učitelji za rad s iPadom u nastavi imaju redovitu edukaciju koja je prilagođena njihovim potrebama i iskustvu, a neki od njih ove godine pokazat će rad s iPadom u nastavi matematike, fizike, engleskog i talijanskog jezika na međunarodnoj konferenciji MIPRO te na konferencijama HUPE i CUC.

Loredana Zima Krnelić, ipad | Author: Goran Kovačić/PIXSELL Foto: Goran Kovačić/PIXSELL

"Po prvi puta učenici vezuju tehnologiju uz učenje, komuniciraju online s učiteljima što im daje veću slobodu za postavljanje pitanja i nedoumica s kojima se susreću, stječu digitalne kompetencije i konačno aktivnije sudjeluju u obradi nastavnog sadržaja te se pripremaju za cjeloživotno učenje i online e-učenje. U Hrvatskoj ima sve više digitalnog nastavnog materijala, instrukcija online, profesora koji putem društvenih mreža dijele svoje znanje. Od iduće godine dolaze e-udžbenici koje će naši učenici i učitelji itekako iskoristiti u nastavi", kaže.

Voditeljica projekta kaže da je trud i rad učitelja prepoznat i od roditelja koji ove godine sudjeluju u projektu kupovinom iPada, a za njih škola jednom mjesečno organizira Dane otvorenih vrata kada učitelji različitih predmeta s grupom učenika prikazuju kako izgleda rad s iPadom u nastavi. "Roditelji tada imaju prilike doći s djecom, postaviti pitanja što obogaćuje suradnju roditelja i škole", objašnjava.

Dodatno nastavno sredstvo i pomagalo

Prema riječima Loredane Zima Krnelić, Ipad u nastavi omogućava drugačiji pristup i organizaciju nastave u kojoj učenik može puno više istraživati, raditi na praktičnim zadacima, razvijati kreativnost i inovativnost te vježbati vještine timskog rada.

"iPad je dodatno nastavno sredstvo i pomagalo koje pomaže u savladavanju nastavnog gradiva što znači da naši učenici i dalje pišu u bilježnicu te koriste sav pribor kao i ostali učenici u Hrvatskoj, osim što su im torbe puno lakše jer nemaju papirnatih udžbenika”, kaže.

"U matematici imaju bilježnicu, u geometriji šestar i vježbaju na sličan način kao i svi, ali sada učiteljica može koristiti objavljene sadržaje na Internetu, video isječke koji objašnjavaju postupak rješavanja pojedinih zadataka što učenici mogu odgledati onoliko puta koliko im je potrebno. U fizici uz pomoć interaktivnih aplikacija koje objašnjavaju lom svjetlosti učenici mogu puno lakše razumjeti gradivo koje su do sada morali zamisliti što im je najčešće bilo vrlo teško i apstraktno.

U kemiji imaju najmanje desetak besplatnih aplikacija periodičnog sustava koji pokazuje od čega se svaki pojedini element sastoji, što se od njega proizvodi i kako izgleda u prirodi. Ujedno imaju mogućnost spajanja elemenata, izvođenja pokusa i eksperimenata koje do sada nisu mogli izvoditi", objašnjava i dodaje da za svaki predmet pa tako i za matematiku postoje igre za učenje u kojima djeca na zabavan način uče i vježbaju gradivo.

"Naši učenici na satu likovne kulture ne crtaju na iPadu, ali koriste brojne ilustracije i motive koje do sada nisu mogli. Podsjetnik na iPadu koristan im je kako ne bi zaboravili doći na sat bez pribora", dodaje.

iPad mijenja okruženje za učenje

Profesor geografije Davor Kolarić objasnio nam je kako izgleda sat na njegovom predmetu. 

"Geografija je predmet u kojem implementacija ICT-a ima jako zahvalnu ulogu. Učenici su motiviraniji, aktivniji i ravnopravni sudionici nastave. Sami dolaze do spoznaja i saznanja preteći upute profesora koji ima ulogu moderatora. Na raspolaganju su im brojni alati pomoću kojih izrađuju prezentacije, filmove, rade pokuse. U geografiji mogu otići na bilo koji planet, kontinent, državu, grad, provjeriti kakve su zračne mase nad nekim prostorom, izmjeriti klimatske elemente. Za neke nastavne jedinice napravio sam interaktivni 'udžbenik' koji učenici mogu dorađivati, unositi i ažurirati podatke", kaže i dodaje da je komunikacija između učenika i profesora olakšana i odvija se putem e-maila te edukativne društvene mreže Edmodo na kojoj učenici rješavaju kvizove, razmjenjuju materijale, komentiraju jedni drugima radove te se uče kako kritički promišljati.

Ipad u školi | Author: Goran Kovačić/PIXSELL Foto: Goran Kovačić/PIXSELL

Na pitanje imaju li učionice u njihovoj školi klasične ploče, Loredana Zima Krnelić odgovara:

"Mijenjamo izgled učionica jer iPad mijenja okruženje za učenje. Mi smo obojili zidove učionica po kojima učenici mogu pisati. U razredu je dovoljno imati bežični projektor i bijeli zid na koji možete projicirati sliku zaslona s iPada kao i zrcaliti sliku zaslona učenika, a ostale zidove dovoljno je obojiti u boju po kojoj se može pisati i brisati. Okruženje za učenje jedan je od motivirajućih čimbenika učenja", kaže, ali dodaje da iPad personalizira učenje i ne može se dijeliti s ostalim učenicima.

"Zato smo i prošle školske godine kada je škola kupila iPade dozvolili učenicima da ih nose kući. Njihova aktivnost na satu kao i motivacija za učenje, a sukladno tome i školski uspjeh bio je puno bolji. Ove školske godine naši petaši i šestaši imaju svoje iPade i naravno da ih nose kući", kaže.

Za vrijeme odmora iPad se ne koristi

Budući da je sigurnost djece na internetu važno pitanje, voditeljicu projekta iŠkola pitali smo kako kontroliraju da djeca ne surfaju Internetom na satu te kako brinu o sigurnosti djece online.

"Učenike treba čim ranije naučiti kako će postati odgovorni korisnici Interneta. Edukacija je jedino rješenje kojim možemo ukazati na prednosti i nedostatke virtualnog svijeta. Kao i činjenica da kod djece treba razvijati kritičko promišljanje o objavljenim sadržajima koje je nemoguće razvijati ako ih djeca ne koriste. Tek u razgovoru s učiteljem učenici mogu kritički promišljati o izvorima s interneta koje koriste u nastavi", objašnjava i dodaje da osim edukacije postoje pravila prihvatljivog korištenja iPada u nastavi koje moraju poštivati, dok su za vrijeme velikog odmora zabranili nošenje iPada.

"Projekt je uspješan u svim pogledima. Prošle godine evaluaciju je radio Odsjek za pedagogiju, a ove godine priključuje se i Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci. Rezultati istraživanja pokazali su veću aktivnost učenika, motivaciju za učenje i bolji školski uspjeh", zaključuje.

Saznajte više o roditeljskoj zaštiti mališana od neprikladnih sadržaja, poziva i sms-ova na mobitelu ili računalu!

Udžbenike i školski pribor po najboljim cijenama potražite na mondo.hr

Pročitajte i druge članke u specijalu 'Djeca na Internetu'

  • Avatar orhideja2
    orhideja2

    Djeca koja koriste ipade u nastavi i dalje normalno pišu, čitaju knjige za lektiru (neke i dostupne na ipadu) i ovo nije primarni način učenja.novo im daje jednu slobodu i mogućnost da određenim sadržajima pristupe iz drugog kuta, da pogledaju stvari iz drukčije (zanimljivije) pozicije. Nisu "osuđeni"  samo na papir i olovku, nego mogu o mnogim sadržajima učiti kroz zanimljive aplikacije. Iako sam nekad i sama sklona "old school" nastavi, svjesna sam da je djeci ovo jednostavno jako, jako zanimljivo. Naravno da je bolje o vulkanu nešto naučiti iz nekog videa, nego samo buljeći u papir i teoretizirajući o aktivnosti vulkana...

  • Nives_@

    Sve je to divno i krasno. Ali se ne gleda druga strana medalje. Na ovaj način od djece pravimo invalide. Nitko više ne piše, a što napišu nije čitljivo, knjižnice zjape prazne, ukoliko nemaju pristupa internetu, ne znaju doći do informacije, a o tome koliko vremenski današnja djeca provedu ionako ispred monitora ne treba niti navoditi. Ovaj način poučavanja ima brojne prednosti, ali nikako se ne slažem da bi trebao postati osnovna poučavanja.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.