Vrtić Razvoj od 2. do 6. godine 3541 prikaza 11. travnja 2019.

Što sve dijete treba znati prije polaska u školu?

Foto: Guliver/Shutterstock
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Iako djeca čitanje i pisanje usvajaju po polasku u školu, u predškolskom periodu se razvijaju neke vještine koje utječu na taj proces, piše logopedinja mr.sc. Nataša Šunić Vargec

Mnogi roditelji su često u dilemama pred školu i imaju vječno pitanje: Što moje dijete treba znati pred polazak u školu? Je li spremno za školu ili da bude odgoda polaska u školu? Da ti olakšamo, iznosimo važne činjenice što je potrebno da tvoje dijete zna prije nego što krene u školu.

Dijete treba čisto izgovarati sve glasove, jer u protivnom ako dijete radi kakve supstitucije (zamjene), omisije (ispuštanja) ili distorzije (iskrivljenja) u izgovaranju, tada dijete može krivo čitati i pisati riječi - kako izgovara tako i napiše riječ krivo. Kao primjer možemo navesti: "Mama, današ šam biwa š vuticem u palku i igali šmo še" - ako tvoje dijete tako izgovara riječi, tada će tako pisati riječi, što automatski znači - krivo napisanu riječ.

knjiga čitanje knjiga dijete beba Možda te zanima... Kako prepoznati kad je dijete spremno učiti slova? Vrtić

Što se tiče daljnje pripreme za školu, dijete treba imati dobro razvijenu glasovnu i slogovnu analizu i sintezu, što znači da kada postavimo djetetu da spoji glasove/slova "P" "I" "L" "E" u riječ - treba spojiti i znati da je to riječ "PILE", ili pitati dijete kako bi napisalo riječ "KOKA", gdje dijete tada treba raščlaniti riječ na glasove.

Poželjno bi bilo dobro znati spojiti i raščlaniti riječ koja u sebi ima suglasničku skupinu npr. "STOL", "VRATA", "PRST". 

Ako dijete nema razvijen fonematski sluh (ima poteškoće zahvaćanja glasova unutar riječi) , te još ima i jezičnu slabost (agramatičan govor, krnje rečenice, siromašniji vokabular), tada je zasigurno da će imati poteškoća sa glasovnom i slogovnom analizom i sintezom, što može dovesti do poteškoća sa vještinama čitanja i pisanja ili kasnije do disleksije i disgrafije.

Poteškoće pisanja kod djece: Kako prepoznati simptome?

Nadalje, treba dobro procijeniti razvoj same grafomotorike (kako dijete drži olovku), te je li grafomotorno spremno za školu. To uključuje precrtavanje zadanih likova, pravilan slijed potezanja crte.

Kod djeteta je potrebna i određena intelektualna razvijenost, gdje se podrazumijeva određena razina razvijenosti svih psihičkih funkcija koje sudjeluju u spoznavanju vanjskog svijeta (razvijenost percepcije, pamćenja, mišljenja i opće inteligencije).

Zašto je bitna priprema za školu? Treba li dijete znati pisati i prepoznavati slova?

Iako djeca čitanje i pisanje usvajaju po polasku u školu, u predškolskom periodu se razvijaju neke vještine koje utječu na taj proces:

  • Slušna percepcija (“čuti” glas i znati pokazati slovo)
  • Vizualna percepcija ( “prepoznati” slovo i imenovati glas )
  • Vizualna i slušno-govorna memorija
  • Sukcesivne funkcije (praćenje slijeda u vremenu i prostoru)
  • Vizualno-motorna i slušno - motorna koordinacija
  • Prostorna orijentacija
  • Grafomotorika
  • Jezična kompetencija

Upravo zbog auditivne (slušne) i vizualne percepcije, dijete bi trebalo znati prepoznati, pokazati i imenovati glasove i slova, te ih i grafomotorno znati realizirati, tj. napisati. 

Možda te zanima... Vodič kroz razvoj govora po dobi: Kada kod logopeda? Vrtić

Istovremeno se s razvojem percepcije zapaža i daljnji razvoj pamćenja. Osim spontanog pamćenja, moguće je uspješno namjerno pamćenje. Postoji tendencija svrstavanja elemenata po sadržaju, logički, što omogućuje veći opseg pamćenja. U području mišljenja javljaju se složenija uopćavanja i nastavlja se proces sistematizacije usvojenih pojmova. Dijete te dobi može uspoređivati predmete i pojave, raditi jednostavna uopćavanja, ne samo na konkretnom predmetu, već i na skupinama sličnih predmeta.
Vrlo je važno da dijete vlada procesima sinteze, apstrakcije i generalizacije jer su to sve osnove za učenje.

Trebaju li djeca naučiti čitati i pisati prije škole?

Osim navedenih komponenata intelektualne razvijenosti, vrlo je važno da dijete posjeduje pažnju, i to hotimičnu pažnju, koja kod malog učenika početnika varira od deset do petnaest minuta na jednom predmetu.Ta pažnja je uveliko rezultat vježbe u predškolsko doba i preduvjet za praćenje nastave i sudjelovanje u njoj. 

Vrlo je važno da dijete poznaje svoju okolinu kako bi pojmovi o njoj bili točniji i jasniji. Djeca koja neposredno pred školu poznaju prostorne i vremenske odnose, zatim pojmove koji omogućuju uspoređivanje kvantiteta kao i poznavanje brojeva, brže i lakše savladavaju početnu nastavu.   

Možda te zanima... Najčešći govorni poremećaji kod djece školske dobi Školarci           
      

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.