Goranka Rosanda Furlan iz Udruge za pet therapy Indeficienter iz Vinkurana prva je u Hrvatskoj počela provoditi program R. E. A. D., terapijski program s psima koji pomaže djeci s poremećajem pažnje, ADHD-om, poremećajem motorike ili pak djeci s jezično-govornim poteškoćama
"Cijeli život okružena sam životinjama i one su mi cijeli život pomagale. Životinje su tople i mekane, ne ismijavaju, ne požuruju, ne kritiziraju. Imaju strpljenja i ljudskosti i upravo zato idealne su za rad s djecom", kaže Goranka Rosanda Furlan iz Udruge za pet therapy Indeficienter iz Vinkurana. Ova profesorica talijanskog i hrvatskog jezika prva je u Hrvatskoj počela provoditi program R. E. A. D. koji je dio pet therapy programa, odnosno terapijskog programa sa psima. U Hrvatskoj trenutno u ovom programu sudjeluju Gorankina dva psa Arko i Haku te još dva psa iz Šibenika.
Cilj ovog programa je poboljšanje kvalitete života pacijenata uz pomoć životinja, a Goranka nam je pojasnila kako on funkcionira u praksi.
"Naši psi rade s djecom, odnosno pomažu djeci s različitim poremećajima. Konkretno, to su djeca s poremećajem pažnje, ADHD-om, poremećajem motorike, djeca koja imaju spazam ili pak djeca koja imaju jezično-govorne poteškoće kao što su disleksija, disgrafija, mucanje i slično. Razlika je što terapiju s djecom s poremećajima u ponašanju radi stručno osoblje poput defektologa ili rehabilitatora u suradnji s našim psima, dok mi volonteri možemo raditi s djecom s jezično-govornim poteškoćama", pojašnjava Goranka te dodaje kako terapija traje 20-ak minuta.
Vrlo često djeca, koja tek počinju čitati, kaže voditeljica terapijskih pasa, imaju poteškoće i teško čitaju i to ne zato što nisu u stanju čitati, već su uznemireni, osjećaju se nelagodno, brinu se hoće li pogriješiti i sve to ih ometa u čitanju.
"Dok čitaju psima, ovakve situacije se ne događaju. U trenutku kada dijete čita psu, ono se opusti od prvog trenutka, ne osjećaju neugodu niti nervozu i može se koncentrirati na čitanje. Često dijete koje čita mazi psa, a upravo ova jednostavna gesta dovodi do opuštanja, smanjuje krvni tlak i broj otkucaja srca. I prije negoli se osvijesti, dijete se u potpunosti usredotočuje na čitanje", kaže Goranka.
Razvoj povjerenja i samopoštovanja
Terapiju sa psima do sada je prošlo 200-ak djece iz Pule i Rijeke, a čitanje sa psima kroz program "Čitaj (o) psu" počeo se provoditi i u dječjim knjižnicama. Prva knjižnica koja je prihvatila ovakav program bila je Dječji odjel knjižnice Stribor u Rijeci, a Goranka i njezini psi stalni su gosti u školskoj knjižnici OŠ Monte Zaro u Puli. Djeca koja su prošla ovaj program, tvrdi voditeljica terapijskih pasa, postigla su izniman napredak čitalačkih sposobnosti, komunikacijski vještina, razvili su povjerenje, samopoštovanje te su im se općenito poboljšale socijalne vještine.
"Često se događa da, dok djeca čitaju naglas pred drugima, dožive da im se netko smije ili ih ne sluša, a pas pažljivo sluša, promatra dijete i motivira ga da se aktivno uključi u procese terapije i aktivnosti", opisuje Goranka prednosti terapije sa psima.
Voditeljica terapijskih pasa pojasnila nam je i koji su ciljevi R. E. A. D. programa:
- povećanje i poboljšanje sposobnosti usmenog izražavanja kod djece
- poticanje i promicanje navike čitanja
- povećanje samopoštovanja i samopouzdanja
- poboljšanje koncentracije, motivacije i pažnje
- lakše razumijevanja pročitanih tekstova
- smanjenje stresa i tjeskobe, poticanje ugodnog i opuštenog druženja
- poticanje socijalne interakcije i komunikacije
- promicanje mentalne stimulacije djeteta
- poboljšanje školskog uspjeha
- razvijanje osobne inicijative kroz izbor tekstova i tema od interesa
- povećanje atraktivnosti i znatiželje o svijetu pasa i prirode općenito
"Dobrobiti terapije sa psima su velike, a psi nas mogu podučiti nekim davno zaboravljenim vrlinama – strpljenju i slušanju", zaključila je Goranka koja trenutno radi i na novom terapijskom programu sa psima pod nazivom BullDog. Program je zamišljen da se djetetu, s poremećajem u ponašanju, odnosno djetetu koje zlostavlja drugu djecu, na brigu dodjeli napušteni pas pa dijete, odgajajući psa, usput i samo prolazi terapeutski proces.