Vrtić Razvoj od 2. do 6. godine 12743 prikaza 07. ožujka 2018.

Kako prepoznati da je dijete 'kasni progovarač'?

dijete sramežljiv tužan
Foto: Thinkstock
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Dijete 'kasni progovarač' i njegovi roditelji najčešće imaju uspješne strategije komuniciranja. Takva djeca se spretno izražavanju u manjim sredinama s poznatim sugovornicima. No, ne smijemo smetnuti s uma da je dijete socijalno biće i da ima potrebu komunicirati sa širom socijalnom sredinom, a ne samo u vlastitoj obitelji, piše logopedinja Katarina Matijević

Disfazija je poremećaj govora i jezika gdje je razumijevanje govora i govorno-jezična razvijenost djeteta ispod njegove mentalne i kronološke dobi. Najčešće djeca s razvojnom disfazijom kasne u progovaranju i imaju teškoće u usvajanju materinjeg jezika usprkos činjenici da imaju uredan sluh, posjeduju najmanje prosječne intelektualne sposobnosti, nemaju neurološke ispade i nisu socijalno deprivirana. Razvoj takve djece odvija se uredno u svim ostalim segmentima, osim u segmentu razvoja govora i jezika.

djeca govor Možda te zanima... Vodič kroz razvoj govora od rođenja do početka škole Vrtić

„Late talkers“ ili u slobodnom prijevodu „kasni progovarači“ su ona djeca koja do druge godine nemaju oko 250 riječi u svom vokabularu. Zašto baš 250 riječi? Zato jer ovaj broj riječi u vokabularu djeteta omogućuje razvoj gramatike. Kad se gramatika počne razvijati, razvija se jezik sa svim sastavnicama. Dijete spontano i samostalno otkriva mogućnosti kombiniranja riječi.

Kada je krajnje vrijeme za prve prave riječi?

Nerijetko tada dolazi i do „uopćavanja jezičnih pravila“, pa npr. množina riječi pas postaje „pasovi“. Proći će neko vrijeme dok dijete ne shvati da postoje i iznimke kod jezičnih pravila, ali već i sama činjenica da dijete pokušava samo stvarati kombinacije rečenica sa znanjem koje ima, ukazuje da je dijete na dobrom putu da postane elokventan govornik koji će bez problema moći izraziti svoje želje, emocije i potrebe.

 | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Geste kao oblik izražavanja

U slučaju da dijete od dvije godine nema određen fond riječi koje samostalno kombinira, te ukoliko iskazuje nelagodu u vezi nemogućnosti vokalne komunikacije, dok se u ostalim područjima dijete razvija u skladu s kronološkom dobi, možemo posumnjati na razvojnu disfaziju. Takva djeca često koriste geste kao oblik izražavanja. Skloni su razvijanju gesta što zna sličiti razvoju geste kod djece koja ne čuju. Nemogućnost vokalne komunikacije efikasno nadoknađuju komunikacijom gestama, te tako smanjuju nelagodu u vezi prenošenja vlastitih želja, misli, stavova. Ukoliko imaju podržavajuću okolinu, gotovo ne postoji nešto što oni ne mogu iskomunicirati gestom.

Rana intervencija Možda te zanima... Ako sumnjate na probleme u razvoju, reagirajte odmah! Vrtić

Dijete „kasni progovarač“ i njegovi roditelji najčešće imaju uspješne strategije komuniciranja. To može biti dobro, ali nikako nije dovoljno. Takva djeca se spretno izražavanju u manjim sredinama s poznatim sugovornicima. No, ne smijemo smetnuti s uma da je dijete socijalno biće i da ima potrebu komunicirati sa širom socijalnom sredinom, a ne samo u vlastitoj obitelji.

Osjećaj frustracije i zatvaranje u sebe

Kako se dijete kognitivno i emocionalno razvija, samo shvaća koliko mu je potrebno znanje govora i jezika. Kod “kasnih progovarača“ dolazi do nesklada između onoga što dijete zna ili osjeća i onoga što dijete izražava, pa se može javljati i osjećaj frustracije. Svaki put kada se nađe u situaciji da ga ne razumiju ili da ono ne razumije, dijete „kasni progovarač“ se osjeća loše, frustrirano, nedovoljno sposobno. Frustracija i negativni osjećaji dovode do problema u ponašanju djece s razvojnom disfazijom. Uz sve prije spomenuto, s vremenom se javlja i bijes, a često se takva djeca „zatvaraju“ u sebe pa postaju povučena i tiha, iako im je prirodni instinkt biti dio grupe.

Možda te zanima... Detaljan vodič: Što bi dijete trebalo znati govoriti do petog rođendana? Vrtić

Ukoliko se poteškoća prepozna na vrijeme, te se krene s adekvatnom terapijom, nema razloga da se ne može prevladati ova poteškoća. Time se smanjuju i posljedice za psihološki razvoj djeteta koje mogu biti nesigurnost, loše mišljenje o sebi, agresija...

Ukoliko se sa stimulacijom razvoja govora i jezika počne na vrijeme, u kratkom vremenskom periodu se može postići više. Dijete s manje uloženog napora ostvaruje više. Napredak u terapiji je dodatna motivacija i za dijete, ali i za roditelja, pa je efikasnost pravovremene terapije velika.

dječak, terapija, logoped Možda te zanima... Pismo logopedinji koja je spasila naše dijete: Ona svakog gleda kao čovjeka, a ne kao broj Vrtić
  • Ana15

    Upravo takvo jedno dijete imam i ja,najstarija kćer je progovorila rano,bez ikakvih poteškoća, druga je isto krenula rano,ali sa problemima u izgovaranju slova pa ide kod  logopeda. Najmanja je preslikano dijete iz vašeg članka,veselo dijete koje razumije sve i tko joj se posveti na kratko sve će ju razumjeti,ali izgovara svega 10-tak riječi. Kažete da treba raditi s takvim djetetom, ali svi govore da je sve u redu ako sve razumije, takva djeca su lijena, progovoriti će kada budu htjela. Kome se onda obratiti za pomoć? 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.