Problemi s usporenim razvojem govora su česti, a važno je što prije reagirati. Djeci treba puno čitati i pričati te opisivati sve oko sebe i što radite
Usporen razvoj govora među prvim je specifičnim poteškoćama koje se javljaju u govorno jezičnom razvoju pojedine djece i to u dobi od najčešće tri do četiri godine. Djeca s ovim zaostajanjem u razvoju govora potpuno razumiju govor svoje okoline, međutim nisu u mogućnosti služiti se gramatički ispravnim rečenicama primjerenim njihovoj dobi. Kod nedovoljno razvijenog govora radi se o djetetu, u dobi od 6 do 7 godina, čije rečenice su kratke, a govor je pojmovno siromašan.
Vodič kroz razvoj govora od rođenja do početka škole
"Osnovni uvjet za ovladavanje govorom je da treba postojati organska osnova za razvoj govora, a to prije svega podrazumijeva dobar sluh, govornu motoriku, normalnu inteligenciju, zvukovno zahvaćanje glasova, jezične sposobnosti i međusobno razlikovanje pojedinih glasova. Sposobnost vladanja jezikom razvija se iz dječje potrebe da komunicira i shvati svijet u kojem raste i razvija se. Kod dvogodišnjaka postoje velike razlike kod ovladavanja govorom, jer neka djeca na svoj prvi rođendan već govore kratkim rečenicama, dok druga to još ne čine", objašnjava logoped prof. Nataša Šunić.
Kada je krajnje vrijeme za prve prave riječi?
Većinom su i motorički nespretniji
Nerazvijeni govor odgovara kronološkom uzrastu djece od 2. do 6. godine, čije su lingvističke relacije u zaostatku.Takvo dijete je u većini slučajeva motorički nespretnije od druge djece, njegovi crteži su nevješti, njegovi pokreti su slabo koordinirani, a dijete nije sigurno ni u odnose lijevo- desno. Gledajući usporedbu s normalnim razvojem govora u skladu s kronološkom dobi, naglašava Šunić, usporeni razvoj govora se u najtežim slučajevima može prepoznati već u djeteta od godine i pol.
Razvoj govora kod djece: što je normalno, a što nije?
Važno je na vrijeme potražiti pomoć
"Kad roditelji posumnjaju na zaostajanja u razvoju govora svog djeteta bilo bi dobro da se odmah obrate logopedu, radi utvrđivanja uzroka kašnjenja u govoru, te eventualnom upućivanju specijalistima da se otklone neke sumnje koje bi mogle biti uzrok kasnijem progovaranju djeteta. Pravodobno traženje pomoći, dijagnosticiranje i otkrivanje uzroka u govornom razvoju ,svakako može pomoći otklanjanju ili barem ublažavanju poremećaja", objasnila je prof. Šunić te dodala kako je važno raditi na vezi zvuk-slika.
Je li normalno da dijete od dvije godine ne govori?
Govoru treba pridružiti i zvučne stimulanse,tako da dijete može prepoznati životinju sa slike i uz pomoć zvuka. Djeci s usporenim razvojem govora potrebno je sve verbalizirati, imenovati ljude, životinje, opisivati što dijete ili roditelj radi te kako se osjeća. Dijete se treba poticati na govor putem onomatopeja iz prirode, a poželjno mu je davati i slikovnice s velikim slikama bez puno detalja.
4 načina kako djetetu pomoći da progovori
Prepoznajte prve probleme
- dijete se tijekom prve godine manje glasa od vršnjaka
- tijekom druge godine ne razumije s lakoćom jednostavne rečenice: "dođi", "daj mi"
- ne pokazuje s lakoćom predmete u okolini
- u 3. godini rječnik nije velik, ne može pokazati boje niti imenovati slike svakodnevnih predmeta
- s četiri godine ne razumije jednostavne pridjeve (mali, veliki)