Ako vam dijete na pitanje 'Kako je bilo u vrtiću?' odgovori samo 'Dobro' i više od toga ne možete izvuči iz njega, budite mudri i postavite pitanja na drugačiji način. Odgajateljica Kristina Kaliman savjtuje kako potaknuti dijete da vam priča o svom danu
Dok ste udubljeni u posao, u strci s vremenom i istovremeno obavljajući pet zadataka koji radni dan postavlja pred odrasle osobe, sigurno vam, svjesno ili nesvjesno, bezbroj puta padne na pamet: Moje je dijete u vrtiću. Kako je njoj/njemu sada? Kako se osjeća? Što trenutno radi? U glavi se stvaraju brojni scenariji na kojima bi vam i pravi književnici mogli pozavidjeti.
I onda napokon dolazi i taj trenutak – radno vrijeme je završeno i jurite po svoje dijete u vrtić. Jedva dočekate da ga uz širok osmjeh zagrlite i radoznalo pitate:
"Kako je danas bilo?"
"Dobro", odgovara vaše dijete uz slijezanje ramenima.
"A... Što si danas radio?"
"Igrao sam se", ponovno dobivate kratak odgovor.
"Što si se igrao?"
"Svašta...", posljednji je, potpuno obeshrabrujuć odgovor.
Krivo pitanje?
Zvuči poznato? U redu. Možda imate šutljivo i samozatajno dijete. Možda je vaše dijete umorno i ne da mu se baš sada prepričavati svoje dogodovštine. Možda mu je teže izraziti se. Ili razmišlja da njemu zanimljive stvari nisu jednako zanimljive i vama pa ih samim time nije vrijedno spominjati. Ne, nemoguće je da odgajatelji danas baš ništa nisu radili s djecom pa zato nemaju o čemu pričati. A možda je problem... u samome pitanju?
Pitanja tipa "Šta ima?", "Kako je bilo?", "Što si radio?" vrlo su općenita i široka pa djeca ne znaju što bi rekla i kao odgovor daju unaprijed naučenu frazu. Budite mudri i postavite pitanja na drugačiji način. Neka ona budu konkretna, ali i zabavna, maštovita, otvorena za prepričavanje, razgovor i raspravu. Neka potiču djecu:
- da se dosjećaju proživljenoga, ali i da zamišljaju (ne)moguće
- na bolje upoznavanje sebe, svojih osjećaja, izbora, sklonosti i interesa
- da se aktivnije uključe u svoju sredinu i primjećuju ljude, stvari i događaje kojima su svakodnevno okruženi, ali kojima dosad nisu pridavali pretjerano puno pažnje
- na bogatije korištenje rječnika i pronalaženje novih riječi i načina na koje će se izraziti
- da se dobro zabave i ugodno osjećaju dijeleći svoja iskustva s vama
- da se osjećaju sigurno, uvaženo i sposobno
Razvoj komunikacije od 2. do 7. godine
Prilagodite pitanja dječjim razvojnim karakteristikama i sposobnostima. Budite svjesni činjenica da:
- dijete u dobi od 2 do 3 godine može prepričati događaj iz nedavne prošlosti ili vrlo kratku priču, a može dati i neke informacije o sebi (npr. ja hoću, mene boli...)
- dijete u dobi od 3 do 4 godine pokazuje smisao za humor i uživa u šalama. Često razgovara sam sa sobom ili igračkama (monolog igra veliku ulogu u njegovoj verbalizaciji). Može odgovoriti na pitanja "Što ako" i "Što kada", u granicama svog iskustva
- dijete u dobi od 4 do 5 godina može razgovarati duže vrijeme sa odraslima ili djecom. Priča priče koje se djelomično sastoje od stvarnih događaja, a djelomično od mašte. Traži informacije o stvarima koje ga zanimaju, ali ih i sam daje. Izražava svoj stav, mišljenje, želje i osjećaje
- dijete u dobi od 5 do 6 godina s lakoćom komunicira i ustraje u razgovoru sa poznatim i nepoznatim osobama. Prepričava događaje dodajući razne detalje. Može dramatizirati priču. Sposobno je govoriti o sadašnjim, ali i o prošlim i budućim događajima
- dijete u dobi od 6 do 7 godina s lakoćom govori o svojim mislima i osjećajima te prepričava događaj ili priču, a izlaže ih logičnim slijedom. Samoinicijativno započinje komunikaciju i odgovara na komunikaciju koju su započeli drugi.
Potaknite dijete da vam priča o svom danu
I evo ga, na samome kraju 25 pitanja koja možete postaviti svom djetetu prilikom dolaska u vrtić i biti više-manje sigurni da ćete potaknuti znatiželju i spremnost na komunikaciju i dijeljenje iskustava:
1. Kako bi ocijenio svoj dan u vrtiću na skali od 1 do 5? Zašto?
2. Što si danas ručao? Što bi napravio da ste za obrok dobili pohanog krokodila ili salatu od puževa?
3. Vidio sam da je danas Ana imala rođendan. Kako ste ga proslavili?
4. Nabroji tri predmeta koja postoje u tvojoj sobi, a počinju slovom K!
5. Što te danas nasmijalo?
6. Je li se danas netko rastužio? Zbog čega? Što si ti učinio da pomogneš? A drugi?
7. Je li se danas netko posvađao? Kako su riješili situaciju?
8. Da li bi u vrtiću radije slagao puzzle ili plesao na veselu glazbu? Zašto?
9. Koju priču više voliš, Snjeguljicu ili Ivicu i Maricu? Zašto?
10. Što bi volio raditi u vrtiću, a trenutno ne možeš/ne smiješ?
11. Kada bi mogao imati neku supermoć, koju bi odabrao, a da ti je korisna u vrtiću? Zašto?
12. Igraš se s prijateljima na dvorištu. Prilazi vam nepoznata osoba koja vam nudi bombone. Što bi učinio?
13. Tko ti je u skupini najbolji prijatelj? A prijateljica? Zašto? Što se s njima najviše voliš igrati?
14. Kada bi sutra ponio svoju najdražu igračku u vrtić, kome bi je rado posudio? Ima li netko kome ne bi? Zašto?
15. Prijatelj slavi rođendan i poklonit ćete mu crtež. Što bi mu nacrtao? Koju bi boju najviše koristio? Zašto?
16. Nabroji dva prijatelja čije ime počinje istim slovom kao i tvoje!
17. Nabroji pet prijatelja koji imaju smeđu kosu!
18. Tko je danas nosio odjeću crvene/plave/roze boje? Koji je to odjevni predmet bio?
19. Što bi učinio kada bi tvom prijatelju netko oteo igračku?
20. Kad bi ti sutra bio odgajatelj, što bi djeca radila i što bi se igrala?
21. Da su tvoji odgajatelji životinje, koja bi životinja bili i zašto?
22. Jesi li danas čuo neki dobar vic? Ispričaj mi koji!
23. Jeste li danas slušali priču? Ispičaj mi je! Promijeni dio priče, a ja ću pokušati pogoditi što si promijenio (npr. vuka u "Crvenkapici" zamijeniti medvjedom, praščiće iz "Tri praščića" zamijeniti pijetlićima...)
24. Danas su na nebu bili krasni oblaci. Učinilo mi se da vidim psića koji jede kost. Jesi li ti pogledao oblake? Što si vidio?
25. Cijeli sam dan mislila na tebe. Jesi li ti razmišljao o meni? Što si zamišljao da radimo?