Kad su u pitanju igračke, uvijek je manje više. Evo što je sve potrebno za razvoj jezika, kreativnosti, rješavanja problema i organizacijskih vještina kroz igru
Laura Phillips je dječji neuropsiholog i puno vremena provodi razgovarajući s roditeljima koji su zabrinuti za razvoj njihove djece. Kad se čini da stvari nisu u redu, roditelji dolaze u njenu ordinaciju i traže dijagnozu ili preporuke za liječenje kognitivnih, jezičnih, motoričkih, socijalnih i školskih problema.
Ali razvoj je nešto što se odvija prirodno. Ljudski mozak je izgrađen za učenje i ojačane su neuronske veze. Učenje i razvoj u ranom djetinjstvu odvijaju se bez napora, ali iskustva i aktivnosti koje pružaš djetetu pomoći će da utvrdi koje će se vještine učvrstiti.
"Potičem roditelje da sa svojim bebama, vrtićarcima i predškolcima pričaju bogatim jezikom, raznim senzorno bogatim stimulacijama i praktičnim mogućnostima istraživanja osnovnih pojmova. Kad se sve to dogodi u kontekstu sigurnih, pouzdanih i zdravih odnosa, imaš recept za optimalni razvoj", kaže Laura Phillips.
Kad je u pitanju učenje i razvoj kroz igru, manje je više. Naravno, elektroničke igračke koje svijetle, govore i pjevaju pjesme mogu mnogo učiniti, ali to za tvoje dijete znači da ima manje posla, a još manje mogućnosti za verbalnu razmjenu između roditelja i djeteta. Suprotno tome, tradicionalnije igračke pružaju djeci brojne mogućnosti razmišljanja izvan okvira i kreiraju vlastitu igru koja potiče kreativnost, rješavanje problema i organizacijske sposobnosti.
Knjige, knjige i još knjiga
Ja znam, ja znam. Kako predvidljivo. Jezik i komunikacija su možda najvažnija razvojna dostignuća djece do 3. godine, a dobro je poznato da se jezik razvija kako su djeca izložena riječima i razgovorima u stvarnom svijetu.
Knjige pružaju djeci mogućnost da čuju nove riječi i strukture rečenica kojima se ne bi mogli svakodnevno izlagati. Opće je poznato da djeca koja su više izložena knjigama ne samo da razvijaju vokabular i bolje poznaju jezik, već imaju i više uspjeha u učenju čitanja.
Kroz knjige se djeca upoznaju i s novim pojmovima, kulturama i društvenim temama, koji svi izgrađuju pozadinsko znanje i razvijaju empatiju. Čitanje naglas je najbolja stvar koju možeš napraviti za dijete jer se tako stječe ljubav prema čitanju. To je i sjajan način da ti i tvoje dijete provedete zajedničko vrijeme i smanjite razinu stresa.
Umjetničke potrepštine
Kad pomislimo na igračke koje potiču kreativnost, često prvo pomislimo na umjetnost i rukotvorine. Važno je razlikovati to dvoje jer su različiti i imaju različite razvojne prednosti. "Umjetnost" je teže otvorena i manje strukturirana, potičući maštu i kreativnost. Izraz "zanat/rukotvorina" odnosi se na projekte koji su donekle propisani i strukturirani. Oboje imaju prednosti, uključujući poticanje finog motoričkog razvoja, koordinaciju ruku-očiju, vizualno-prostorno rasuđivanje, donošenje odluka, samoizražavanje, samopoštovanje i smanjenje stresa.
Ali nema potrebe pretjerivati. Ponudi svom djetetu razne likovne materijale (boje za prste, bojice, markere, krede) ili razne materijale (rolice za toaletni papir, rolice za papirnate ručnike, izreske iz časopisa, korišteni ambalažni papir) i omogući mu da sam izrađuje svoju 'rukotvorinu'. Ako mu ponestane ideja ili materijala, ponudi novi materijal i vidi može li se sam prebaciti na novi način stvaranja. Još jedna ideja? "Slikanje" kremom za brijanje u kadi odličan je način da na kišni dan uvrstite još jednu senzornu komponentu i zabavu u zatvorenom.
Igranje uloga
Igranje odijevanja/maskiranja ili zabava s rekvizitima, kao što je kuhinja za djecu, ima mnoštvo prednosti. Zahvaljujući rekvizitima djeca njeguju maštu, istovremeno razvijajući jezične i socijalno-emocionalne vještine. Kad djeca igraju ulogu, oni zamišljaju kako izgleda hodati u tuđim cipelama. Igranje odijevanja/maskiranja omogućuje im da to rade doslovno i pomaže im u zauzimanju perspektive i razvoju empatije.
Kocke i kockice za slaganje
Kocke mogu satima zaokupljati malu djecu i pomažu im u razvoju kreativnosti, vještine rješavanja problema i prostorno rasuđivanje. Mogu se koristiti razne kocke, od Lego preko drvenih kockica. I dok se Lego kockice gotovo same slažu, one drvene potiču djecu na eksperimentiranje s konceptima kao što su oblik, ravnoteža i stabilnost, a također pomažu u njegovanju frustracijske tolerancije i upornosti. A kad su djeca uspješna u slaganju blokova, ona se ponose. Čak i prije nego što mala djeca počnu zamišljati i graditi strukture, oni mogu naučiti o veličini, obliku, teksturi, težini i boji samo držanjem, osjećajem, manipuliranjem i istraživanjem blokova.
Magneti slova i brojevi za hladnjak
Dok se djeca igraju s magnetima za hladnjak, oni uče o slovima, brojevima, bojama i oblicima. 'Abeceda magneti' također pomažu u razvoju jezika, pismenosti i razmišljanja imenovanjem, razvrstavanjem i kombiniranjem ovih pojmova. Manipuliranje magnetima u rukama i pomicanje oko magnetske površine pomažu djeci da razviju finu motoričku koordinaciju, što je presudno za crtanje i rukopis. A kako ne postoji propisani način da se djeca igraju s magnetima za hladnjak, tako mogu postati kreativni tako što će osmisliti mnogo različitih načina kako ih koristiti.
Tebe!
Ništa ne može nadomjestiti mamu, tatu, baku, djeda, dadilju ili nekog drugog privrženog njegovatelja kada je u pitanju igra. Ali volim poticati odrasle da puštaju djecu da preuzmu vodstvo. Želimo da djeca razviju samopouzdanje i neovisnost u postavljanju vlastite igre i moramo im dati vremena i prostora da pokušaju, ne uspiju i pokušaju ponovo.
Važno je i da svojoj djeci daš do znanja da ih vidiš. Komentirajući njihovu igru djeci daješ pozitivnu pažnju.