Korištenje različitih osjetila odjednom omogućava djeci da razviju jezične, kognitivne, motoričke i socijalne vještine, ali i imaginaciju.
Senzorno istraživanje urođeno je svima nama, još od vremena prije poroda. Senzorno istraživanje istodobno stimulira sva osjetila. Ta iskustva mogu uključivati dodir, sluh, vid, okus, miris, ravnotežu i propriocepciju. I sva ta osjetila zajedno potiču mnoga područja razvoja kod djeteta.
Korištenje različitih osjetila odjednom omogućava djeci da razviju jezične, kognitivne, motoričke i socijalne vještine, ali i imaginaciju. Zanimljivo je primijetiti da senzorno istraživanje ima ogroman utjecaj na jezično i govorno područje dječjeg razvoja.
Vještine receptivnog jezika
Receptivni jezik čini srž razvoja jezika. To uključuje sposobnost djeteta da razumije govorni jezik, geste i pravila jezika. Uključuje raspoznavanje predmeta oko sebe, vještinu djeteta da slijedi naredbe i razumije pitanja.
Senzorne aktivnosti poput igranja tijestom, vodom, obojenom rižom / pšenicom / tjesteninom, igračkama raznih tekstura, kamenčićima, pjenom za brijanje, omotima s mjehurićima, brašnom itd. mogu biti savršena prilika za rad na davanju i slijeđenju naredbi, uvođenju novih riječi u vokabular, proširivanje jezičnih pojmova poput pridjeva, glagola, prijedloga, množine itd., postavljanje pitanja i još mnogo toga.
Primjeri igre kroz korištenje raznih osjetilnih sustava:
Praćenje verbalnih uputa:
• “Uzmi tijesto za igru”
• “Napravi kuglicu od plastelina, pa mi ju daj”
• “Nakapaj narančastu boju u rižu”
• “Ručice napuni zrnima pšenice”
• “Dodirni čupavog tigrića u knjizi”
• “Udari dva kamenčića jedan o drugi”
• “Napravite krug prstićem na pladnju s brašnom”
• “Dodaj žutu boju u pjenu”
Proširivanje vokabulara (pojmovi poput pridjeva, prijedloga, glagola, množine itd.):
• “Ti uzmi plastelin, a meni daj tijesto ”
• “Pomiješaj zeleni plastelin sa žutim”
• “Izvadi ljigavca iz posudice”
• “Pospi slanutak po stolu”
• “Kotrljaj mekanu kuglicu”
• “Odaberi najveći gum bi napravi njegov otisak u plastelinu”
• “Pronađi skrivene kamenčiće u posudi sa žitom”
Postavljanje pitanja:
• “Želiš li to pomiješati?”
• “Podsjeća li te brašno na nešto drugo?”
• “Kojom žlicom ćemo miješati rižu?”
• “Kakve je boje ljigavac?”
• “Gdje se skrivaju gumbi u kutiji?”
• “Tko želi pucati mjehuriće na omotu?”
Razvoj zaključivanja i shvaćanje uzročno- posljedičnih veza:
• “Ako pomiješamo žuti s plavim plastelinom, što ćemo dobiti?”
• “Ako su ti ruke ljepljive od tijesta, što ćeš učiniti?”
• “Možeš li puhati mjehuriće u omot s mjehurićima? Koje mjehuriće možeš puhati?”
Ekspresivne jezične vještine
Ekspresivni jezik uključuje riječi koje govorimo, geste koje činimo i način na koji prenosimo svoje ideje. Većina roditelja zabrinuta je zbog ovog dijela jezičnog razvoja djeteta. Ekspresivni jezik koji uključuje "govor" ili upotrebu znakova / naredbi ili vizualnih pomagala za komunikaciju odraz je receptivnih jezičnih vještina djeteta.
Korištenjem senzorne igre možete potaknuti proširivanje vokabulara, korištenje odgovora Da / Ne, oblikovanje rečenica, vještine razgovora, jasnoću izgovora (artikulaciju), tečnost govora. Evo nekoliko ideja za poticanje verbalnog izražavanja.
Proširivanje vokabulara:
Navedeni su primjeri opisnih riječi koje možete naučiti svoje dijete kroz različite vrste igara.
• Taktilna igra: mekano, kvrgavo, glatko, ljepljivo, gnjecavo, hladno, ljigavo, prljavo, pjenasto, mjehuričasto, tvrdo, grubo, neravno, naborano itd.
• Slušna igra: glasno, tiho, slatko, podnošljivo, cviljenje, šapat, vrištavo, oštro, nepodnošljivo, promuklo, oštro, …
• Vizualna igra: svijetli, sjajno, šareno, lijepo, visoko, kratko, veliko, malo, podebljano, jasno, upadljivo, prozirno, neprozirno, tamno itd.
• Igre korištenjem osjetila njuha: miris, aroma, miris, voćni, smrdljivi, ugodni, neugodni, cvjetni, drvenasti itd.
• Igre korištenjem osjetila okusa: slatko, gorko, slano, kiselo, začinjeno, neukusno, ukusno, ljuto, itd.
• Igre s naglašenom aktivacijom sustava ravnoteže: vrtoglavica, klimavo, amo-tamo, gore-dolje, straga i sprijeda itd.
• Igre s naglašenom aktivacijom sustava propriocepcije: dubok, plitak, više, manje, tvrdo, mekano itd.
Oblikovanje rečenica
Oblikovanje i korištenje sve dužih rečenica i komunikaciji pokazatelj je svladavanje viših razina jezika. Postoje različiti načini na koje možete koristiti senzorne aktivnosti za promicanje ovog aspekta. Neki primjeri :
Pružanje pravilnog primjera te indirektno usmjeravanje djeteta na pravilan iskaz:
1. Dijete : “Želi plastelin.”
2. Trebali biste modelirati - “Želiš se igrati plastelinom? Želiš plastelin?”
Preciziranje odgovora djeteta korištenjem potpitanja:
1. Vi - “Što želiš?”
2. Dijete - “Plastelin.”
3. Vi - “Koji plastelin želiš?”
4. Dijete - “Plavi sa šljokicama.”
Igra pretvaranja/ igranje uloga
Igra uloga zaista može poboljšati djetetove izražajne jezične vještine. U kombinaciji sa senzornim aktivnostima također može izrazito zabavna aktivnost! Neki primjeri:
• Pravite se kao da ste ribe u vodi. Razgovarajte o tome koliko je voda hladna, koliko je riba mala, na koji način se krećete...
• Uzmite telefon- igračku. Nazovite nekoga i pretvarajte se da razgovarate. Izmjenjujte se s djetetom.
• Napravite lažnu dugu s obojenim kuglicama tjestenine / riže / plastelina. Razgovarajte o duginim bojama. Pronađite predmete u vašem domu koji su u duginim bojama.
• Lov na životinje u plastičnim kuglicama. Napunite plastične kuglice iz dječjih čokoladnih slastica figuricama raznih životinja. Stavite plastične kuglice u posudu s vodom ili na pladanj. Naizmjence izvlačite životinje i imenujte životinje. Oponašajte njihovo glasanje i kretanje. Razgovarajte o tome što ta životinja jede i gdje spava.
Vježbe slušanja i izgovora
Vježbanje i učenje pravilnog izgovora, ali i uvježbavanje slušne percepcije, može biti djeci poprilično zahtjevan zadatak. Za većinu aktivnosti treba puno motivacije. Senzorne aktivnosti zaista mogu pomoći u uvođenju zabavnog zaigranog načina rada.
• Pronađi slovo
U plastične kuglice sakrijte razna slova/glasove. Dijete mora prvo vizualno prepoznati grafem, a nakon toga je zadatak da pronađe riječ koja počinje tim glasom.
• Karte s aromatičnom artikulacijom
Napravite jednostavne kartice s ciljanim riječima kod kuće. Na svaku kapnite kap eteričnog ulja. Sve ih složite u kutiju / vrećicu. Izvlačite ih jednu po jednu, neka ih dijete pomiriše i izgovori riječ. S vremenom možete imati dogovor da sve riječi koje počinju s N mirišu na naranču, a one koje počinju s V na vaniliju. Dijete već zatvorenih očiju pogađa kojim glasom/slovom počinje određena riječ, a kad otvori oči, imenuje ju.
Oblikovanje tečnosti senzornim aktivnostima
Uvježbavanje tečnog govora lijepo upotpunjavaju senzorne igre. Jednostavne strategije poput sporije brzine govora, praćenja brzine govora, dobivanja vizualnih povratnih informacija i postizanja prirodnosti u govoru dobro funkcioniraju uz senzorne igre.
• Vožnja automobilom u pjeni za brijanje
Isprskajte pjenu za brijanje u veliki pladanj ili na vrh stola. Izvucite automobil s igračkama i ohrabrite dijete da se njime glatko provlači kroz pjenu. Paralaleno s tom aktivnošću, vodite razgovor s djetetom. Objasnite djetetu da autom pokreće njegov govor. Ako govor ide glatko i autić se glatko kreće, a ako govor krene zapinjati, i autić se teže kreće i zastajkuje. Cilj je da odgovori na pitanja/razgovor bude gladak uz glatku vožnju automobilom.
• Vožnja kamionom u pijesku
Zamijenite pjenu za brijanje pijeskom, a automobil kamionom u gornjem primjeru.