Naravno da dijete ne treba znati čitati i pisati prije škole, no svakako treba imati usvojene predvještine za čitanje i pisanje. O problemima i savjete za početno pisanje bez muke za spretne ruke, piše Katarina Matijević, prof. logoped
Problem 1: Nemaš pojma odakle započeti
Savjet: Najbolje je započeti s pisanjem djetetova imena. Tu se možete poigrati na različite načine. Možeš svako slovo pisati drugom bojom, nacrtati slovima lica. Ukoliko ime tvog djeteta ima u sebi neku riječ sa značenjem (Petra= 5ra i sl.), možeš se poigrati rebusom. Slijedi maštu svog djeteta.
Problem 2: Iako ste mnogo vježbali, slova tvog djeteta jedva su prepoznatljiva
Savjet: Nastoj ne biti prekritična odmah u početku. Mnogi četverogodišnjaci, pa čak i neki petogodišnjaci, ne drže olovku pravilno, što njihov rukopis čini vrlo neurednim. Klizni gumeni držači - koji se prodaju u prodavaonicama školskog pribora - mogu pomoći. Također, kao priprema malenih ručica za aktivnost pisanja, odlične su aktivnosti za finu motoriku koje razvijaju pincetni hvat kod djece (nizanje perlica, slaganje kockica, rezanje škarama i slično).
Problem 3: Tvoja četverogodišnjakinja piše neka slova zrcalno
Savjet: Nemoj odmah paničariti i dijagnosticirati dijete dijagnozom disleksije ili disgrafije! Pisanje slova zrcalno čest je problem malene djece. Većinom s usvojenošću sadržaja, problem nestane sam od sebe. No, možete si pomoći korištenjem staromodne četvrtaste ploče s drvenim obrubom, ali može poslužiti i običan list papira, kojem ćete nacrtati okvir. Nacrtajte smješka u gornji lijevi kut i nazovite ga polaznim kutom. Zatim neka tvoje dijete to iskoristi kao mjesto za početak pisanja slova koja piše zrcalno, kao što su veliko slovo B ili veliko slovo D. Granica/okvir će ga spriječiti da se pomakne lijevo sa svojim crtama.
Problem 4: Slova tvog djeteta potpuno su neujednačenih dimenzija
Savjet: Prvo provjeri je li dijete u potpunosti razumjelo pojam velikog i malog, tražeći od djeteta da napiše ista slova različitih veličina na komad papira. Neka to bude igra - i izazovite ga da napiše što više slova. Jednom kada si sigurna da dijete razumije koncept, tada se svladavanje proporcija odnosi na praksu. Uključi djetetovu novu “vještinu” u svakodnevne aktivnosti. Npr. neka napiše popis namirnica za dućan ili obiteljske obveze za naredni tjedan. Ovakve aktivnosti pomažu djetetu da se ograniči unutar određene površine, time shvaća da je prostor ograničen i da mora pisati veličinom koja će omogućiti da se sve stavi na papir.
Problem 5: Krenuli smo učiti pisati slova, i zapeli na početku abecede
Savjet: Nakon što dijete nauči pisati vlastito ime, upusti se u avanturu podučavanja drugih slova. No, pritom je važno krenuti od onih manje motorički zahtjevnih linija, ka složenijima. Dakle, ne abecednim redom.
Prvo: I E F H L T
Drugo: B C D G J O U P S
Treće: A V K M N R Z
Posljednja su na redu slova s kvačicama i složena slova. Naravno da dijete ne treba znati čitati i pisati prije škole, no svakako treba imati usvojene predvještine za čitanje i pisanje. Grafomotorički izraz treba biti dovoljno zero, kao i vještine orijentacije u vremenu i prostoru (i na papiru). Ovim aktivnostima možeš poticajno provoditi vrijeme s djetetom, učeći kroz igru i zabavu, jer je to jedini put kojim će nove informacije ostati u njihovim glavicama željnim znanja. Sretno!