Roditelj može potaknuti razvoj jezičnih vještina redovitim interakcijama, pjevanjem pjesama i čitanjem jednostavnih priča. Kako dijete raste, razvojno poticajne aktivnoti postaju sve složenije
Kad dijete počne razvijati jezik i govor?
Jezik je važna vještina koja omogućuje komunikaciju. Dijete počinje razvijati jezik i prije no što može koristiti riječi (prvi oblici komunikacije vidljivi su već u obliku bebina plača, kako bi se ispunile fiziološke potrebe). Kašnjenje u razvoju jezika i govora može kod djeteta izazvati frustraciju, kao i poteškoće u komunikaciji s okolinom. Za uredan govorno-jezični razvoj djeteta potrebno je zadovoljiti određene uvjete kao što su biološki, psihološki i sociološki procesi sazrijevanja. Tempo razvoja govora ovisi jednim dijelom o genetici, djetetovom temperamentu, ali i o okolini u kojoj dijete živi te poticajima kojima je svakodnevno izloženo.
Svako dijete slijedi svoj razvojni jezični miljokaz, no neke osnovne prekretnice razvoja su jedinstvene za svakoga od nas. Npr. do 12. mjeseca dijete prepoznaje i reagira na zvuk svog imena, dijete od dvije godine ima vokabular od gotovo 300 riječi i može odgovarati na jednostavne naredbe, dijete od 3 godine ima gotovo 1000 riječi u vokabularu, dijete od 5 godina može razumjeti pojam suprotnosti i koristi složene rečenice čak i do devet riječi. Našoj djeci je potrebno vođenje, usmjeravanje i poticanje od prvog dana (pa dokle je potrebno ili nam to dozvole). Iako se to tako ne čini, rastom i razvojem jača i djetetova potreba za podrškom. Ta podrška, osim u emotivnom pogledu, odnosi se i na podršku cjelokupnog razvoja kako bi djeca mogla postati najbolja moguća verzija sebe.
Trebamo li poticati razvoj jezika i govora ili samo “pustiti”?
Ovdje ćemo posebno istaknuti podršku razvoja jezika i govora. Roditelj može potaknuti razvoj jezičnih vještina redovitim interakcijama, pjevanjem pjesama i čitanjem jednostavnih priča. Kako dijete raste, razvojno poticajne aktivnoti postaju sve složenije. Rani razvoj jezika i komunikacijskih vještina temelj je uspjeha djeteta u školi, ali i kasnije u životu. Jezične i komunikacijske vještine uključuju razumijevanje drugih (receptivni jezik), vlastito verbalno izražavanje (ekspresivni jezik), geste te facijalnu ekspresiju. Djeca koja razviju dobre jezične i komunikacijske sposobnosti često imaju i bolje razvijene ostale predvještine potrebne za usvajanje školskih sadržaja. Kod takve djece manja je vjerojatnost poteškoća u učenju te su uspješnija u svladavanju školskog gradiva.
Na koji način poticati razvoj jezika i govora?
Ako nisi sigurna koje “igre” igrati s ciljem poticanja razvoja jezika i govora, ili ti treba ideja i smjernica za iste, bilo da si roditelj ili stručnjak u radu s djecom, zaviri u priručnik „Progovorimo lako- pokazat ću vam kako“ (autorice Katarine Matijević, stručne suradnice portala misMAMA). Priručnik se bavi temom poticanja razvoja jezičnih i komunikacijskih vještina. Kroz desetak godina rada u praksi, autorica je uvidjela da se kod većine djece rane i predškolske dobi stalno ponavljaju isti problemi (pritom ne misleći na djecu s kompleksnijim dijagnozama).
Iz recenzije priručnika prenosimo: “Autorica stručno, ali na zanimljiv i kreativan način, objašnjava KAKO provesti određene vježbe ne samo za stručnjake, već i za roditelje kojima su savjeti stručnjaka i način provođenja ciljanih vježbi za poticanje govora i jezika itekako potrebni. Ovaj priručnik olakšava rad s djecom jer objedinjuje najvažnije govorno-jezične sposobnosti koje se nerijetko zanemaruju u obitelji zbog užurbanog života u kojima roditelji i djeca žive (posao, škola, vrtić i ostale dječje aktivnosti) dok su odgojitelji često opterećeni velikim brojem djece u skupini…” izv. prof. dr. sc. Natalija Bolfan-Stošić, logoped.
Priručnik “Progovorimo lako - pokazat ću vam kako“, možeš naći kod izdavača Planet Zoe u internetskoj knjižari ili u svim boljim knjižarama.