U produženom boravku izmjenjuje se vrijeme za učenje, vježbanje i ponavljanje gradiva te odmor i organizirane kreativne aktivnosti. Rad učitelja u produženom boravku drugačiji je od klasične nastave. U produženom boravku učitelji na kreativan način povezuju učenje, rad i igru
Suvremeni način života roditeljima nameće potrebu zbrinjavanja djece nakon redovne prijepodnevne nastave. Ulogu organiziranja skrbi za učenike tijekom cijelog preuzele su osnovne škole kao primarne odgojno – obrazovne institucije.
Produženi boravak oblik je odgojno-obrazovnog rada koji se provodi u osnovnim školama, a namijenjen učenicima prvoga, drugoga, te u mnogim školama i trećega razreda osnovne škole. Hoće li produženi boravak biti organiziran i za koju dob učenika ovisi o prostornim mogućnostima pojedine škole te o gradskoj vlasti koja takav oblik odgojno – obrazovnog rada sufinancira. Produženi boravak organizira se neposredno nakon redovne nastave, u trajanju od pet sunčanih sati, odnosno od 12 do 17 sati.
Uz potrebne dokumente za upis djece u prvi razred, roditelji trebaju predati i zahtjev za produženi boravak djeteta u školi. Postoje i kriteriji o pravu prvenstva kod uključivanja učenika u produženi boravak. Sve dokumente vezane uz uključivanje djece u produženi boravak roditelji mogu pronaći na web stranicama škole.
Učitelji na kreativan način povezuju učenje, rad i igru
U produženom boravku izmjenjuje se vrijeme za učenje, vježbanje i ponavljanje gradiva te odmor i organizirane kreativne aktivnosti. Učenicima koji pohađaju produženi boravak, osigurani su i popodnevni obroci: ručak i užina. U cijeni programa produženog boravka i prehrane financijski sudjeluju roditelji sukladno svom materijalnom i socijalnom statusu.
Rad učitelja u produženom boravku drugačiji je od klasične nastave. Nikako se ne svodi samo na svodi se samo na pisanje zadaće. U produženom boravku učitelji na kreativan način povezuju učenje, rad i igru. Cilj je učitelja u produženom boravku pripremiti učenike za bolje snalaženje u pisanju domaćih zadaća, ponavljanju, uvježbavanju i primjeni naučenog na redovnoj nastavi poštujući pritom skladan emotivan, društveni i psihološki razvoj učenika. Djeca koja ostaju u produženom boravku ponašaju se drugačije nego tijekom jutra, na klasičnoj nastavi. Puno su umornija, samim time nemirnija, manje koncentrirana na rad te je na učiteljima da prate djecu i stalno izmjenjuju periode odmora, rada i igre.
U mojoj školi produženi boravak organiziran za učenike 1., 2. i 3. razreda. Dnevno trajanje produženog boravka je od 7,00 do 17,00 sati. Od 7 do 8 sati organizirano je dežurstvo u koje roditelji dovode djecu. Djeca se za vrijeme jutarnjeg dežurstava igraju, crtaju ili čitaju časopise do početka klasične prijepodnevne redovne nastave u 8 sati. Klasična nastava s jutarnjim učiteljima traje do 12 sati, a zatim djecu preuzimaju učitelji produženog boravka. U 12 sati učenici s učiteljem odlaze na ručak u školsku blagovaonicu. Nakon ručka predviđen je kratki odmor te do 13 sati 30 minuta - 14 sati slobodno vrijeme: vrijeme za igru, odmor i rekreaciju po slobodnom izboru učenika. Nakon slobodno ustrojenog vremena, od 14 do 16 sati, predviđeno je vrijeme za pisanje domaćih zadaća, ponavljanje i uvježbavanje nastavnoga sadržaja obrađenog na nastavi. Odlazak na užinu predviđen je od 14 do 14 sati i 30 minuta.
Preostalo vrijeme, tijekom tzv. slobodnog – organiziranog vremena učitelj s učenicima provodi različite slobodne aktivnosti: likovne, glazbene, komunikacijske i druge radionice te sportsko-rekreativne aktivnosti. Kako bi rad u produženom boravku bio zanimljiviji, osim učionice, učitelji aktivnosti provode i u školskom dvorištu, školskoj dvorani, knjižnici, u šetnji gradskoj četvrti i slično.
Učitelj produženog boravka preuzima dio roditeljske uloge
Roditeljska je dužnost biti u stalnom kontaktu s učiteljima produženog boravka. Roditelji i učitelji produženog boravka moraju surađivati prijateljski jer dio roditeljske uloge u poslijepodnevnim satima preuzima upravo učitelj produženog boravka.
Tijekom individualnih razgovora s učiteljima produženog boravka roditelj će biti obaviješten kako njegovo dijete reagira prilikom uvježbavanja nastavnih sadržaja, koliko je spremno pomoći i kako prihvaća pomoć u radu s drugom djecom, kako se ponaša u zajedničkoj igri te na kraju kako reagira na poslijepodnevni umor.
Dužnost je svakog roditelja na vrijeme doći po svoje dijete, a najkasnije do 17 sati do kada traje dežurstvo u produženome boravku. Ukoliko dijete zbog opravdanih razloga (liječnička kontrola/ sportsko natjecanje ili sl.) odlazi iz škole prije uobičajenog vremena roditelji bi takav izlazak trebali pravodobno pisano najaviti učitelju u produženom boravku. Važno je iz sigurnosnih razloga navesti u obavijesti kada će i na koji način ili s kim učenik napustiti prostor škole.