'Odgoj je umjetnost, nije znanost. Svako dijete je drugačije, kao i roditelj, kao i svaki odnos', objasnio je Godi Keller, waldorfski pedagog, učitelj i predavač
Ugledni waldorfski pedagog, učitelj i predavač Godi Keller na nedavnom gostovanju u Zagrebu održao je dva predavanja. Keller je u Waldorfskoj školi održao predavanje o odgoju kao vrlini, ali i objasnio što je to uspjeh te zašto on smatra da je odgoj zapravo umjetnost. Međutim, bez obzira na koji način se bavite djecom i odgojem, nakon njegovog predavanja osjećat ćete se potpuno nadahnuto, a bit ćete uvjereni da će sva djeca kad odrastu, uz vašu pomoć, ovaj svijet učiniti boljim mjestom.
"Odgoj je umjetnost, nije znanost. Svako dijete je drugačije, kao i roditelj, kao i svaki odnos", objasnio je odmah na početku Keller , voditelj je međunarodne Škole za roditelje, neovisni predavač, pisac koji godinama podučava waldorfske učitelje.
Ono od čega sve kreće u dječjem ili životu odrasle osobe je strah ili povjerenje. Današnja kultura življenja mnogo toga zasniva na strahu, ističe Keller. Međutim, ne smijemo zaboraviti što su dva najvažnija zadatka obrazovanja i odgoja, istaknuo je dalje. Omogućiti djeci da razviju vještine i mogućnosti kako bi pronašla svoj put u strukturi društva (posao, odgovornost) te kao drugu i jako važnu točku osposobiti djecu da mijenjanju svijet (veliki i mali). Budućnost za koju pripremamo djecu je neizvjesna jer nitko od nas ne zna kako će svijet izgledati za dvije godine.
Četiri greške kojima ubijamo dječju kreativnost
Kako roditelji ne mogu predvidjeti kako će svijet izgledati, mogu napraviti jednu vrlo važnu stvar - naučiti dijete da se nosi s životom i promjenama. Razvijati dječju znatiželju, provocirati pitanjima, ojačati njihovu volju da nešto žele činiti kako bi bili spremni za život - sve su to zadaci za roditelje i svih onih koje rade s djecom.
"Za dijete je važno da ide u školu koja potiče kreativnost i slobodu. Međutim, što je to kreativnost? Kreativnost je anarhija, kad činimo ono što nije očekivano, kada dijete dođe s nečim novim", objasnio je Keller. Baš zbog toga waldorfski vrtići imaju malo igračaka, kako bi se djeca "pothranjivala" odnosno poticala njihova mašta i kreativnost.
Strah od neuspjeha u životu
"Svako dijete je nadareno, a mi moramo razviti njegov potencijal i to je najbolje za društvo", objasnio je Keller uz brojne primjere iz svoje karijere. Strah je jako ukorijenjen u naše društvo, međutim često opterećeni tim strahom djeci poručujemo "ne vjerujem ti", a takav odgoj može paralizirati dijete. Roditelji se trebaju pitati žive li u strahu te iako žive u vremenu kada je strah normalan, trebaju ga poraziti i vjerovati u dijete.
Odgoj poput dresure blokira razvoj mozga
Često vam kažu da ako vaše dijete nije dobro u školi, neće biti uspješno u životu. Međutim, Keller postavlja pitanje što je zapravo uspjeh. Škola je samo jedan od parametara, a postoje i drugi parametri koji su također jednako važni:
- snažno samopoštovanje - osjećaj vrijednosti samoga sebe, shvaćanje koliko smo dobri i loši u nečemu
- povjerenje - ljudi koji vjeruju ljudima i životu imaju veće šanse za uspjeh
- radost življenja - motivacija je najvažnija u učenju, ići će puno brže ako je dijete motivirano, radost je važna (ide li dijete radosno u školu ili je pod stresom)
- znatiželja - pomoći djeci da doznaju što se nalazi "iza" i da stalno istražuju i pitaju
- snaga volje - već s malom djecom trebamo razvijati ovu sposobnost
- otvorenost - prevenirati nastajanje predrasuda
- socijalne vještine
Loše samopouzdanje stvara sebičnost ili agresivnost
U svom predavanju Keller je naglasio da je svako dijete različito te da metoda koja funkcionira s jednim djetetom ne pomaže kod drugog. Baš zato pedagogija je umjetnost.
Za rješavanje problema i konflikata Keller preporučuje dijalog, "kad dijalog ne pomaže, opet dijalog". Važno je kod djece razvijati samopouzdanje (sposobnost da prihvati sebe s vrlinama i manama) jer nedostatak istoga kod osobe stvara sebičnost ili agresivnost.
Keller je i objasnio da u slučaju konflikta trebate ostati odrasla osoba. Dijete mora naučiti boriti se u socijalnim okvirima. Slušajte dijete, razgovarajte, budite uz njega, ali ne upuštajte se u njegove borbe, ako i dođe do toga uvijek se ponašajte kao odrasla osoba. Konflikti s godinama izgledaju drugačije, a dijete uči kako se nositi s životom, ali će tako i učiti da svaka teška situacija ima svoj kraj.