Ako učenik čita tiskane knjige oko 10 sati, ima sposobnost razumijevanja oko 6 do 8 puta više nego ako isto toliko čita na digitalnim uređajima.
Ako tvoje dijete ne zanimaju za knjige i radije čita na tabletu ili drugom uređaju, možda bi ga trebala usmjeriti natrag na tradicionalne knjige i časopise - barem dok je malo dijete. Izvješće iz 2023. pokazalo je da digitalno čitanje na digitalnim uređajima ne poboljšava razumijevanje pročitanog kod mlađih učenika.
Istraživanje je objavljeno u časopisu Review of Educational Research.
Na temelju onoga što znamo iz prethodnih studija, autori su rekli da ako učenik čita tiskane knjige oko 10 sati, ima sposobnost razumijevanja oko 6 do 8 puta više nego ako isto toliko čita na digitalnim uređajima.
Tijekom osnovne škole postojali su negativni odnosi između digitalnog čitanja u slobodno vrijeme i razumijevanja, ali to se popravilo kada su učenici krenuli u srednju školu i na fakultet, kada je postalo pozitivno.
Što ne valja s čitanjem na digitalnim uređajima?
Autori misle da je to zato što uređaji nude toliko mnogo drugih namjena. Također, internet je uveo nove vrste čitanja, uključujući kraće sadržaje, lošiji vokabular i sadržaj niže kvalitete.
"Ukratko, čitateljima u razvoju čini se da se digitalno čitanje u slobodno vrijeme ne isplati u smislu razumijevanja pročitanog, barem ne toliko kao tradicionalno čitanje tiskanog", rekla je Lidia Altamura, doktorandica na Sveučilištu u Valenciji, jednom od autori. "Naša su otkrića posebno iznenađujuća kada ih usporedite s onim što već znamo o dobro utvrđenoj pozitivnoj povezanosti između učestalosti čitanja tiskanog teksta i razumijevanja teksta."
"Očekivali smo da će digitalno čitanje u slobodno vrijeme u informativne svrhe, kao što je posjećivanje Wikipedije ili drugih obrazovnih web stranica, ili čitanje vijesti, biti mnogo pozitivnije povezano s razumijevanjem", rekao je Altamura. “Ali ni to nije bio slučaj.” Tijekom osnovne i srednje škole postojali su negativni odnosi između digitalnog čitanja u slobodno vrijeme i razumijevanja, ali to se popravilo kada su učenici krenuli u srednju školu i na fakultet, kada je postalo pozitivno.
Studija je prva meta-analiza koja procjenjuje specifičnu povezanost između navika čitanja u slobodno vrijeme na digitalnim uređajima i razumijevanja pročitanog.
Autori su pogledali 25 studija objavljenih između 2000. i 2022. Dokazi su obuhvatili oko 470.000 ljudi. Istraživači kažu da njihova otkrića naglašavaju važnost usmjeravanja mlađih učenika na čitanje tiskanih materijala više nego na čitanje sadržaja na digitalnim uređajima.
“Na temelju naših rezultata, ne možemo samo pretpostaviti da će svako čitanje u slobodno vrijeme biti korisno za čitatelje u razvoju”, rekao je Altamura. "Medij koji se koristi je bitan."