Možda mala djeca jesu daleko više fascinirana elektroničkim uređajima nego „staromodnim“ knjigama, ali nova studija sugerira da bi im upravo to staromodno štivo moglo pomoći da izrastu u bolje prilagođene srednjoškolce. A tom se uvijek veselimo!
Da nam knjige donose gotovo isključivo dobre stvari, to valjda više niti ne moramo ponavljati. Čitanje je dobro, korisno, potiče razvoj mašte, te „puno drugih lipih stvari“. A nova studija otkrila je da oni koji čitaju kao djeca, odrastaju u bolje prilagođene tinejdžere, odnosno srednjoškolce, a to je nešto što nam zvuči jako dobro.
Studija je provedena na više od 10.000 američkih tinejdžera, a otkrila je da su oni koji su počeli čitati iz zabave u djetinjstvu bolje prolazili kasnije na nekoliko područja: imali su više rezultate na testovima vještina kao što su pamćenje i razvoj govora, imali su manje problema u ponašanju i simptoma depresije, te su pokazali prednost u određenim mjerenjima struktura mozga.
Iako je zapravo dosta teško razdvojiti učinke čitanja u djetinjstvu od drugih stvari koje se događaju u životima te djece - uključujući njihov odnos s roditeljima i školsko okruženje, ova studija ipak pokazuje određenu povezanost. Budući da je ionako dobro poticati djecu na čitanje, ovo bi otkriće samo moglo ponuditi još više razloga za to.
Više samopouzdanja?
Također postoji razlog za vjerovanje da čitanje iz užitka može, zapravo, donijeti dobrobiti koje su prikazane u ovoj studiji. Već su ranije istraživanja pokazala da je dječje čitanje povezano ne samo s višim rezultatima na testovima, već i s manje očitim prednostima - poput činjenice da su ta djeca kasnije manje usamljena i da imaju veće samopoštovanje.
Ako ti se već mota po glavi kako bi bilo zgodno djetetu ponuditi možda e-knjige, istraživanja su pokazala da djeca usvajaju i prenose više znanja kada čitaju one staromodne, tiskane knjige, te da jednostavno više uživaju čitajući takve knjige. Činjenica je, složit će se i roditelji, da je iskustvo čitanja iz tiskanih knjiga jednostavno bolje.
Zanimljiv dio nove studije jest da su stručnjaci imali ne samo rezultate testova i izvješća roditelja, već i podatke o slikanju mozga. I otkrili su da razlike u strukturi dječjeg mozga objašnjavaju dio veze između ranog čitanja i boljih rezultata na testovima i mentalnog blagostanja.
Nalazi se temelje na rezultatima testiranja više od 10.000 djece u SAD-u, u dobi od 9 do 13 godina, koja su bila dio dugotrajnog istraživanja razvoja mozga i zdravlja djece. Njihovi roditelj odgovarali su na pitanja o aktivnostima njihova djeteta, uključujući čitanje iz užitka - procjenjujući dob u kojoj su započeli i koliko sati tome trenutno posvećuju.
Nešto više od polovice djece smatralo se "ranim" čitateljima: čitali su iz užitka od tri do deset godina. Ostali - njih 48 % - ili nisu čitali iz zabave ili su počeli tek u posljednjih nekoliko godina. Istraživanje je pokazalo da su ovi rani čitači imali bolje rezultate na standardnim testovima pamćenja, govora i sposobnosti obrade verbalnih informacija. Također su imali manje problema u ponašanju, poput agresije, i manje znakova depresije, na temelju izvješća roditelja.
Čitanje "jača" mozak
Kad su istraživači pregledali MRI snimke mozga ove djece, vidjeli su neke znakove koji povezuju sve zajedno: općenito, rani čitači pokazali su veći volumen tkiva u područjima mozga uključenim u procese vezane uz čitanje, kao i pažnju i ponašanje. Čini se da te razlike djelomično objašnjavaju dobrobiti povezane s ranim čitanjem djece.
Iz ovoga možemo zaključiti da je čitanje, iako je djeci prvenstveno zabavno, više od samo zabave. Čitanje potiče razmišljanje i kreativnost, povećava empatiju i smanjuje stres. A sad znamo da povrh svega i poboljšava kognitivne funkcije mozga, mentalno zdravlje i strukture mozga, koji su kamen temeljac za buduće učenje i dobrobit.
Naravno, tu su još neke pozitivne posljedice: oni koji su ranije počeli čitati iz zabave pokazuju i neke druge važne obrasce ponašanja - manje vremena bulje u ekrane, ali i spavaju više od svojih vršnjaka. Te navike također mogu pomoći u objašnjenju viših rezultata djece na testovima i boljeg mentalnog stanja.