Iako nam se na prvu čini da su darovita djeca jednostavno uspješna i da im ne treba čak niti pomagati u školskim zadatcima, ona lako „zapnu“ i izgube motivaciju, koju je jako teško vratiti.
Nije lako imati darovito dijete. Nije lako podučavati darovito dijete. I nije lako biti darovito dijete. Ne moraš odabrati niti jedno od ponuđenog, jer je sve od navedenog – istina. Iako ti se čini da činjenica da imaš darovito dijete može biti itekako olakšavajuća za sve strane, računajući da će to dijete jednostavno i lako „kliziti“ kroz školovanje, ali i sve ostale zadatke, to često nije baš tako.
Često se misli da darovita djeca rješavaju sve zadatke bez muke, da moraju prvi zgotoviti neki zadatak, da im se ništa ne treba dodatno objašnjavati i da sami traže još i više. Zaboravi na sve ovo. Školovanje darovite djece često je borba. Postoje određeni razlozi zašto darovita djeca ne uspijevaju uvijek lako. O tom je pisala mama troje ovakve djece, na svom blogu Not So Formulaic, a mi prenosimo.
Evo koji su to razlozi i kako ih riješiti.
Razlog: perfekcionizam
Mnoga nadarena djeca boje se neuspjeha i taj ih strah onemogućava, pa čak i paralizira njihov mozak. Umjesto da riskiraju mogućnost da neispravno obave zadatak, neka djeca će ga u potpunosti izbjegavati. Iako ti znaš da je dijete itekako sposobno riješiti zadatak, ono je uvjereno da to neće biti dobro.
Rješenje: ustrajnost
Greške nas pokreću naprijed, a borba i izazov su put do uspjeha. Ako želiš pomoći svom djetetu da razvije ustrajnost, potraži primjere pogrešaka koje su se pokazale dobrima. Čitajte o povijesnim osobama koje su ustrajale unatoč lošim predviđanjima. Razgovaraj s djetetom o omiljenim likovima iz knjiga ili filmova čiji su pogrešni koraci doveli do uspjeha. Ako dijete prepozna moć u neuspjehu, to može doprinijeti oslobađanju od tereta perfekcionizma.
Razlog: temperament
Hipokrat je na temelju temperamenta definirao četiri tipa osobnosti koji mogu diktirati ponašanje osobe: sangvinik (sretan), kolerik (svojeglav i neovisan), melankolik (osjetljiv i analitičan), flegmatik (prepusti se toku i izbjegava sukobe). Različiti temperamenti mogu se boriti s motivacijom i izvršavanjem zadataka. Sangvinici neće biti zainteresirani za aktivnosti koje nisu ugodne, kolerici će biti ljuti kad im se govori što da rade. Melankolici bi se mogli brinuti hoće li učiniti nešto loše, dok su flegmatičari često robovi navike.
Rješenje: vlasništvo
Djeca više ulažu u zadatke koje sami izaberu. Pitaj dijete kako želi pomagati u kući ili saznaj koje ga vrste aktivnosti uzbuđuju. Takve će zadatke puno lakše i spremnije izvršiti. Dijete mora naučiti prihvatiti i izvršiti zadatke koje ne smatra inspirativnima, ali bolje je krenuti s poslovima koji im se sviđaju.
Razlog: intenzivni fokus
Mnoga darovita djeca imaju jaku sposobnost koncentracije još u ranoj dobi. Iako to ima svoje prednosti, ima i nedostatke:
- Oblačenje nije ni približno fascinantno kao crtanje vila.
- Češljanje kose nema nikakve šanse dok postoje legići.
- Neuredna soba ne odvlači pažnju kao blatnjavi potoci.
Često je teško natjerati dijete da napravi nešto što je nužno, ako je fiksirano na nešto što ga dubinski i istinski zanima.
Rješenje: jasne, vizualne upute
Uz svu obradu informacija koja se odvija u mozgu nadarenog djeteta, popis zadataka neće doći do izražaja. Da bi se izbjeglo preopterećenje i izbjegavanje, važno je ponuditi jasne, specifične upute jednu po jednu, možda u vizualnom obliku.
Razlog: asinkroni razvoj
Darovita djeca imaju sposobnost dubinskog razumijevanja, ali često prerano sazriju, pa čak mogu izgledati puno starija nego što jesu. No, dok se neki aspekti njihova razvoja odvijaju u golemim skokovima, drugi aspekti zaostaju. Zato nekad znaju čitati knjige puno prije nego vršnjaci, ali mođda ne znaju zavezati cipele. Ponekad se najlakši zadaci čine nepremostivima uz asinkroni razvoj.
Rješenje: vježba
Vježbaj s djetetom ono što mu ne ide, što mu je teško i što odbija raditi baš zbog tog. Neka vježba nove navike, ali i nova ponašanja. Učenje određene vještine razdijeli na korake, pa korak po korak nauči dijete kako to napraviti. Čak i ako je to nešto tako jednostavno kao što je pakiranje torbe za školu.
Razlog: dvostruka izuzetnost
Mnoga darovita djeca dvostruko su izuzetna. Njihove sposobnosti često su popraćene poteškoćama u razvoju ili učenju, poput poremećaja iz spektra autizma, ADHD-a ili disleksije. Ti izazovi su nekad jednostavno preveliki jer onemogućavaju učenje, a mogu utjecati na funkcioniranje.
Rješenje: mehanizmi suočavanja
Rješenje nije za sve isto. Za neku djecu sa senzornim problemima to može biti tjelesna vježba. Napor im pomaže da se dotjeraju u red i nađu svoje mjesto u prostoru. Pokušaj eksperimentirati s onim što funkcionira u jednoj situaciji, dok ne pronađeš nešto što funkcionira u drugoj.