Mag. logoped Sonja Jovančević odgovara na pitanje mame koja je zabrinuta jer njezin dvogodišnjak ne priča poput vršnjaka
Kada je krajnje vrijeme da dijete progovori? Malo sam zabrinuta zbog svog dvogodišnjaka koji još uvijek ne priča kao njegovi vršnjaci. Govori tek nekoliko riječi, neke riječi koje je govorio prije više ne izgovara, recimo 'mama' i 'tata' više ne čujem od njega uopće. Kaže vaa, vau-vau, hva, bo, pa-pa... Za vlak, psa, hvala, bok.. pita što je to? (to mu je jedina rečenica), još pet-šest riječi do pola. Kad nešto traži, pa ga ja pitam je li to to, odgovori sa da. Inače brblja non-stop, ali je to neki jezik koji samo on razumije. Pokušavam ga kroz igru navesti da izgovori još koju riječ, ali mi ne uspijeva. Inače je bistro dijete, sve razumije, otvoren, veseo i zaigran. Odmalena ima jako razvijenu pantomimu, način na koji se sporazumijeva jako liči na mali scenski nastup. Jesam li zabrinuta s razlogom? Kada je vrijeme da posjetimo liječnika zbog tog problema?
Intenzivni razvoj govora i jezika djeteta se događa upravo u toj dobi, kada se u djetetovoj glavici paralelno odvija više procesa nego što mislimo. Dijete u toj dobi prvenstveno kroz komunikaciju s ljudima oko sebe upija sve što odrasli govore, odnosno dijete usvaja prvenstveno jezik.
Prve riječi javljaju se negdje oko godine dana. Dijete tada tu riječ veže sa značenjem i tada govorimo o pravoj prvoj riječi gdje se ne radi samo o igri s artikulatorima. Kod svakog djeteta u razvoju jezika i govora postoje velike individualne razlike.
Vodič kroz razvoj govora od rođenja do početka škole
Ono što je vrlo dobro je to što vaše dijete sve razumije, voli igrati pantomimu i igre pretvaranja što je ujedno i jedna od ključnih faza u razvoju govora i jezika. Znamo da je svako dijete individua za sebe. Jezično-govorni razvoj kod neke djece je sporiji, a kod neke nešto brži, pa ih tako možemo usporediti s vlakićima koji ili kasne ili stižu na vrijeme, ali svaki od njih će stići do svog cilja. Sve što ste naveli upućuje na to da se jezik “iznutra”, mentalno razvija. Ako koristi gestu uz neku riječ, to je zapravo rečenica. Da bi dijete artikulirano moglo govoriti potrebno je da se govorni aparat uskladi s onim što dijete želi reći, ali to ne može dok govorni organi ne budu spremni to i ostvariti.
Radite i dalje što ste radili sa svojim djetetom, igrajte se, imenujte ono što dijete vidi i prvenstveno ono što je u tom trenutku u njegovom interesu jer će tako najbrže i zapamtiti i biti zainteresirano za vaš glas i vaše lice, čije će pokrete na taj način i oponašati. Uključite igrice coktanja, oponašanja konjića, oblizivanje gornje usne lijevo-desno, puhanja mjehurića, sviranja trube. U toj dobi ne radimo na direktnom podučavanju i vježbanju, nego potičemo govor kroz igru vježbajući spretnost govornih organa.
Zbog individualnih razlika u razvoju svakog djeteta preporučila bih vam da napravite logopedski pregled kako bi se detaljnije procijenio jezično-govorni status vašeg djeteta.