Svi roditelji, prije ili kasnije, vodili su bitku oko povrća u tanjuru. No, novo istraživanje pokazalo je kako najlakše pridobiti djecu na zdravu hranu: umjesto da pokušavate promijeniti njihovo mišljenje, samo igrajte na kartu njihovih apetita
Dobra vijest za sve one koji su ikad vodili izgubljenu bitku s mališanima oko povrća u tanjuru je da dječje gađenje oko povrća nije nužno nešto što jednostavno morate čekati da prerastu. Istraživanja su pokazala da, kada djeca vide likove iz crtanih filmova koji luduju za zdravom hranom, i oni sami prihvaćaju ideju zdrave prehrane. Loša vijest je, naravno, da su tvrtke "brze hrane" odavno shvatile ovu foru, te za svaki animirani lik koji veliča povrće, postoji još zgodniji i simpatičniji animirani lik koji veliča namirnice obilne šećerom.
No, pisac Chase Purdy, nedavno je u časopisu Quartz objasnio kako su psiholozi također došli do drugog, čak i jednostavnijeg trika kako pridobiti djecu da vole zdraviju hrane - umjesto da pokušavate promijeniti njihovo mišljenje, samo igrajte na kartu njihovih apetita.
Razmislite o prosječnom tanjuru, glavnom jelu koje uz sebe ima razne priloge. Istraživači sa Sveučilišta u Minnesoti pretpostavili su da unatoč općoj motivaciji za jelo, nema znakova o tome koja namirnica najprije uhvati djetetovu pažnju. "Što se tiče povrća, malo je teža motivacija za unosom zelenila na tanjuru, jer se ljudi najprije odluče konzumirati ono što bolje izgleda i što je bolje povezano na tanjuru", zaključili su znanstvenici. Dakle, što bi se moglo dogoditi ako se voće i povrće stavi pred gladno dijete prije nego bilo što drugo?
Da bi saznali, autori istraživanja napravili su jedan prilično jednostavan eksperiment. U prvom dijelu istraživanja, promatrali su ručkove u kantinama u osnovnim školama, te promatrali koliko učenika izabire uzeti mrkvu kao jednu od opcija uz glavno jelo. Kada su se istraživači vratili u istu školu, nekoliko mjeseci kasnije, postavili su mrkvu na svakom stolu, tako da su djecu, čim su ušli u kantinu i prije nego što su stigli pogledati što se ostalo nudi, dočekali stolovi puni mrkvi.
Što se dogodilo? Djeca su jela četiri puta više mrkve nego prvi put kad je mrkva bila jedna od mnogih opcija u redu za hranu. Sličan eksperiment napravili su u drugoj školi, s brokulom, i dobili su iste rezultate. Pridobiti djecu da jedu zdravo, drugim riječima, čini se da zahtijeva istu strategiju kao i uvjeriti sebe da učinite isto: Kad ste gladni, najlakše je jesti ono što je ispred vas - i nakon što to shvatite, već ste se prilagodili i naviknuli na zdraviji ili nezdraviji izbor.