Uključivanje djece s teškoćama u predškolski odgoj i obrazovanje aktualna je tema u Hrvatskoj, a o njezinoj važnosti razgovarali smo s Marijom Šinković Bečić - vanjskom stručnom savjetnicom Udruge Vrtić za sve i Renatom Brekalo - ravnateljicom dječjeg vrtića Bambi
Iako su djeca s teškoćama u razvoju oduvijek dio društva, ne pridaje im se dovoljno pažnje i značaja. Tek posljednjih nekoliko godina se zapravo širi svijest o važnosti uključivanja djece s teškoćama u razvoju, kako u društvo tako i u vrtić.
S obzirom da se radi o aktualnoj temi u Hrvatskoj, razgovarali smo s vanjskom stručnom savjetnicom Udruge Vrtić za sve, Marijom Šinković Bečić o uključivanju djece s teškoćama u predškolski odgoj i obrazovanje te s prof. Renatom Brekalo, ravnateljicom dječjeg vrtića Bambi, koji od 2016. godine ima omogućeno pohađanje posebnog programa u kojem je naglasak stavljen na važnost integracije, socijalizacije i inkluzije djece s težim teškoćama u razvoju.
Znaš vrtić koji bi dobro iskoristio 50.000 kn?
Svakom kupovinom Pampersovih pelena doprinosite prikupljanju 100 000 kn koje ćemo raspodijeliti između 3 vrtića koji osmisle najbolje projekte za svoje polaznike. Prijavi svoj vrtić!
Djeca s teškoćama u razvoju su:
- djeca s oštećenjem vida,
- djeca s oštećenjem sluha,
- djeca s poremećajima glasovno-govorne komunikacije,
- djeca sniženih intelektualnih sposobnosti,
- djeca s motoričkim oštećenjima,
- djeca s autizmom,
- djeca s poremećajima u ponašanju,
- djeca s promjenama u osobnosti uvjetovanim organskim čimbenicima,
- djeca sa zdravstvenim teškoćama i neurološkim oštećenjima
- djeca s višestrukim teškoćama.
'Naš vrtić je prilagođen djeci s teškoćama u razvoju'
'Još uvijek nije zaživio institut pomoćnika u vrtiću koji bi primarno bili pomoć djetetu s teškoćom'
"Kod djece s teškoćama u razvoju postoje određeni problemi jer još uvijek nije zaživio institut pomoćnika u vrtiću koji bi primarno bili pomoć djetetu s teškoćom, ali sve veći broj vrtića ima veći broj stručnjaka logopeda, psihologa, edukacijskih rehabilitatora koji se bave problemom i savjetovanjem roditelja i djece s teškoćama", rekla je stručna savjetnica udruge Vrtić za sve i dodala kako vjeruju da će se u narednom razdoblju i tu situacija popraviti jer postoji dobra volja da se svoj djeci pruži jednaka mogućnost integracije u predškolski odgoj i obrazovanje.
Ona je naglasila kako je uključivanje djece s teškoćama u predškolski odgoj i obrazovanje važno za njihovu socijalizaciju, ali i osjetljivost druge djece da u društvu postoje djeca s teškoćama.
Da je tome tako, svjedoči i priča iz dječjeg vrtića Bambi, privatnog vrtića na području okolice Zagreba s programom za djecu s težim teškoćama u razvoju, a osnivačica vrtića prof. Renata Brekalo, ispričala nam je koja je posebnost njihovog vrtića, što sve djeca u vrtiću uče i kakav je plan vrtića u budućnosti.
'Cilj nam je razvijati socijalne vještine djece i osposobiti ih za integraciju u redovite odgojne skupine dječjeg vrtića'
DV Bambi nastoji senzibilizirati okolinu za potrebe djece s teškoćama u razvoju, razvija međusobnu toleranciju, uči poštivanju različitosti i stvara humane odnose za suživot s potrebitim osobama u društvu.
Stručni tim vrtića za svako dijete s težim teškoćama u razvoju donosi individualizirani odgojno-obrazovni program uključivanja prilagođen njegovim sposobnostima, potrebama i interesima, na temelju čega se određuje i primjeren oblik i trajanje odgojno-obrazovnog programa, a upisana djeca, sukladno svojim sposobnostima, mogućnostima i interesima, uključuju se dijelom i u redovite odgojno-obrazovne skupine.
"Želja nam je pružiti djeci s teškoćama u razvoju kvalitetan edukacijsko-rehabilitacijski program uz individualizirane rehabilitacijske, terapeutske i savjetodavne postupke kako bismo što bolje razvijali djetetove individualne sposobnosti i samopoštovanje", govori ravnateljica i dodaje kako im je cilj razvijati socijalne vještine djece i osposobiti ih za integraciju u redovite odgojne skupine dječjeg vrtića, što pokušavaju postići svakodnevnim zajedničkim aktivnostima djece iz posebne skupine s djecom iz redovnih skupina.
U odgojno-obrazovne skupine s posebnim programom upisuju se djeca s različitim dijagnozama: djeca s oštećenjem vida, djeca s oštećenjem sluha, djeca s poremećajima glasovno-govorne komunikacije, djeca sniženih intelektualnih sposobnosti, djeca s motoričkim oštećenjima, djeca s autizmom, djeca s poremećajima u ponašanju, djeca s promjenama u osobnosti uvjetovanim organskim čimbenicima, djeca sa zdravstvenim teškoćama i neurološkim oštećenjima i djeca s višestrukim teškoćama. "Naš program namijenjen je djeci s težim teškoćama u razvoju bez obzira na vrstu dijagnoze. Skupine sastavljamo tako da budu što homogenije s obzirom na teškoće djece. Naša trenutna skupina prilično je homogena jer se u njoj nalaze djeca s poremećajima iz autističnog spektra i višestrukim teškoćama", rekla je ravnateljica.