Uvijek će starija generacija reći da su današnja djeca drukčija od onog kakvi su oni bili kao djeca. Sve se mijenja, pa tako i djeca. No, dok su mnoge promjene dobrodošle i pozitivne, ima i onih zbog koji se pitamo jesmo li krenuli krivim putem…
Iako u posljednje vrijeme često govorimo i o kaskanju nekih vještina kod mališana, potrebnih za školovanje, zapravo nam daleko veći problem predstavlja ponašanje djece u školi, ali i općenito – pristojno ponašanje. Toliko često čujemo (i izgovaramo, priznajmo) ono „kad smo mi bili djeca, tog nije bilo“ da nas to već ide na živce (osim kad mi to izgovorimo, hm) i zvuči toliko izlizano. A duboko u sebi zapravo znamo da je to vrlo blizu istini…
Najviše su te istine svjesni prosvjetni radnici. Učitelji(ce) i profesori(ce) su već odavno shvatili da je sve teže i teže održati red u učionicama. Iako se za sve uvijek traži opravdanje, pa je tako svugdje u svijetu postalo već uobičajeno reći „ah, ma to nas je Covid malo zeznuo“, problem je daleko dublji.
Jedna je učiteljica s dugogodišnjim stažem na svom je TikToku objavila video u kojem govori upravo o problemu ponašanja i pristojnosti djece u razredu, a sve je započela rekavši da nije Covid stvorio problem, nego je problem puno dublji, kulturološki. Lisa Conselatore, učiteljica s 24-godišnjim iskustvom u Americi i Europi, svoj je video naslovila ovako: „Vaša djeca nisu posebna“.
„Odgojili smo djecu da misle da su najvažnija osoba u svakoj prostoriji,“ upozorava učiteljica. „Toliko su posebni da je ono što žele učiniti, ili što god misle, ili što god kažu, najvažnije u tom trenutku. I da mogu to reći. I to čak i ako odrasla osoba u tom trenutku govori. Ono što oni imaju za reći je ono što se mora čuti. I to je problem. Takvim odgojem im ne radimo uslugu."
Učiteljica je napomenula da ne misli da djeca nisu - posebna, te da je svako dijete posebno, ali ne može uvijek i u svakoj situaciji biti najvažnije. "Znam da su vam vaša djeca posebna. Znam da su moja djeca meni posebna,” kaže učiteljica. “Ali nitko od njih nije najposebnija osoba u sobi u bilo kojem trenutku. Nisu. Nitko nije jer živimo u društvu i svi se moramo slagati i svi moramo poštivati jedni druge, a dio međusobnog poštovanja je prepoznati kad možemo nečim doprinijeti i kada trebamo sjediti i otvoriti uši. Nismo to savladali. Promaklo nam je.“
@lisaconselatore #tiredteacher #enough #raisingkids #timetolisten #supportteachers #culturetalk #culturecheck #teachersoftiktok #teachersontiktok #teaching2023belike ♬ original sound - Lisa Conselatore
Mnogi će roditelji reći kako to nije baš tako i kako prijašnji odnos prema djeci nije bio u redu, kako su djeca vrijedna i treba ih slušati i kako školski sustav nije zapravo dobar i prilagođen djeci… i još stotine raznih isprika i opravdanja izvući iz rukava. No, činjenica je da je ova učiteljica pogodila ravno u srž problema, a sigurni smo da bi se njeni kolege i u Hrvatskoj složile s tim.
"Sve smo pobrkali. Pobrkali smo to kako djeca razumiju koje je njihovo mjesto u svijetu, koje je njihovo mjesto u obitelji. Oni su vaši prijatelji. Vi niste glavni, jer ste svi jednaki. Ako ste svi jednaki, oni nisu glavni, jer su i oni također glavni. I onda dođu u razred i misle da su oni glavni. A nisu. Tako im ne činite uslugu," jasno i glasno je rekla učiteljica.
Ipak, pokušala je dati i svoj savjet, onima koji žele poslušati: “Naučite ih kada da slušaju, kako da se izmjenjuju u govoru, da govore kada je to prikladno, kad imaju nešto za reći i kad je na njima red. Preispitajmo naše obiteljsku kulturu, našu društvenu kulturu. Zato što ovo nije dobro, nije dobro.”
Trebamo li išta reći? Oni koji znaju o čem govori, neupitno će se složiti s njom. Oni drugi će se boriti protiv nje svojim argumentima.