U DV Cvrčak djeca iz Montessori skupine Ljubičica upustila su se u poseban praktični projekt: izradu vlastite miješane zimnice. Kroz pripremu povrća, mjerenje sastojaka i slaganje staklenki mali su kuhari učili, surađivali i razvijali samostalnost, a na kraju s ponosom dovršili svoje prvo kulinarsko „remek-djelo“.
Jesen i bogatstvo plodova idealno je vrijeme za produbljivanje dječjih znanja i vještina kroz praktičan rad. U Montessori skupini Ljubičica iz DV Cvrčak djeca uzrasta od tri do sedam godina, zamijenila su kuhanje pekmeza novim, uzbudljivim kulinarskim projektom: izradom miješane zimnice (turšije).
Ova aktivnost savršeno se uklopila u naš kurikulum, služeći kao izvanredan alat za učenje, suradnju i razvoj samostalnosti.
U pripremu ovog projekta uključeni su mnogi članovi dječjih obitelji, prvo roditelji a zatim i bake, djede, rođaci pa čak i susjedi. Neki su poslali povrće iz vlastitog vrta, neki donijeli staklenke, a neki se pobrinuli za pregače.
Multidisciplinarni pristup
Kao i kod pekmeza, priprema zimnice sveobuhvatan je pedagoški projekt koji aktivira sva razvojna područja Montessori pedagogije:
1. Vještine svakodnevnog života i osjetilnost
Djeca su aktivno sudjelovala u pripremi povrća. Rad je započeo pranjem ruku i stavljanjem higijenskih kapa i pregača, zatim pranjem povrća, čime smo naglasili važnost higijene. Proces obuhvaća sva tri dijela područja svakodnevnog života: briga o sebi, briga o drugima I ljubazno ophođenje.
Tijekom pripreme, naglasak je bio na senzornom iskustvu. Djeca su dodirivala, mirisala, kušala a zatim i imenovala povrće. Od hrapavosti krastavaca, tvrdoće mrkve do slojeva luka i glatkoće paprike, razvijali su taktilnu, vizualnu, gustativnu i olfaktivnu percepciju, dok su se fina motorika i koordinacija oko-ruka razvijale preciznim sjeckanjem uz prilagođene alate. Mlađa djeca fokusirala su se na boje, klasificirali su povrće u posude prema kriterijima boje i vrste.
- Najvažniji dio bilo je rezanje povrća. Starija su djeca, uz nadzor odgojiteljica, koristila prave, ali prilagođene noževe na daskama za rezanje.
- Djeca su samostalno punila staklenke s nasjeckanim povrćem, učeći pritom o volumenu, rasporedu i estetskom slaganju. Svako je dijete imalo svoju staklenku s imenom, koja je prethodno sterilizirana u kuhinji, u suradnji sa našom servirkom.
2. Matematički um, jezik i kozmički odgoj
Priprema tekućine za kiseljenje (otopine) bila je izvrsna lekcija iz matematike i kemije.
- Djeca su precizno mjerila vodu, sol, šećer i ocat pomoću mjernih posuda, spajajući broj i količinu na konkretan način.
- Promatrala su fizikalne promjene – kako se sol i šećer tope u vodi.
- Brojila su vrste povrća i komade, formirajući pojam broja i klasificirajući po jednom ili više kriterija ( npr. crvene paprike, male zelene rajčice itd.)
- Rječnik se bogatio novim pojmovima kao što su "konzerviranje", "sterilizacija", "turšija" i "otopina".
3. Igra tišine
U igri tišine naglasak je bio na razvoju olfaktivne percepcije. Boca s octom „putovala“ je u krug, djeca su mirisala I facijalnom ekspresijom pokazivala je li im miris ugodan ili neugodan.
Timski rad i osjećaj kompetentnosti
Cijeli je projekt zahtijevao timski rad i podjelu zadataka. Od pranja i razvrstavanja povrća, preko sjeckanja povrća i miješanja otopine do zatvaranja staklenki, svatko je imao važnu ulogu. Sudjelovanje u cijelom procesu, od sirovog povrća do gotovog proizvoda u staklenci, djeci je dalo izniman osjećaj kompetentnosti, ponosa i važnosti.
Sterilizacija i sigurnost na prvom mjestu
Kao i uvijek, sigurnost je bila prioritet. Ključne faze, poput kuhanja i sterilizacije otopine i staklenki, odgojiteljice su provodile na prenosivom indukcijskom kuhalu postavljenom na sigurno mjesto, dok su djeca promatrala proces s udaljenosti.
Tijekom ovakvih praktičnih projekata u Montessori skupini Ljubičica, djeca ne samo da uče o hrani, nego im se pruža prilika za istraživanje, stvaranje i odgovorno sudjelovanje u svijetu koji ih okružuje.
Sada nam preostaje samo strpljivo čekati da naša turšija bude spremna za kušanje, a i to je dio odgojno-obrazovnog procesa.
- Snježana Rakoš, mag. praesc. educ.
- Stela Martinović, Spec. App.
- Biserka Bunčić, bacc. paed.