Koncept Reggio pedagogije jest da se kod djeteta potiče istraživalačka djelatnost kako bi samostalno ili uz podršku druge djece dolazilo do rješenja problema, dok je uloga odgajatelja nenametljiva, a takav koncept njeguje se u novootvorenom vrtiću Mali istraživač
Omogućiti djetetu da samostalno dođe do rješenja problema bez direktnog poučavanja, a potičući aktivno učenje, kreativnost i samostalnost glavni je cilj Reggio pedagogije – jedne od "alternativnih" pedagoških metoda koje se provode u nekim vrtićima u Hrvatskoj. Ono što je specifično za Reggio pedagogiju, koja se još naziva i istraživalačka, odnosno eksperimentalna, jest da odgojitelji djecu samo lagano usmjeravaju i djetetu omogućavaju istraživanje i razvoj svih potencijala u skladu s njegovim mogućnostima.
Na takvom konceptu svoj rad temelji novootvoreni privatni vrtić Mali istraživač u Novom Zagrebu kod jezera Bundek pa smo ravnateljicu tog vrtića Ljiljanu Vukšić zatražili da nam opiše njihovu odgojnu praksu.
"Odavno smo kao stručnjaci napustili stav da su rana i predškolska dob djeteta tek pripremne faze za život u odraslosti. Odgovorno tvrdimo da je ovo iznimno važno doba u odrastanju djeteta zasebna životna cjelina sa svojim vrijednostima i kulturom. Dijete je cjelovito biće koje svaku cjelinu svog života uklapa u svoje vrijednosti i svoju kulturu. Za očekivati je da mu priđemo s poštovanjem i spremnošću da nam bude prvi i aktivni suradnik u procesu vlastitog odrastanja", kaže ravnateljica Malog istraživača.
Prostor vrtića kao stan
Otkrila nam je da je uloga odgojitelja u ovom konceptu diskretna i nenametljiva te da je njihov cilj poticanje istraživalačke aktivnosti djeteta kako bi samostalno ili uz podršku druge djece dolazilo do rješenja problema.
Ono što je specifično za vrtić Mali istraživač jest da je cijeli prostor koncipiran kao stan, odnosno djeca nisu podijeljena po prostorijama i nesmetano koriste sav prostor u vrtiću. U vrtiću tako postoji pravi dnevni boravak, blagovaonica, kuhinja, a za onu manju djecu postoji i prostor za dnevni odmor.
"Djeca, koja se nemaju potrebu odmarati, nesmetano ostvaruju mogućnost interakcije kretanjem kroz sve preostale prostore. Poseban naglasak usmjeravamo na timsko djelovanje s ciljem osiguravanja klizne organizacije vremena blagovanja i odmora za djecu kojoj je odmor potreban budući da su naše skupine mješovite dobi koja uz to dolaze u različito vrijeme", objašnjava ravnateljica Ljiljana Vukšić.
Sve prostorije u vrtiću moderno su uređene, a u Malom istraživaču ističu kako samo uređenje jasno prikazuje kakvu sliku o djetetu i njegovim mogućnostima njeguju.
Izbjegavaju stroge forme i raspored
"Nastojimo da prostori vrtića budu uređeni i opremljeni da dijete upravo zovu, potiču na aktivnost, a ne na pasivnost", rekla nam je ravnateljica. Djeca tako sama biraju i izmjenjuju aktivnosti i prostore, biraju s kim i s čim će se igrati, a odgajatelji se previše ne upliću u njihov izbor.
Uz prostor za dnevni boravak, odmor i jelo, Mali istraživač ima i specijalizirane prostore poput primjerice likovnog ateljea, građevnog centra ili centra istraživanja. Iako u vrtiću postoje kupovne igračke, prednost se daje predmetima iz svakodnevnog života poput kutija, tkanina, konaca, lonca, poklopca, starih pegli, pokvarenih telefona, stiropora i slično.
Za razliku od većine drugih vrtića, u kojima postoji određeno vrijeme za obroke i odmor, u vrtiću Mali istraživač djeca sama odlučuju kada će jesti jer, kaže ravnateljica, prostor omogućava uvjete da jedna grupa djece nesmetano jede dok su druga djeca na igralištu ili imaju neke druge aktivnosti.
"Predviđeno je da djeca imaju na raspolaganju upravo onoliko vremena koliko im treba kako bismo omogućili djetetu da blaguje u skladu sa svojom potrebom. Izbjegavamo forme obroka u kojem sva djeca trebaju jesti u isto vrijeme neovisno o stvarnoj potrebi", rekla nam je Ljiljana Vukšić.
Ono što je još različito u odnosu na klasične vrtiće jest i to što se jasličarima glavni obrok servira nakon spavanja.
Djeca sama biraju odgajatelja
Ovakvim pristupom bez klasičnog ustaljenog rasporeda, ali i miješanjem djece različite dobi omogućava se stvaranje ozračja najsličnijeg onom obiteljskom. Ljiljana Vukšić naglašava kako je pogrešna pretpostavka da miješanjem starije i mlađe djece profitiraju samo ona mlađa jer je iskustvo pokazuje da starija djeca, brinući se za mlađu, učvršćuju, uvježbavaju i proširuju svoja znanja.
Zanimljivo je i da djeca u Malom istraživaču, u skladu s principom slobodnog kretanja kroz prostor, sama biraju s kojom odgajateljicom žele provoditi svoje vrijeme.
"Nije li nešto najprirodnije da u okruženju u kojem dijete ima priliku komunicirati sa svim odraslim osobama može i samostalno donositi odluku koji je to odgojitelj s kojim želi provoditi vrijeme? U konačnici je naš cilj da se dijete veže za prostor, prijatelje, a ne odraslu osobu", zaključuje ravnateljica ovog zanimljivog vrtića.
Više o vrtiću i jaslicama potražite u specijalu "Vrijeme je za vrtić"!