Djeca dolaze u školu s nedostatkom osnovnih vještina, poput motorike i komunikacije. Iako pandemija često ima ulogu u tome, stručnjaci smatraju da roditelji moraju preuzeti veću odgovornost.
Učitelji sve češće primjećuju da djeca dolaze u školu s nedostatkom osnovnih vještina – od motorike do komunikacije. Dok se pandemija često navodi kao glavni krivac, neki stručnjaci smatraju da je vrijeme da roditelji preuzmu veću odgovornost.
Djeca u pelenama i bez osnovnih vještina
Prema istraživanju koje je proveo Savanta, čak četvrtina djece koja su prošlog rujna krenula u školu još uvijek nije bila potpuno naučena na kahlicu. Također, učitelji prijavljuju da djeca sve češće imaju slabije razvijene motoričke vještine, što povezuju s prekomjernim korištenjem ekrana.
"Imam učenike koji doslovno ne mogu sjediti na podu jer nemaju dovoljno razvijenu snagu trupa", rekla je jedna učiteljica iz sjeverozapadne Engleske, pise The Guardian.
Drugi su primijetili da djeca dolaze s ograničenim vokabularom i koriste izraze preuzete iz američkih crtića i videa, poput "trash" umjesto "smeće" i "vacation" umjesto "odmor".
Je li pandemija još uvijek opravdanje?
Iako 39% učitelja smatra da je pandemija i smanjen boravak u vrtićima značajno utjecao na spremnost djece za školu, neki ističu da bi roditelji trebali preuzeti aktivniju ulogu.
"Koliko dugo ćemo još kriviti COVID za sve?" pita se jedan od ravnatelja. "Na kraju, puno toga ovisi o roditeljima."
Podaci to potvrđuju – samo 44% roditelja smatra da bi djeca trebala znati pravilno koristiti knjige prije škole, dok tri četvrtine njih vjeruje da bi trebala biti potpuno naučena na kahlicu.
Međutim, dok 90% roditelja smatra da su njihova djeca spremna za školu, učitelji procjenjuju da čak trećina njih zapravo nije.
Nedostatak podrške roditeljima
Svi se slažu oko jednog: roditelji se suočavaju s velikim izazovima. Mnogi su zbog posla i financijskih briga preopterećeni, a uz to nedostaje institucionalna podrška.
Zdravstveni posjeti obiteljima, koji su ključni za praćenje razvoja djeteta, sve su rjeđi. Prema vladinim smjernicama, roditelji bi trebali dobiti pet posjeta tijekom trudnoće i ranog djetinjstva, no 63% ih je dobilo samo jedan ili dva, dok 21% roditelja uopće nije imalo kontakt sa stručnjacima.
Troškovi života također igraju važnu ulogu – 83% učitelja vjeruje da će financijska kriza dodatno pogoršati spremnost djece za školu.
Više igre, manje ekrana
Stručnjaci poručuju da rješenje nije u traženju krivca, već u boljoj suradnji roditelja i škola. Kvalitetno vrijeme provedeno s djecom, igre koje potiču motoriku i komunikaciju te postavljanje jasnih granica s tehnologijom – to su temelji zdravog razvoja.
"Roditelji su često iscrpljeni i nemaju vremena posvetiti se djeci na način na koji bi željeli", kaže Tiffnie Harris iz Udruge škola i fakulteta. "Ali upravo tu dolazi do izražaja važnost podrške – jer kada roditelji i škole surađuju, djeca najviše profitiraju."