Obiteljska savjetnica i seksualna terapeutkinja objasnile su najbolje načine za istraživanje razgovornih tema o intimnim dijelovima i tjelesnoj autonomiji s malom djecom. Pročitaj njihove stručne savjete
Ne postoji nikakav razlog zašto roditelji ne bi smjeli voditi ozbiljne razgovore sa svojom djecom. A u današnje doba kada su cijeli svijet obilježili pokreti protiv seksualnog nasilja poput Me Too i Time's Up, jedna od ključnih lekcija je upravo važnost naših tijela i tjelesne autonomije.
"Razgovori o svijesti o tijelu su najraniji razgovori koje roditelji mogu voditi s malom djecom kako bi podržali njihovo zdravlje i sigurnost", objašnjava socijalna radnica i obiteljska savjetnica Melissa Carnagey. Razgovori o dijelovima tijela i tjelesnoj autonomiji temelj su za razumijevanje pristanka i seksualnog nedoličnog ponašanja.
Kako bi roditelje bili više informirani o ovim ranim razgovorima, socijalna radnica i obiteljska savjetnica Melissa Carnagey i seksualna terapeutkinja Lydia M. Bowers objasnile su najbolje načine za istraživanje razgovornih tema o intimnim dijelovima i tjelesnoj autonomiji s malom djecom.
Upotrebljavaj odgovarajuće i pravilne riječi za dijelove tijela
"Dijelovi tijela su dijelovi tijela", ističe terapeutkinja Bowers te naglašava kako 'penis', 'testisi', 'stidnica' ili 'rodnica' nisu loše ili ružne riječi.
Roditeljima bi trebalo biti ugodno upotrebljavati te pojmove i odgovarajuće riječi. "Roditelji često bez oklijevanja upotrebljavaju odgovarajuće riječi za dijelove tijela poput lakta, koljena ili nosa, zašto bi dijelovi poput penisa, vagine ili anusa bili drugačiji", dodaje obiteljska savjetnica.
Nekoliko je razloga zašto bi djeca trebala naučiti pravilne riječi za intimne dijelove osim nadimaka. Primjerice, pravilni jezik i kontekst pomaže djeci jasno komunicirati o svojim tijelima. "A, to je opet važno u kontekstu govorenja liječniku ili roditelju što točno boli ili svrbi."
"Kada izbjegavamo određene riječi, zapravo usađujemo osjećaj srama, nečega što bi trebalo izbjegavati ili skrivati", objašnjava terapeutkinja i dodaje kako je upotrebljavanje pravilnih termina korisno u učenju djece kako održavati svoja tijela čistima i zdravima.
Kako odgojiti djevojčicu koja će znati cijeniti sebe
Izbjegavaj 'slatke' nadimke
Iako je primamljivo upotrebljavati eufemizme i slatke nadimke kada razgovaramo s djecom o njihovim tijelima, stručnjaci upozoravaju kako to može voditi određenim problemima.
"Jedan problem je da postoji jako puno alternativnih termina i mnogi od njih imaju druga značenja. To može biti riskantno jer dijete može biti neshvaćeno, posebno ako je iskusilo neki oblik nesigurnog dodira tom dijelu tijela koji bi trebalo prijaviti", govori obiteljska savjetnica.
"Ponekad dajemo nadimke dijelovima tijela, ali kao što učimo djecu da su ti dijelovi tijela zapravo prsti ili glava, također ih trebamo učiti odgovarajućim nazivima za intimne dijelove tijela. Ako koristimo slatke nadimke jer nas je sram izgovoriti pravilne termine, ovjekovječujemo ideju da su neki dijelovi tijela zapravo 'prljavi', 'loši' ili 'sramotni'."
Podržavaj tjelesnu autonomiju u svakodnevnim situacijama
"Stvaranjem kulture kod kuće u kojoj se granice tijela poštuju su važan korak", dodaje obiteljska savjetnica. Roditelji to mogu učiniti na način da ne prisiljavaju svoju djecu da dijele ljubav i privrženost s drugima i da im uđe u naviku pitati za dodir, primjerice, "Mogu li te zagrliti?", umjesto "Zagrli me."
"U našem domu, primjerice, imamo dogovor da nitko ne bi trebao ponavljati riječ 'ne' ili 'prestani' prije nego li je granica ispoštovana", objašnjava savjetnica. "Možda će ispočetka biti potrebno usmjeravati ili podsjećati, ali ako se konstantno prakticira - djeca postaju svjesnija svojih granica, ali i granica drugih oko sebe".
Također, roditelji mogu poticati tjelesnu autonomiju u svakodnevnim situacijama poput obroka. "Kada dijete kaže da je sito ili da je završilo s obrokom, roditelji ne bi smjeli prisiljavati dijete da uzme još jedan zalogaj ili da pojede sve s tanjura te umjesto toga poštovati ono što im dijete, odnosno dječje tijelo", govori.
Uz to, postoji i prilika da se djecu nauče te lekcije i kada čitaju knjige ili gledaju crtiće, odnosno filmove. Roditelji mogu reći nešto poput: "Misliš li da je princ trebao poljubiti princezu dok je spavala? Jer ona nije bila u mogućnosti reći 'da' ili 'ne'."