Tvoj sin se najviše voli igrati lutkama i traži te da mu nalakiraš nokte? Iako ne želiš biti staromodna i isključiva, ipak se možda pitaš trebaš li ovo podržati i hoće li to utjecati na razvoj njegove spolne orijentacije? Terapeutkinja igrom Sanja Ivanušević Grgas odgovara na sve ovakve dvojbe
U vrijeme kada tradicionalno razmišljamo o darivanju, poput rođendana i božićnih blagdana, možemo se naći u dilemi ukoliko naše dijete poželi igračku "namijenjenu za drugi spol". I dok smo djevojčicama još više-manje skloni dopustiti da se igraju bratovim autićima i kamionima, često je mnogo veći problem kada se interesi dječaka vrte oko lutaka, roze boje i lakova za nokte. Tada se suočavamo s pitanjima: Je li u redu da se moj sin voli igrati lutkama? Što to znači za njegov razvoj? Trebam li mu zabraniti? Hoće li to utjecati na razvoj njegove spolne orijentacije? I može biti praćeno većom ili manjom zbunjenošću ili zabrinutošću odraslih.
Igračke za djevojčice i igračke za dječake
Kada promatramo dječju igru i odabir igračaka za djevojčice i dječake, vidimo vrlo jasnu spolnu podjelu. U dućanima su jasno podijeljene police – kamioni, autići, superheroji za dječake; lutke i kućanski rekviziti za djevojčice; plava za dječake, sve nijanse roze za djevojčice.
Izbor igračaka ne određuje spolnu orijentaciju
Zaista, kada u prosjeku gledamo igru djevojčica i dječaka, u globalu možemo vidjeti razlike – igra djevojčica je mirnija, tipično usmjerena na izražavanje bliskosti i osjećajnosti, a prevladavaju igre s lutkama, igre kuće, igre u ulogama, njega, razmjena osjećaja. U prosjeku, igra dječaka praćena je višom razinom energije, igraju se u većim grupama, a igra uključuje aktivne i fizičke igre, lovice, igre superheroja, ratovanja i natjecateljske sportove. No mnoge djevojčice i dječaci žele se igrati svih igara ili preferiraju one "za drugi spol". Je li to dobro za njih i trebamo li im to dopustiti?
Iako su razlike u igri djevojčica i dječaka kombinacija bioloških tendencija i snažnog društvenog pritiska što je prikladno za pojedini spol, podjela igračaka na ženske i muške u potpunosti je nametnuta našim očekivanjima i spolnim stereotipima, dakle onime što smo odlučili ili naučili da je prikladno za određeni spol. A to uopće ne mora odgovarati istini. No ukoliko djeci damo priliku, bez prenošenja očekivanja ili zabranjivanja, vidjet ćemo da će se djevojčice igrati kockama, autićima i super-junacima, a dječaci lutkama, kuhanja ručka i frizera, primjerice.
Istraživanja i praksa pokazuju da ne samo da korištenje raznolikih i drugom spolu namijenjenih igračaka nema veze s negativnom utjecajem na razvoj, već mu itekako doprinosi. Tako znanstvene studije (Dr. Elizabeth Sweet, University of California) potvrđuju da će ta umjetna podjela igračaka na muške i ženske ograničiti djecu u njihovoj igri, a time ograničiti razvoj vještina, interesa i talenata koje djeca u najvećoj mjeri razvijaju upravo kroz igru. Također, očekivanja temeljena prema spolu (ili bilo kojoj drugoj karakteristici) i naši pritisci da se djeca ponašaju prema onome što bi trebalo, a ne što zaista jesu, vrlo snažno djeluju na njih i oblikuju ih te često imaju mnoge negativne posljedice.
Zbog čega je dobro da se dječaci igraju lutkama?
Naime, iako igra izgleda kao nešto banalno, radi se o biološkom nagonu koji se javlja kod sve djece urednog razvoja i predstavlja glavni način učenja i komunikacije djeteta. A to možemo podržati osiguravanjem širokog spektra igračaka i spontani odabir djeteta. A igra s lutkama, i za djevojčice i dječake, omogućava izuzetno mnogo učenja:
• razvija se fina motorika (manipulacija s lutkama, oblačenje…)
• stvaranje priča s lutkama razvija simboličku igru koja je izuzetno važna za cjelokupan razvoj, uključujući i inteligenciju, razvoj govora, način izražavanja osjećaja i rješavanja problema
• suradnja s drugom djecom u toj igri pridonosi razvoju socijalnih vještina, vještinama pregovaranja, rješavanja konflikata…
• teme njege i brige koje se prorađuju u toj igri, uče našu djecu, bez obzira bile djevojčice ili dječaci, kako biti empatični i brižni u stvarnom životu
• igra dječaka s lutkama ne uzrokuje promjenu spolne orijentacije djeteta već potiče razvoj
Dakle, radi se o razvojno kompleksnoj igri koja potiče cjelokupan razvoj. Njenim kontroliranjem ili zabranjivanjem smanjujemo prilike za učenje što može negativno utjecati na općenit razvoj, odnos između djeteta i roditelja, kao i stvaranje emocionalne nesigurnosti.
Naime, s obzirom da je igra primaran način na koji se djeca izražavaju, kontroliranje ili ograničavanje načina igre jednako je kao i da odrasloj osobi pokušamo "narediti" što da misli i govori. S druge strane, time izravno djetetu komuniciramo da ga ne prihvaćamo uistinu onakvo kakvo jest. A upravo roditeljsko prihvaćanje i način na koji to pokazuju postaje djetetova slika o sebi samom i dio njegova identiteta.