Ako malo dijete pitate je li skuplja banana ili bicikl, već ste počeli s poukom o financijama. Iznenađujuće je koliko malo djecu učimo o vrijednosti novca, a s lekcijama o raspolaganju novcem važno je početi na vrijeme
Nedostatak znanja o financijama i mnogim odraslima može zagorčati život. Kao što svoje dijete pripremate za niz drugih životnih izazova, počnite im na vrijeme davati i lekcije o novcu. Važno je da ih počnete učiti o vrijednosti novca, ali i o blagodatima štednje.
Prema studiji Sveučilišta u Cambridgeu, rađenoj za potrebe Službe za savjetovanje o novcu Ujedinjenog Kraljevstva, otkriveno je kako djeca već s tri godine mogu razumjeti koncept štednje i potrošnje. Isto istraživanje otkrilo je i kako djevojčice i dječaci novčane navike formiraju u dobi od sedam godina. Roditelji trebaju što bolje iskoristiti vrijeme kada djeca krenu u vrtić i školu te ih naučiti kako pametno raspolagati novcem.
'Djece već s tri godine uz simboličke igre, poput kutka za igru s tržnicom, počinju učiti u kupnji. Igrajući igru kupovine voća na tržnici ujedno razvijaju matematičko-logičke kompetencije. U tom učenju ih se ne ispravlja koliko nešto košta, ali im se kroz razgovor skreće pažnja na različite cijene. Može ih se pitati je li banana skuplja od bicikla i slično', kaže pedagoginja Sanja Bakija.
1. lekcija: Pričekaj prije nego što kupiš nešto što želiš
Ovo je prilično važna lekcija za ljude svih dobnih skupina, ali bi je najprije trebala naučiti djeca od 3 do 5 godine života. Ako dijete u najranijoj dobi spozna da ne može odmah i uvijek dobiti sve što želi, uspješnije će raspolagati novcem kao odrasla osoba. Zato djeca već od treće godine moraju učiti da trebaju pričekati ako nešto jako žele i tek kada budu spremni to i kupe. Djeca će tako znati da ulazak u trgovinu ne znači nužno da će nešto i dobiti.
'U trećoj godini života kod djeteta počinje razvoj samoregulacije pa ga je kroz primjere moguće naučiti i to da bi trebalo nešto čekati. U tom učenju, roditelj treba biti dosljedan i kao model to svojim ponašanjem pokazati. Primjerice, ako djetetu ponavljate da mora čekati dok vi završite s pričom, ono to neće primijeniti ako vidi vas kako često upadate drugima u riječ', kaže pedagoginja Sanja.
Aktivnosti za djecu u dobi od 3 do pet godina
1. Kada vaše dijete čeka red, primjerice na tobogan, raspravite o tome koliko je važno naučiti čekati ono što on ili ona žele te pokažite kako i druga djeca čekaju.
2. Izradite tri staklenke - jedna neka ima oznaku 'spremanje, druga 'trošenje' i treća 'dijeljenje'. Svaki put kad dijete dobije novac od djedova, baka ili kumova, neka jednako podijeli novac u staklenke. Dopustite mu da novac iz staklenke za potrošnju troši za male kupnje poput voća, bombona ili balona. Novac u staklenku za dijeljenje može dati starijem bratu ili sestri ili pak iskoristiti za kupnju poklona prijatelju. Iz staklenke za štednju bi trebao uzeti novac kada želi kupiti nešto što je skuplje.
2. lekcija: Moraš izabrati na što ćeš potrošiti novac
Stariji dobro znaju da novac nije lako zaraditi i da je ograničen, a važno je to objasniti i djeci od 6 do 10 godina. Tako će kasnije u životu donositi mudre odluke o potrošnji jer će znati da si ništa ne mogu priuštiti ako su prebrzo potrošili sve što su zaradili. Ujedno će shvatiti da su novčana sredstva koja imaju konačna i kako život na dug nije rješenje. U ovoj dobi bi trebali početi angažirati vaše dijete u donošenju odraslih odluka o financijama.
Aktivnosti u dobi od 6 do 10 godina
1. Uključite svoje dijete u neke financijske odluke. Primjerice, objasnite im da je razlog zbog kojeg ste odabrali voćni sok određene trgovačke marke, a ne prehrambenog brenda, taj što su svojstva jednaka, a cijena 2 kune manja. Također razgovarajte o povoljnijim ponudama poput većeg pakiranja papirnatih ručnika koje je jeftinije nego kupnja pojedinačnog proizvoda.
2. Kada obavljate kupovinu u trgovini, dajte svom djetetu 50 kuna i objasnite što sve morate taj dan kupiti. Recite mu da će moći kupiti nešto po svojoj želji ako od tog iznosa nešto preostane. Nakon toga može izabrati nešto što mu se sviđa pa mu dopustite da to i kupi. Ako ne ostane dovoljno novaca pa to ne može kupiti, recite mu kako ćete kune koje su ostale nakon kupnje spremiti i zajedno s ostatkom novca od sljedeće kupovine kupiti što dijete želi.
'Važno je djetetu ne davati lažne izbore ako mu zapravo ne mislite dati mogućnost da kupi što želi. Ako ste mu na početku naglasili da će nešto moći kupiti ako će za to ostati novaca, shvatit će da niste prekršili obećanje u slučaju da je nešto preskupo', kaže pedagoginja Sanja.
3. lekcija: Što prije počneš štedjeti, to će brže tvoj novac rasti
Kada dijete navrši 11 godina i uđe u pubertet, novčane lekcije možete polako orijentirati na dugoročne ciljeve. To će vašem djetetu biti jako korisno, jer će naučiti ne samo štedjeti kako bi nešto kupilo, nego kako da svoju štednju pretvori u ulaganje.
Aktivnosti u dobi od 11 do 13
1. Svojem djetetu uz pomoć specifičnih brojeva objasnite prednosti dugoročnog ulaganja. Puno će lakše razumjeti dugoročne depozite ako mu date primjer konkretnih iznosa, nego nabrajanjem svega što može štednjom na duži rok. Pojasnite mu kako će, ako s 11 godina krene uplaćivati 50 kn na svoj račun svaki mjesec, kada krene na faks imati više od 3000 kuna na svom računu. Pritom naglasite kako će, nastavi li štedjeti i tijekom fakulteta, imati lijep iznos koji tada može izdvojiti za apsolventsko putovanje ili kupnju vlastitog stana. Primjerice, Raiffeisen banka nudi Bubašpara dječju stambenu štednju uz godišnju stopu od dva posto i mogućnost korištenja državnih poticaja.
2. Potaknite svoje dijete da postavi dugoročan cilj te da počne štedjeti za neku skuplju stvar poput gitare, novog mobitela ili slično. Osim što će tako puno prije početi štedjeti, vjerojatno će pripaziti i na svoje troškove. Ako čvrsto odluči da želi nešto kupiti, prestat će s kupovinom nepotrebnih grickalica i slatkiša te taj novac stavljati sa strane.