Vrtić Igre za djecu 10. travnja 2013.

Ideje za male arhitekte

Sweet City, Arkki škola arhitekture
Foto: Miika Ullakko
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Omogućite djeci da istražuju svoj dom i mjesto u kojem žive i da izraze kreativnost kroz graditeljske igre, savjetuje finska arhitektica Mari Jaakonaho iz Arkki škole arhitekture za djecu i mlade

Kako djeca doživljavaju arhitekturu i prostor oko sebe? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru s finskom arhitekticom Mari Jaakonaho koja predaje na Sveučilištu Aalto u Helsinkiju i u Arkki školi arhitekture za djecu i mlade osnovanoj 1993. godine.

Mari je u veljači posjetila Hrvatsku u organizaciji Društva arhitekata Zagreba i tu je održala predavanje, radionicu i okrugli stol te prezentirala rad i edukacijske metode škole Arkki.

Ova neprofitna organizacija vodi tečajeve, projekte, radionice i kampove za djecu i mlade od 4 do 19 godina u široj okolici Helsinkija. Petnaest predavača svakodnevno radi sa 6 do 12 grupa koje se sastoje od desetak polaznika koji kroz arhitekturu upoznaju vlastito okruženje i prostor oko sebe. Najmlađa djeca, predškolske dobi, u Arkki dolaze s roditeljima, a starijoj, školskoj djeci ovo je zanimljiva izvannastavna aktivnost.

Kroz igru djeca uče o urbanom planiranju i dizajnu namještaja

"Djeca uče o arhitekturi, odnosu svjetla i sjene, strukturi prostora, duhu prostora, proporcijama, urbanom planiranju, dizajnu namještaja. Izrađuju 3D modele, a rade s raznim materijalima; koriste drvo, glinu, karton, metalne žice, ali i jestive bombone, štapiće, kekse, napolitanke", ispričala nam je simpatična Finkinja.

Mari Jaakonaho finska arhitektica | Author: Igor Kralj/PIXSELL Foto: Igor Kralj/PIXSELL

Škola nudi programe prilagođene djeci i mladima u dobi od 4 do 19 godina, a zadaci se razlikuju za mlađu i stariju djecu. Manja djeca rade u grupama s roditeljima, a s godinama zadaci postaju sve teži i program postaje zahtjevniji, ali i sama djeca imaju sve više znanja, objašnjava Mari. "Najviše volim raditi s djecom predškolske dobi jer su najkreativnija. Najmlađi jednostavno pršte idejama", dodaje.

Osim radionica i kampova za djecu i mlade, Arkki i izvan Finske organizira i edukacijske tjedne za grupe učitelja i odgajatelja koji rade s djecom.

Mari je u veljači ove godine imala priliku raditi s djecom iz zagrebačkog naselja Trnje u sklopu projekta urbanog planiranja Akupunktura grada. Na njezinoj radionici školarci su mogli izraziti svoje mišljenje o kvartu u kojem žive, objasniti što im se ne sviđa u uređenju kvarta i izraziti svoje ideje za poboljšanje svog okruženja.

Arhitektura ne mora biti ozbiljna

Mari Jaakonaho u svom istraživanju koristi humor kao metodu razotkrivanja temeljnih koncepata društva, a ovaj pogled na arhitekturu temelji se na njezinim diplomskim radovima na Sveučilištu tehnologije i Sveučilištu umjetnosti i dizajna u Helsinkiju.

"Kroz humor sam naučila mnogo o ozbiljnoj arhitekturi. Arhitektura se učiteljima i roditeljima čini pomalo zastrašujuća, ali ona ne mora biti ozbiljna. Može se povezati i s drugim predmetima, poput povijesti, zemljopisa, matematike, biologije", kaže Mari.

Sweet City, Arkki škola arhitekture | Author: Miika Ullakko Foto: Miika Ullakko

"Kada djeca uče hodati, nalaze sva moguća neobična mjesta po kojima mogu hodati. Ako vide nešto što još nisu isprobali, željni su istraživanja tih novih mjesta, a na taj način uče o svijetu oko sebe i otkrivaju vlastite granice. Parkour, slobodno trčanje po gradu, preskakivanje zidova i drugih prepreka, još je jedan način na koji mladi, tinejdžeri uče o prostoru oko sebe", objašnjava Mari.

"U radu s djecom ne predstavljam posebno pravce u arhitekturi, mogu im pokazati slike i objasniti razliku između raznih pravaca u arhitekturi, ali rezultat koji dobijem od djece najčešće je postmodernistički. Nisam sigurna je li to dobro ili loše", našalila se.

Djetetu kupite fotoaparat

Ako vam je Arkki ipak malo predaleko i dok se u vašoj blizini ne otvori slična škola za djecu i mlade, vaše dijete može otkrivati prostor oko sebe i proučavati arhitekturu i u svom domu i gradu.

"Moj savjet roditeljima je da djetetu vrtićke ili školske dobi poklone digitalni fotoaparat kojim će moći fotografirati i zabilježiti zanimljiva mjesta u gradu i zanimljive materijale na koje naiđe. Roditelji mogu s djecom gledati te fotografije i tako i sami naučiti nešto novo o svom okruženju", predlaže Mari.

Ne morate kupovati skupe igračke i imati puno stvari u svom domu kako biste zabavili svoju djecu. Gdje god se nalazilo, dijete je znatiželjno i uvijek će pronaći zanimljivo mjesto ili stvar.

Vježbajte toleranciju na nered u kući

"Stavite običan prekrivač preko stola i već ste sagradili kućicu. Koristite stvari koje već imate u kući ili nabavite kartonsku kutiju i izrežite je prema želji djeteta. Dopustite djetetu da izrazi vlastitu kreativnost", savjetuje te dodaje da je nered u kući problem s kojim se moraju suočiti roditelji djece koja počinju istraživati svijet oko sebe, ali to je način na koji vježbaju vlastitu strpljivost.

"Cilj škole Arkki nije priprema djece i mladih za kasnije školovanje u području arhitekture. Poanta je kritičko promatranje i bolje razumijevanje prostora oko sebe. Što bolje razumiješ svijet i prostor oko sebe, bolje razumiješ sebe", zaključuje finska arhitektica.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.