Kako su točno ustrojeni vrtićki programi, koji su dodatni i zašto su upravo oni veoma važni? Sve smo to saznali u razgovoru i na primjeru dječjeg vrtića Bambi.
O važnosti dodatnih programa u vrtiću te o stvarima koje roditelji trebaju znati kada su dodatne aktivnosti u pitanju razgovarali smo s osnivačicom DV Bambi, prof. Renatom Brekalo, ravnateljicom i psihologinjom Dv Bambi dipl. psih. Eminom Paratušić te pedagoginjom Dv Bambi Prof. Anom Kovač.
"Dodatni programi važan su dio svakog vrtića jer obogaćuju redovit vrtićki program i omogućuju svakom djetetu izbor onih sadržaja za koje ima interese. Dodatni programi korisni su za razvoj djece jer osiguravaju bogatstvo poticaja, načina stjecanja različitih znanja, vještina i iskustava."
Znaš vrtiće koji bi dobro iskoristili 50 000 kn? Napiši priču zašto baš tvoj favorit zaslužuje donaciju i pošalji prijavu putem obrasca. Vrtić s najviše glasova dobit će 25 000 kn, drugoplasirani 15 000 kn, a trećeplasirani 10 000 kn.
Dječji vrtić Bambi nudi redovit 10-satni program odgojno-obrazovnog rada kojemu je cilj osigurati optimalne uvjete i poticati cjelovit, harmoničan razvoj djeteta unaprjeđujući tjelesni, intelektualni, socijalni, emotivni, moralni i duhovni razvoj djeteta, sljedeći djetetov individualni tempo razvoja, s naglaskom na umjetničkim aktivnostima. Vode ga odgojiteljice predškolskog odgoja, a svi su programi Dječjeg vrtića Bambi verificirani od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Uz redovit jaslični/vrtićni program, Dječji vrtić Bambi nudi i šest dodatnih programa odgojno-obrazovnog rada. To su:
Poseban program za djecu s težim teškoćama
- Cilj ovog programa je poticanje cjelokupnog razvoja djece s teškoćama u skladu s njihovim individualnim sposobnostima i mogućnostima. Provodi se u posebnoj odgojnoj skupini za djecu s težim teškoćama u razvoju kojima se vrsta i stupanj teškoće utvrđuje prema propisima iz područja iz socijalne skrbi.
- Svakom djetetu pristupa se individualizirano, kako bi se ublažile njegove teškoće i pravilno poticali djetetovi razvojni potencijali, timskim pristupom koji uključuje aktivnu suradnju svih dionika odgojno-obrazovnog procesa. Iako je način poučavanja u posebnoj odgojnoj skupini specifičan (sukladno vrsti teškoća koja je zastupljena u njoj), uz osiguravanje djelomične integracije u redovitim odgojnim skupinama, nastojimo djeci pružiti mnoge mogućnosti uvježbavanja različitih interakcija i vještina potrebnih za snalaženje u školi, odnosno društvu.
Alternativni waldorfski program prema koncepciji Rudolfa Steinera
- Ovaj alternativi program temelji se na antropozofskom duhovnom pogledu na svijet, ne obraća se samo djetetovu intelektu, već usporedno njeguje djetetov osjećajni život, razvija radne i stvaralačke navike te snaži volju i interese. Waldorfska pedagogija gleda na dijete kroz određene faze razvoja svijesti, ali poštuje individualnost svakog djeteta koja je slobodna i jedinstvena.
- Waldorfski učitelj je duhovni „pomagač“ djetetova razvoja, a „čarobna formula odgoja“ glasi: uzor i oponašanje. Odgajanje je u ovome programu zajednički rad odgojitelja i roditelja. Bitna zadaća je poticati povezanost djeteta s prirodom i učenje u prirodi, te provođenje umjetničkih i radnih aktivnosti, razvoj brojnih praktičnih vještina, mašte i kreativnosti. Važno obilježje ovog programa je red, ritam i harmonija. Provode ga odgojitelji Dv Bambi s dodatnom edukacijom.
Kraći programi ranog učenja stranih jezika: engleskog i njemačkog jezika
- Imajući na umu dječju prijemljivost za usvajanje stranih jezika od najranije dobi, cilj ovih programa je uvođenje komunikacije i sadržaja na engleskom i njemačkom jeziku na prirodan i spontan način, uz poticanje djece na situacijsko učenje kroz igru kao temeljnu aktivnost predškolskog djeteta. Provode ih odgojitelji Dv Bambi koji su dodatno osposobljeni za provođenje ovih programa.
Program predškole
- Program predškole poseban je oblik organizirane pripreme djece za polazak u osnovnu školu. Provodi se u sklopu redovitog programa za djecu školske obveznike upisanu u vrtić i za djecu koja nisu obuhvaćena niti jednim oblikom institucionalnog predškolskog odgoja. Provode ga odgojiteljice Dv Bambi.
Program folklora
- Ovim programom nastojimo djeci osvijestiti vrijednost naše kulturne baštine i osjećaj poštovanja prema hrvatskoj tradicijskoj kulturi i potaknuti ih na očuvanje vlastitog kulturnog identiteta. Cilj je razviti dječje zajedništvo u kolektivnom izvođenju koraka, plesova i koreografije, kao i sluh, pjevanje, intonaciju, praćenje metra i ritma i dr. Provode ga odgojitelji Dv Bambi koji su stručno osposobljeni.
Od jeseni pedagoške godine 2020./2021. u planu je ponuda još jednog dodatnog programa, Montessori programa, odnosno odgojne skupine.
'Djeci treba pružati prilike da doživljavaju uspjeh'
"Roditelji trebaju birati programe vrtića prema interesima djece, odnosno prema njihovim individualnim sklonostima, a ne prema roditeljskim preferencijama. Djeci treba pružati prilike da doživljavaju uspjeh, a to će se najbolje postići ukoliko ih se uključuje u one aktivnosti za koje su posebice motivirani i koje im 'leže'", zaključile su naše sugovornice.
Kako navode, dodatni programi u njihovom vrtiću provode se u "prijepodnevnim satima, poštujući djetetov prirodni ritam i potrebe, kako se dijete ne bi opteretilo u kasnim poslijepodnevnim satima. Većina naših dodatnih programa se ne naplaćuje, dio su Programa rada Dv Bambi. Provode se u djeci poznatom, bliskom okruženju odgojnih skupina, u prijepodnevnim terminima, a vode ih djeci bliske osobe, odgojitelji s dodatnim edukacijama za izvođenje tih programa."
Na pitanje koji im je 'najpopularniji' dodatni program odgovorile su da "s obzirom na smo jedan od rijetkih vrtića koji ima ustrojenu odgojnu skupinu s posebnim programom za djecu s težim teškoćama u razvoju i odgojnu skupinu s Alternativnim waldorfskim programom, najpoznatiji smo po tim vrtićkim programima."
"Djeca i roditelji su iznimno zadovoljni svim našim programima, kako redovitim, tako i dodatnim programima, o čemu svjedoče izjave roditelja, rezultati anketa koje provodimo, valorizacije i mjerenja… Mnogi roditelji prenose svoja pozitivna iskustva jedni drugima te upisuju svoju djecu u naše programe prema preporuci. Djeca također iskazuju svoje zadovoljstvo i radost sudjelovanjem u ovim programima, a posebice nas raduje njihov uspjeh u razvoju brojnih kompetencija potrebnih za aktivno sudjelovanje u društvu te ponajprije u osnovnoj školi. Ponosni smo na nekoliko uspješnih generacija djece koja su završila naše vrtićke programe i s uspjehom se upisala u osnovnu školu", rekle su zaključno Brekalo, Paratušić i Kovač.