Uvodi se takozvana 'mala matura', odnosno nacionalni ispiti na kraju osmog razreda. Tako će, od iduće godine, uz ocjene iz osnovne, za upis u željenu srednju školu, vrlo važni biti i rezultati postignuti na maloj maturi
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje i Ministarstvo obrazovanja kreće s najvećim projektom nakon uvođenja državne mature.
Uvodi se takozvana "mala matura", odnosno nacionalni ispiti na kraju osmog razreda. Tako će, od iduće godine, uz ocjene iz osnovne, za upis u željenu srednju školu, vrlo važni biti i rezultati postignuti na maloj maturi, doznaje HRT.
Nova odluka zbog "poplave" odlikaša u osnovnoj školi
"Sad ćemo dati nalog Nacionalnom centru da krene s izradom projekta nacionalnih ispita i to za osnovne škole, ono što su nam rekli najbolja je provjera u 5. i 8. razredu", rekao je Radovan Fuchs, ministar znanosti i obrazovanja. Poplava odlikaša u osnovnoj školi, pritisci roditelja i učenika na učitelje, učenje isključivo radi ocjena, a ne znanja - sve su to argumenti da se provjerom nacionalnim ispitima utvrdi stvarno znanje naših osnovnoškolaca.
Roditelji često traže od učitelja veću ocjenu
"Roditelji na kraju školske godine češće komuniciraju s učiteljima, traže od učitelja da ponovo ispitaju njihovo dijete, smatraju da ono zna za veću ocjenu. Ako ne ostvare tu višu ocjenu onda su pritisci još i jači", kaže Anita Poslon, prof. hrvatskog jezika, OŠ Granešina, Zagreb. Često, dodaje, šalju i anonimne prijave mjerodavnim institucijama.
"S jedne strane imamo gomilu odlikaša i dio njih ne opravdaju ocjenu i uspjeh tijekom srednje škole", kaže Anita Lasić, prof. engleskog jezika, OŠ don Mihovila Pavlinovića, Podgora. To će se, kažu u Nacionalnom centru, uskoro promijeniti. "Jednako kao što se srednjoškolci upisuju na fakultete tako će i osnovnoškolcima mjera za upis u srednju školu biti ocjene koje su postigli tijekom osnovnog obrazovanja, ali i objektivna vrijednost vrednovanja nacionalnih ispita", kaže Ivana Katavić, ravnateljica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
A što roditelji kažu na uvođenje male mature?
Zorana, mama jednog sedmaša, koji će iduće godine probiti led s malom maturom, smatra kako su djeca dovoljno znanja propustila tijekom prošle godine i ta ideja joj se uopće ne sviđa.
Uvođenje male mature - kazna za roditelje i djecu
"Trebalo bi omogućiti djeci da upišu srednju školu koju žele, a ne onu za koju imaju bodove. Ionako su ocjene odraz roditeljske pomoći djeci, i sad mogu dobro proći djeca čiji roditelji imaju vremena (ne rade u smjenama pa pomažu pri učenju) ili novaca za instrukcije", ističe mama. S njom se slaže i mama Maja koja kaže kako je uvođenje male mature kazna za djecu i roditelje.
Ne može za svaku školu biti uvjet hrvatski jezik i matematika?
Pojedini roditelji se pitaju zašto se ne uvede prijemni ispit za srednje kao što je to i bilo prije u pojedinim školama i napominju kako ne može za svaku školu uvjet biti hrvatski jezik i matematika.
"Ionako su djeca pod pritiskom, mislim da će ovako postati depresivna. Neka škole preuzmu program i iste testove i način ocjenjivanja kroz cijelu godinu, i cijelo školovanje. Ili neka se ravnomjerno rasporedi pritisak, ako neka škola/predmet ima loše rezultate – na popravni i učitelj i učenik", komentar je mame Sandre.
Cijelo školovanje više usmjeriti na znanje, manje na ocjene
"Uvođenje male mature je izvrsna zamisao, no svakako treba poraditi na kompletnoj logistici oko iste, a ne samo uvesti ju", kaže Marina Ž. mama jednog osmaša. Slaže se da bi djecu trebalo kroz cijelo školovanje više usmjeriti na znanje, manje na ocjene, ali naglašava kako je "potrebno sustavno ih pripremati i pomoći im u ostvarenju istog. Možda ne bi bilo loše da se uvede testna mala matura, kako priprema za nadolazeću a ne da odmah isto utječe na upis u Srednje škole".
Ivana D. smatra kako to neće ništa poboljšati, i ne vidi nikakvu svrhu male mature. "Imamo unificiranu provjeru znanja, ali ne i iste startne pozicije tijekom školovanja", kaže Ivana.
"S jedne strane je pravedno, ali iskreno će to biti dodatni stres. Ionako već imamo direktne upise putem natjecanja, sad još ovo. Djeca u toj dobi ni ne znaju što još žele, neki loše pišu testove ne zbog ne znanja nego zbog stresa ili slabije koncentracije", kaže mama Željka.
Pročitajte što kažu naše čitateljice o ovoj temi: