Učitelji i roditelji imaju neke stvari koje ih povezuju i čine njihov posao sličnim, a među njima je i – težina njihova posla. Niti jednima niti drugima nije lako, a najteže je prepustiti brigu o djetetu nekom drugom, odnosno preuzeti tuđe dijete na skrb. No, uz ove savjete možda sve protekne lakše…
S djecom nije lako raditi i mnogi će reći da to jednostavno nikad ne bi mogli – niti biti učitelj, niti profesor, niti odgajatelj… No, s djecom je, istovremeno, zapravo divno raditi i oni koji takve poslove obavljaju kao svoj poziv, a ne tek posao, uvijek će reći da je njihov možda najljepši posao ne svijetu – zbog djece.
E, sad, stvar je u tom što djeca nisu sama u tom procesu školovanja i tu su – roditelji, odnosno skrbnici. Upravo su oni nekad ti koji će učiteljima posao učiniti izazovnijim. Naravno, tu su i drugi odrasli: članovi raznih vijeća, stručni kadar, lokalna uprava... Ali prvenstveno roditelji, koji s učiteljima imaju najčešće posredan, ali i neposredan kontakt.
Ne, odmah da kažemo, naravno da roditelji nemaju izbora i naravno da moraju ostaviti dijete u školi, na boravku ili kako god, niti mogu biti uz njih u učionici i paziti na njih bez prestanka. No, jedno je sigurno: najbolji rezultati se postižu kad roditelji i učitelji rade zajedno. Tada djeca profitiraju, a sve je višestruko lakše.
Evo nekih važnih stvari na koje treba obratiti pažnju.
1. Shvati da si ti glavni učitelj tvog djeteta
Učitelj ne može biti isključivo odgovoran za učenje i napredak svih svojih učenika. Roditelji su tu da pomognu učiteljima, a time i djeci. Na prvom je mjestu važno da roditelji razumiju što se događa u učionici i kako mogu podržati svoju djecu kod kuće. Evo što možeš učiniti:
Radi na akademskim, društvenim i emocionalnim vještinama djece kod kuće, prije polaska u školu. Ako je tvoje dijete već u školi, nikad nije kasno da se više uključiš.
Razvijaj dosljedne rutine oko školskih obveza. Roditelj najbolje zna koji je sustav najbolji za dijete, ali uspostavljanje jasnih struktura o tome kada i kako funkcionira olakšat će učenje za oboje.
Budi spreman/na ponuditi ohrabrenje i podršku dok dijete radi. Učenje se često manje odnosi na ono što dijete radi nego na to kako dijete to radi. Zato bi djeci trebalo pomoći na naprave više od samo dovršavanja zadatka – treba im pomoći da to razumiju.
2. Saznaj koji su ciljevi tvog djeteta na kraju godine
Razgovor s djetetovim učiteljem o obrazovnim ciljevima pokazuje da ulažeš trud u djetetov uspjeh – i učitelj će to vrlo pozitivno protumačiti. Dakle, postavi konkretna pitanja o ciljevima koji se odnose na:
- Standardizirane rezultate testova
- Akademsko znanje iz jezika, matematike, prirode, umjetnosti…
- Osobne vještine i društvene odnose
- Ponašanje i radne navike
3. Dolazak rano i često
Iako možeš pomisliti da će učiteljici smetati tvoj angažman i javljanje, veća je vjerojatnost da će to biti dobro prihvaćeno. Moglo bi se vrlo lako dogoditi da učiteljica zapravo odgađa javiti se tebi jer nije sigurna kako ćeš reagirati. Kada roditelj napravi prvi potez, tako pokazuje učiteljici da su u istom timu.
Učitelji moraju znati što se događa kod kuće što može utjecati na učenike u učionici. Također im je potrebno da budete spremni čuti rečenice poput "Vašem djetetu teško ide čitanje", tako da budu sigurni da će dijete dobiti pravu pomoć kako bi se vratilo na pravi put. A ako dijete nema nikakvih problema u razredu, učitelj će vam to također rado reći.
Dakle, da, roditeljski sastanci koji se održavaju dvaput godišnje izvrsno su vrijeme za kontakt, ali postoji i mnoštvo drugih prilika tijekom godine.
4. Upoznaj učitelja svog djeteta (kao osobu)
Lako je zaboraviti da učitelj nije samo učitelj, posebno ako djetetu ne ide sjajno u školi. Oni su ljudska bića kojima je potrebno ohrabrenje i podrška (kao i svi mi). Dakle, jedan od najsmislenijih načina za izgradnju odnosa s učiteljem vašeg djeteta je izražavanje zahvalnosti.
To ne znači da moraš potrošiti novac na skupocjeni dar. Stotine učitelja rekli su mi da im je najdraži dar rukom pisana zahvalnica. Nemoj se bojati pitati učitelja svog djeteta što je to što će učiniti da se osjeća cijenjen.
No, uvijek je važno dijete uključiti u proces. Kada dijete vidi da ti je stalo do njegovog učitelja, vjerojatnije je da će i njemu biti stalo do njega. Kako se gradi povjerenje, tako će rasti i njihov trud u učionici.
5. Radite na odnosu s učiteljem svog djeteta tijekom cijele godine
Konačno, baš kao što se razgovor s učiteljem ne bi trebao događati samo na propisanim roditeljskim sastancima, tako se pokazivanje zahvalnosti učiteljima ne bi trebalo događati samo tijekom praznika.
Podučavanje je teško. Odgajateljima se govori što smiju, a što ne i često su pod višestrukim povećalima. A ako dobiju povratnu informaciju, to je često u obliku pritužbe na njihovu vještinu, radnu etiku ili, ovih dana, na njihovu ljudskost. Ne zaboravi biti ljubazan/na prema učitelju svog djeteta.
Uz svaki konstruktivan razgovor, dodaj nekoliko iskreno ljubaznih komentara. Započni svaki razgovor dijeljenjem nečeg pozitivnog o svom djetetu što je njegov učitelj potaknuo - koliko god malo. A ako niste zadovoljni s nečim što se događa u učionici, postavljajte pitanja iz znatiželje radije nego da odmah osuđujete.
Kad učitelji osjećaju podršku, djeca napreduju
Njegovanje dobrog odnosa s učiteljem tvog djeteta dobro je za sve. Znat ćeš kako biti učiteljev saveznik u obrazovanju vašeg djeteta, ono će osjećati podršku i povjerenje, i što je najvažnije, dijete će biti to koje će profitirati zbog ovakvog odnosa roditelja i učitelja koji se zalažu za njihov uspjeh.