Ne postoji univerzalni model roditeljstva, iako su neki danas zastarjeli. Ipak, postoje stari roditeljski pristupi koje bi mlađe generacije trebale ponovno prihvatiti.
Odgoj djece je osobna odluka, a svaka obitelj ima svoje vrijednosti i načine na koji to radi. Ne postoji univerzalni model roditeljstva, iako su neki pristupi, poput vjerovanja da djeca trebaju biti “viđena, a ne čuti se”, danas zastarjeli. Ipak, postoje stari roditeljski pristupi koje bi mlađe generacije trebale ponovno prihvatiti, prema stručnjacima s portala YourTango.
Psiholozi govore o četiri glavna stila roditeljstva: permisivni, neuključeni, zanemarujući i autoritativni. Svaki stil ima različitu razinu uključenosti i utječe na emocionalni i psihološki razvoj djece. Roditelji često ne slijede striktno jedan stil, već prilagođavaju pristup prema situaciji, no najvažnije je da budu stabilni i podržavajući za dijete.
Ovo je deset tradicionalnih roditeljskih metoda i životnih lekcija koje bi trebalo ponovno vratiti:
Nestrukturirano vrijeme za igru
Kao što naglašava Američko psihološko društvo (APA), nestrukturirana igra koja nije organizirana od strane roditelja ili starije djece izuzetno je važna za razvoj samopouzdanja i neovisnosti kod djece. Osim fizičkog razvoja kroz aktivnu igru, nestrukturirano vrijeme omogućuje kreativnost i učenje kontrole emocija. “Kada djeca imaju priliku igrati se vani i slobodno istraživati, razvijaju se u samopouzdane osobe,” navodi dr. Lisa Newman, stručnjakinja za intuitivno roditeljstvo.
Obiteljski ručkovi i večere
Redoviti obiteljski obroci, bez ekrana, omogućuju kvalitetno povezivanje nakon napornog dana. Stručnjakinja za zdravlje i prehranu Lisa Newman kaže da “institucija obiteljskih obroka potiče zdrave prehrambene navike i donosi prednosti poput boljih ocjena u školi, manje stresa i jačanja obiteljskih veza”. Iako se obiteljski rasporedi često razlikuju, čak i zajednički doručak može imati pozitivan utjecaj.
Obavljanje kućanski poslova
Kućanski zadaci pomažu djeci da razviju osjećaj odgovornosti i samopouzdanja. Primjereni zadaci potiču djecu da budu empatična, te im razvijaju osjećaj vlastite vrijednosti. Studije sa Sveučilišta Harvard pokazale su da djeca koja obavljaju kućanske poslove postaju sretniji i uspješniji odrasli. “Davanje zadataka djeci omogućuje im da osjete pripadnost obitelji, što je temeljno za njihov razvoj,” navodi dr. Cheryl Gerson, klinička socijalna radnica.
Manje izvanškolskih aktivnosti
Djeca su često preopterećena aktivnostima i ne dobivaju dovoljno vremena za opuštanje. Psiholog dr. Ronald Stolberg smatra da je presudno da djeca imaju slobodno vrijeme uz izvanškolske aktivnosti, kako bi se smanjio stres i kako bi djeca naučila samostalno se opustiti i zabaviti.
Doživjeti neugodna iskustva
Iako roditelji žele zaštititi djecu od boli i stresa, povremeno izlaganje neugodnim situacijama doprinosi razvoju otpornosti. Dr. Cheryl Gerson kaže da djeca trebaju naučiti nositi se s frustracijama i pogreškama kako bi razvila “mindset rasta” i izgradila emocionalnu otpornost.
Više vremena bez nadzora
Prekomjerna uključenost roditelja može ometati dječju sposobnost reguliranja emocija i donošenja odluka. Jelena Obradović, voditeljica studije sa Stanforda, izjavila je da “previše angažmana roditelja može omesti dječje sposobnosti kontrole pažnje i ponašanja. Kada roditelji dopuste djeci da preuzmu inicijativu, ona vježbaju samokontrolu i neovisnost.”
Jednostavne proslave rođendana
Iako je važno da se djeca osjećaju posebno, ekstravagantne proslave nisu nužne. Jednostavni rođendani usmjeravaju pažnju djece na zajedništvo i zahvalnost. “Djeca najviše uživaju u malim stvarima, poput kolačića i igara s balonima,” napominje dr. Newman.
Čitanje knjiga umjesto ekrana
Čitanje knjiga s djecom pomaže u razvoju mašte i jačanju obiteljskih veza. Dr. Ronald Stolberg tvrdi da "ekran nije u potpunosti štetan, ali prekomjerna uporaba može negativno utjecati na emocije i ponašanje djece."
Volontiranje u zajednici
Sudjelovanje u zajednici djecu uči vrijednostima služenja i zahvalnosti. Djeca kroz volontiranje razvijaju osjećaj pripadnosti i odgovornosti prema društvu. Dr. Stolberg ističe da “volontiranje donosi djeci osjećaj svrhe i pomaže im u emocionalnom sazrijevanju.”
Lijepe manire
Dobar odgoj uključuje učenje djece pristojnom ponašanju, poput “hvala” i “molim”, što su temeljne vrijednosti poput poštovanja i ljubaznosti. Dr. Newman objašnjava da se na taj način djeci daje temelj za uspostavljanje zdravih odnosa i poštovanje prema sebi i drugima.