Vrtić Razvoj od 2. do 6. godine 01. lipnja 2015.

Panika i strah kod djeteta koje treba krenuti u školu

mama dječak
Foto: Thinkstock
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Lina Đulvat, geštalt psihoterapeutkinja, objašnjava kako razgovarati s djetom koje treba krenuti u školu i kako mu olakšatiproces neizbježnog osamostaljivanja

Imam dijete od 6 godina koje na jesen kreće u školu i do sada nije ostajao sam, osim igre pred zgradom. U školi nemamo mogućnost produženog boravka jer živimo u maloj sredini i sve me više strah njegovog osamostaljivanja. U par situacija, kad bi ostajao sam na par minuta (npr. ispred zgrade dok odem do auta nešto uzeti, a ne vidi me ali zna da se vraćam odmah) panično bi zvao ili počeo plakati. Kad se susretne s psom (kojeg se jako boji) dok se igra pred zgradom, ne zna se snaći u novonastaloj situaciji već panično plače. Zanima me kako mu pomoći da nauči kontrolirati ponašanje (strah i paniku) u takvim situacijama i postaviti se ispravno? S obzirom na ovakve reakcije, strah me pomisliti kako će to biti kad počne škola, dogodi se neka nepredviđena situacija, a mene ne bude u blizini. Kako dijete naučiti da se snalazi u situacijama koje pred njega donosi odrastanje?

Osamostaljivanje je proces koji traje i za njega je potrebno vrijeme. Vaše dijete kreće u školu za nekoliko mjeseci te imate vremena poticati ga u tome, te istovremeno pratiti njegovu spremnost. Razumijem da ste zabrinuti kako će se dijete snaći kad krene u školu, no važno je da ne očekujete pomake preko noći. Razgovarajte s djetetom i pitajte ga kako se osjeća kada je samo. Brine li ga, boji li se nečega. Upoznajte ga sa strukturom vremena koja ga čeka najesen i kako vidite da će ga provoditi. Nekoliko puta prođite svaki segment tog slobodnog vremena i istovremeno šaljite poruku djetetu da vjerujete da će to moći

mama dječak | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Ako će dijete dolaziti iz škole kući samo, važno je da taj put prođete više puta zajedno kako bi dijete upoznalo dionicu te se vi uvjerili u njegovo sigurno ponašanje u prometu. Također, ispitajte mogućnost postoji li još neko dijete koje će prolaziti isti put ili će po nekoga dolaziti druga odrasla osoba koja bi mogla pratiti i vaše dijete. Potom dogovorite pravila koja očekujete da dijete poštuje po dolasku kući. Vježbajte otključavanje i zaključavanje. Dogovorite da vam se, po dolasku, javi telefonom. Naučite ga brojeve telefona važnih osoba. Nadalje, recite što očekujete da radi dok je samo i ograničite to na nekoliko vrlo jasnih pravila. To može biti gledanje televizije, pisanje zadaća, igranje određenim igračkama. Također, istaknite ono što ne dopuštate: npr. paljenje štednjaka, otvaranje vrata, izlazak bez dogovora. 

Razmotrite sve mogućnosti u susjedstvu koje su vam dostupne u slučaju da se dijete osjeća nesigurno u nekoj situaciji. Možda postoji susjed kojem se može obratiti kada mu je potrebna kakva pomoć. Upoznajte dijete i s tom  mogućnošću. No, najvažnije jest da vjerujete i osluškujete svoje dijete. Odnosno, da mu pošaljete poruku da ono to može, no istovremeno da ćete biti dovoljno fleksibilni i otvoreni mijenjati pravila ukoliko je dijete ustrašeno. 

Proces osamostaljivanja jest proces koji traje i ponekad nije lagan ni za roditelja ni za dijete. No, što je roditelj sigurniji, postaje sigurnije i dijete. Već kroz nekoliko mjeseci djeca koja su u tom procesu podržana pokazuju velike pomake. Sretno!

Jeste li spremni za prvi razred?

Kći treba u školu, a ne želi se odvojiti od mene

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.