Djeca su zbog pluća u razvoju osjetljivija od odraslih, a to onda povećava rizik od razvoja astme i drugih respiratornih problema
Bivši britanski glavni vladin savjetnik za znanost David King upozorio je da su djeca u automobilima često više izložena zagađenju zraka nego na ulici. On je u jednom od ranijih tekstova u Guardian savjetovao da je djecu u školu bolje uputiti biciklom ili pješice, iako su i u tom slučaju izložena zagađenjima s kojima se njihova pluća u razvoju ne mogu nositi. Usto, utvrđeno je da zagađenje može smanjiti njihovu sposobnost učenja kao i da im može oštetiti DNK.
Sve ovo događa se u trenutku kad organizacije za očuvanje okoliša i po treći put tuže britansku vladu zbog zakona kojim se nastoji spriječiti protuzakonito zagađenje atmosfere dušikovim oksidima, a koji je pun rupa. "Djeca, dok sjede na stražnjem sjedalu automobila, vrlo vjerojatno su izložena opasnim razinama zagađenja. Vi možete voziti i sasvim čisto i uredno vozilo, ali vaša djeca sjede u kutiji koja skuplja otrovne plinove iz svih vozila oko vas."
Podsjetio je da je zakon koji zabranjuje pušenje u automobilima u kojima su djeca, naišao na sveopće odobravanje. "Najbolja stvar za zdravlje svih nas jest napustiti automobile", kazao je King, danas savjetnik Britanske plućne zaklade. Niz istraživanja od 2010. do danas utvrdio je da su vozači u automobilima puno višim razinama zagađenja zraka nego oni koji bicikliraju po tim istim urbanim područjima.
Zagađenje je u automobilima više između devet i 12 puta
Profesor Stephen Holgate, stručnjak za astmu sa Sveučilišta Southampton, kazao je da za takve savjete ima više nego dovoljno dokaza. "Zagađenje je u automobilima više između devet i 12 puta. Djeca su u stražnjem dijelu automobila, a automobili često imaju uključene ventilatore, čime upuhuju ispušne plinove izvana, iz vozila ispred automobila, ravno u stražnji dio automobila", objasnio je problem.
Djeca su zbog pluća u razvoju osjetljivija od odraslih, a to onda povećava rizik od razvoja astme i drugih respiratornih problema. "Roditelji su, kad ovo čuju, u prvi trenutak često zbunjeni, jer smatraju da je zrak u autu manje zagađen od onoga vani, što nije točno", dodao je. Ben Barratt s Kraljevskog koledža u Londonu mjerio je izloženost ljudi koji putuju automobilom, autobusom, biciklom i koji pješače. Promatrao je stanje u Londonu 2014.
"Vozači automobila, na dugi vožnjama, bili su izloženi najvišim razinama zagađenja. Ispušni plinovi iz vozila ispred i iza njih ulazili su u automobil i tamo ostajali zarobljeni. Sjedeći u vozilu vi ne možete izbjeći zagađenje unutra", rekao je. Studija iz Barcelone upućuje na to da ispušni plinovi smanjuju sposobnost djece da reagiraju, što ukazuje na štetne učinke u neurološkom razvoju.
Jedna manja studija iz Kalifornije pokazala je povezanost visokih razina zagađenja u prometu s povećanjem oštećenja dječjeg DNK, kao i s oštećenjima imunološkog sustava. Što se Velike Britanije tiče, razine dušikovog oksida, koji uglavnom potječe od dizel-vozila, od 2010. je bila viša u 90 posto promatranih urbanih područja, od razina koje su zakonom propisane. Samo u toj zemlji godišnje se zbog takvog zagađenja, procjenjuje se, izgubi 23.500 života godišnje.
A prethodna vlada je vozačima vozila na dizel davala čak i porezne olakšice zbog nižih razina ugljičnog dioksida. Novi zakoni trebali su sniziti razine dušikovog oksida, ali je varanje i pronalaženje rupa u zakonima proizvođača automobila dovelo do još i puno gorih zagađenja na cestama, jer je ispalo da motorna vozila ispuštaju puno veće količine plinova, nego pri testiranju u laboratoriju.