Djeca prvi odlazak logopedu često zamišljaju kao nešto zahtjevno i nerijetko osjećaju tjeskobu jer znaju da će ih netko promatrati i slušati, a njihova percepcija je 'da u nečemu nisu dovoljno dobri'.
Veoma je važno da roditelji na odgovarajući način pripreme dijete, ali i sebe za prvi odlazak logopedu. Način na koji će to učiniti ovisi o djetetovoj dobi, socioemocionalnoj zrelosti, ali i samom karakteru djeteta. U dječjim glavama često se vrti bezbroj pitanja koja ostaju bez jasnog odgovora. Pojedinoj djeci iščekivanje nepoznatog predstavlja stres i nelagodu. Ključno je da roditelji ne pokažu svoju zabrinutost i ne postavljaju previsoka očekivanja od svog djeteta prilikom prvog odlaska logopedu. Dopustite djetetu da bude ono što je i na taj način ćete mu najviše pomoći.
Ovo je nekoliko savjeta koji mogu pomoći:
1. Prilikom prvog dolaska logopedu važno je da s djetetom bude roditelj/skrbnik, odnosno netko s kime je dijete povezano i uz koga se dobro osjeća.
2. Treba obratiti pozornost na to da prisutnost previše osoba u isto vrijeme u prostoriji (braća i sestre, bake i djedovi) odvlači djetetovu pažnju, a time često i narušava kvalitetu logopedske procjene i/ili terapije.
3. Roditelj treba napomenuti logopedu ako dijete ima neke strahove. To mogu biti igračke (npr. klaun), strah od životinja, jakih zvukova, strah od stomatologa i slično. Tada će logoped dodatno prilagoditi svoj pristup i sredstva za rad djetetu kako bi se ono osjećalo što sigurnije i ugodnije.
4. Iznimno je važno da roditelji ne odgovaraju umjesto djeteta i/ili mu pomažu tijekom logopedske procjene i/ili terapije. Važno je da dijete pokaže ono što zna i može jer je jedino tako logopedska procjena vjerodostojna i valjana, a logopedska terapija učinkovita.
5. Roditelj ne treba uvjetovati i/ili ucjenjivati dijete (npr. „Ako budeš dobar kod logopeda ići ćemo u lunapark.“, „Ako ne odgovoriš na pitanje nema igranja autićima“, „Ako se ne ponašaš lijepo kod logopeda nema igranja s prijateljima u parku.“…). U tom slučaju dijete povezuje odlazak logopedu s nečim negativnim te će uskoro početi nevoljko dolaziti.
6. Roditelj treba djetetu objasniti da kod logopeda "ništa ne boli“ i da je to mjesto gdje se priča, igra, crta, čita, piše, logoped/ica se jako veseli što će ga upoznati.
7. Ukoliko je posjeduju, potrebno je ponijeti svu postojeću dokumentaciju ostalih stručnjaka kod kojih je dijete bilo (psiholog, neuropedijatar, edukacijski rehabilitator, audiolog…).
8. Ovisno o problematici o kojoj se radi roditelji trebaju ponijeti sve što logopedu može pomoći tijekom procjene (video zapis govora, crteže, bilježnice kod školaraca…).
9. Logoped će pitati roditelja podatke o ranom jezično – govornom razvoju djeteta te obiteljskoj anamnezi pa je korisno da se roditelj unaprijed pripremi i zna odgovore na ta pitanja.
10. Isto tako, korisno je da kao roditelj logopedu iznesete vaša očekivanja i želje od logopedske terapije kao i da postavite pitanja o svemu što vas zanima.
Sretno i hrabro!