Nove intelektualne sposobnosti u dobi od oko sedam godina omogućuju djetetu razumijevanje dvosmislenih dosjetki
Početkom osnovne škole dolazi do značajnog skoka u razvoju dječje duhovitosti. Psiholog Paul McGhee, autor više knjiga o dobrobitima i razvoju humora, objašnjava kako do šeste ili sedme godine djeca obično otkriju kako neke riječi imaju različita značenja, što može biti temelj za šalu.
Ljubav prema zagonetkama
Tek nakon tog otkrića dijete može razumjeti zagonetke koje je prepričavalo posljednjih godinu ili dvije, i smijalo im se bez stvarnog razumijevanja. Otkrivanje dvosmislenosti kod djece obično izaziva oduševljenje i zbog njega se "zaraze" zagonetkama pa ih mogu beskonačno ponavljati.
Neovisno o dijelu svijeta i kulturi u kojoj žive, sva djeca ove dobi podjednako uživaju u zagonetkama, i to zbog jedinstvenog razloga. Nove intelektualne sposobnosti, koje je slavni švicarski razvojni psiholog Jean Piaget nazvao konkretno operacijsko mišljenje, pojavljuju se oko sedme godine. Te nove sposobnosti omogućuju djetetu da brzo u umu skače s jednog na drugo značenje riječi, što je preduvjet za razumijevanje dosjetki.
Zagonetke kod djece potiču čisti intelektualni užitak jer na smislen način povezuju dvije informacije koje se na prvi pogled čine nepovezanima (isto kao kada ne razumijete šalu). To je za djecu poseban izvor veselja, pod uvjetom da se odvija u duhu igre i zabave.
Dodatni razlog za dječju ljubav prema zagonetkama je činjenica da, možda prvi put u životu, ona imaju odgovore, odnosno znaju nešto što roditelji, učitelji i druga djeca ne znaju.
Od prvog razreda osnovne škole nadalje, dijete shvaća da je u prednosti onaj tko zna pravi odgovor. I uvijek mu se čini da učitelji i roditelji znaju sve odgovore, a ono ih tek treba naučiti. Sa zagonetkama dijete osjeća da bi ono moglo biti u prednosti, jer zna točan odgovor, dok odrasli ili druga djeca koja ne mogu točno odgovoriti ispadaju neznalice.
Podržite djetetov smisao za humor
U različitim stadijima odrastanja moguće je razumjeti različite vrste igara riječima. Neke su intelektualno zahtjevnije od drugih, no sa šest ili sedam godina dijete obično dobro razumije one najjednostavnije. Zato se po prvi put u toj dobi dijete može iskreno nasmijati s roditeljima, i njegov smisao za humor postaje sve sličniji onome odraslih osoba.
Iako zagonetke odraslima nisu tako zabavne kao djeci, njihove šale funkcioniraju na isti način kao dječje zagonetke, jedino imaju "sadržaj za odrasle".
U ovoj je fazi osobito važno podržati djetetov smisao za humor. Paul McGhee preporučuje roditeljima da iskoriste dječje uzbuđenje zbog otkrivanja dvostrukih značenja riječi i igraju se s djecom postavljanja pitalica, odnosno da se šale s njima na način da ih djeca mogu razumjeti.
Pomoći djetetu da razvije smisao za humor važno je i zato jer djeca koja se "zapale" za humor tijekom osnovne škole, vrlo će ga vjerojatno koristiti kao alat za olakšavanje teškoća u godinama adolescencije i kasnije kroz život.