Često se „borimo“ oko tog treba li objavljivati fotografije djece na društvenim mrežama ili ne. Začas progovorimo protiv ovih ili onih mama, ovisno o našem mišljenju i stavu. No, razmišljamo li o „pozadini“ tog?
Otkad je društvenih mreža, oko njih se vodi rasprava na svakoj zamislivoj razini. Poseban odjeljak pripada roditeljima i djeci na društvenim mrežama. Je li djeci mjesto na društvenim mrežama, treba li objavljivati fotografije ili ne, kako to držati pod kontrolom, pa onda osude s jedne strane, zgražanje s druge. I tako unedogled. I svi uvijek „krive“ mame koje objavljuju fotografije svoje djece.
Možda bi, ipak – samo kao prijedlog – trebalo razmisliti da se te mame „skine s repertoara“ što se ove tematike tiče. Naime, jedna je studija otkrila da su mame koje objavljuju puno fotografija beba na društvenim mrežama sklonije depresiji. Nije baš kategorija koju želimo dodatno osuđivati, zar ne?
Svatko ima svoje mišljenje o mamama koje dijele previše fotografija svoje djece na društvenim mrežama – svatko od onih koje su protiv toga do onih koje to itekako razumiju i podržavaju. Ali možda postoji i ne baš tako simpatična strana tih desetaka i desetaka i desetaka fotografija novorođenčeta u jedva budnim pozama. Naravno, najbolje bi bilo spustiti telefon i uživati u svojoj bebi, ali ispada da se mama koja objavljuje te fotografije možda skriva iza fasade sretne nove mame.
Istraživači sa Sveučilišta Ohio State otkrili su da može postojati veza između načina na koji novopečena mama koristi stranice društvenih medija za dijeljenje informacija o svojoj djeci i njezinog psihičkog stanja. Ove aktivne mame na Facebooku zapravo osjećaju pritisak da budu 'savršene'.
Sama studija usredotočila se na određenu skupinu od 127 majki. Sve su te žene bile visokoobrazovane s poslovima s punim radnim vremenom i, većinom, u braku. Prema rezultatima istraživanja žene koje su osjećale pritisak da budu "savršene mame" češće su objavljivale, čak gotovo opsesivno, na svojim stranicama društvenih mreža.
No, te mame u studiji koje su željele izgledati "savršeno" ne samo da su češće objavljivale fotografije, već su i emocionalnije reagirale na svaki odgovor koji su dobile na fotografije koje su podijelile.
Evo kako je to Sarah Schoppe-Sullivan, glavna autorica studije, opisala za ScienceDaily:
„Ako majka objavljuje na Facebooku kako bi dobila potvrdu da radi dobar posao i ne dobiva sve 'lajkove' i pozitivne komentare koje očekuje, to bi mogao biti problem. Mogla bi se na kraju osjećati gore."
Nije lako novim mamama
Nije neobično da nove mame dožive neki oblik postporođajne tuge, a nekad je to i depresija. Zapravo, statistike pokazuju da 1 od 8 novih majki pati od ovog stanja, a to je vjerojatno pogoršano društvenim mrežama. U najmanju ruku, pretjerano objavljivanje nesumnjivo bi moglo biti simptom toga.
Neke mame koriste objave na društvenim mrežama i povratne informacije kao način mjerenja svoje kompetencije kao roditelja, a imajući već neko vrijeme uvid u način kako funkcioniraju društvene mreže i komentari na istima, znamo kako bi to moglo „završiti“.
Iako je normalno da novopečeni roditelji s veseljem objavljuju fotografije svog ponosa i radosti na Facebooku, Schoppe-Sullivan je primijetila da neke žene koriste objave na negativne načine koji bi mogli biti nezdrav ispušni ventil za njihov strah. To znači da žene koje osjećaju najveći pritisak da budu savršene objavljuju više na svojim stranicama na društvenim mrežama, a zatim na kraju postanu depresivne kada ne dobiju odgovore koje su se nadale.
„Sjajno je dijeliti priče i slike svoje bebe, ali oslanjanje na Facebook da biste se osjećali dobro u vezi s roditeljstvom može biti rizično, rekla je.
Studija je nastavljena i devet mjeseci kasnije, kad su ponovno okupili žene i zamolili ih da rangiraju izjave o tome kako sebe vide u svojoj ulozi majki. Studija je utvrdila da gotovo svaka žena - 98% - koristi društvene mreže za dijeljenje slika svog djeteta na neki način. Čak su utvrdili da su se žene koje su kao svoju profilnu sliku postavile sliku svoje bebe više identificirale sa svojom "majčinskom" ulogom od onih koje to nisu učinile.
Schoppe-Sullivan vjeruje da su to znakovi problema koji se naziru.
„Ono što ove majke govore jest da je njihovo dijete u središtu njihova identiteta, barem trenutno. To je zaista značajno."