'Moja kći koja ima autizam i jako je vezana za tablet i telefon. U dobi od godinu i pol, kad smo primjetili da nešto nije u redu, htjela je jedino gledati crtiće i ići na YouTube gledati ono što sama nađe, a tako je ostalo do danas', piše zabrinuta čitateljica, koju je zanimalo iskustvo naše mame-savjetnice Ines Lahorke Kovačić
Nakon što smo objavili priču o mami Ines Lahorki Kovačić i njezinom trudu da svog sina, koji će uskoro imati četiri godine, "izvuče iz autizma", i najavili da će ubuduće kao mama-savjetnica na društvenoj mreži Klokanice odgovarati na pitanja čitatelja, počeli su joj se javljati roditelji koje je zanimalo njezino iskustvo.
Jedno od zanimljivih pitanja posala je naša čitateljica iz Amerike, mama četverogodišnje djevojčice koja ima autizam:
"Čitajuci vašu priču našla sam se u njoj, i prvo bih vas pozdravila i samo rekla - bravo mama... Ja imam dvije kćeri, starija ima 7 godina i ide u prvi razred, a mlađa, od 4 godine ima autizam. Ide redovno u vrtić tri sata dnevno, svaki dan i ima 45 minuta logopeda jednom tjedno, što smo suprug i ja privatno našli. Ona je jedno veselo dijete, ima svojih i dobrih i loših dana, probali smo sa terapijama kod kuće, ali to baš nije bilo učinkovito, a i trajalo je kratko.
U vrtiću je OK, ima svog prijatelja a kojim u paru radi, voli muziku, voli plastelin, zna sva slova i brojeve, ponavlja neke riječi koje čuje u pjesmi ili kad mi ponavljamo s njom, voli se igrati sa svojom sestrom, ali je veliki problem to što je jako vezana za tablet i telefon. Ona je u dobi od godinu i pol, kada smo primjetili da nešto nije u redu, jedino htjela gledati crtiće i ići na YouTube gledati ono što sama nađe, a tako je ostalo i dan danas.
Ja ne radim, posvetila sam se djeci i puno vremena provodim s njom, slažemo puzzle i kockice, ponavljamo riječi, međutim, opet vam naglašavam da je veliki problem njena privrženost tabletu i telefonu. Voljela bih od vas neki savjet, a i isto tako da mi objasnite kakva je ta metoda što ste vi radili sa svojim sinom (Floortime terapija i ABA metoda). Još jednom vas puno pozdravljam i želim svako dobro i vama i vašoj obitelji."
Privlačnost YouTubea
Naša mama-savjetnica Ines Lahorka Kovačić, koja je krenula i na edukaciju za Floortime terapeuta, u odgovoru joj je opisala svoje iskustvo:
"Prvo, smatram da je odlično da vaša kći ima jedno dijete u vrtiću s kojim se može složiti i to je jako pozitivno za njen budući socijalni razvoj. Za privezanost uz tablet i mobitel moram vam reći iskreno da je i naš sin isto tako 'očaran' tim svijetom tehnike i elektronike. On je u dobi od tri godine uporno na YouTubeu vrtio dječje pjesmice, abecedu i 'colours train' i u dobi od tri godine i dva mjeseca jedne subote počeo spontano slovkati (pokazivati prstom slova riječi i izgovarati pojedinačna slova bez izgovora cijele riječi). Njega fasciniraju svi YouTube prikazi u vezi vode, vodenih parkova, tobogana, vatrometa i, naravno, Minecrafta."
Ines naglašava kako za djecu s autizmom nije preporučljivo da dugotrajno borave za kompjuterom ili mobitelom zato što u tom vremenu u kojem su 'vezani' uz to, gube priliku za učenje o svakodnevnom životu i životnim situacijama u kojima djeca normalne razvojne putanje spontano uče promatranjem i interesom za vanjski svijet.
Različite metode rada s autističnom djecom
"Morate biti svjesni da djeca iz autističnog spektra imaju 'sužen fokus interesa', ako to tako smijem reći, i da je njihova želja za uključenjem u svakodnevne aktivnosti mala ili nikakva i na tome roditelji i terapeuti upravo i rade raznim tehnikama i pristupima. Dakle, najvažnije je da djetetu koje se povuklo od vanjskog svijeta ponovo damo 'ruku koja izvlači van', ali nježno kao maloj bebi, da opet jako emotivno budemo angažirani u kontaktu s njima, da ih lagano izvlačimo iz njihova 'opsega' interesa i funkcioniranja", napisala je u svom odgovoru Ines i objasnila kako se upravo to radi u Floortime tehnici (više vidite na www.stanleygreenspan.com) gdje je ključno ispočetka uspostaviti prva tri stupnja razvojne ljestvice, a to su regulacija, povezanost i emotivna angažiranost, interes za vanjski svijet i posebno odnose s ljudima... Kad dobro izbrusite ova prva tri stupnja, događa se da dijete počinje napredovati, bilo verbalno bilo intelektualno, dodala je.
"ABA metoda, s druge strane, inzistira na obavljanju jednog po jednog strukturiranog (vođenog) zadatka uz nagradu (predmet od djetetova većeg interesa) odmah po ispunjenju svakog zadatka.To za neku djecu funkcionira, za neku ne. Moj sin je u radu od 3-4 mjeseca po ABA metodi dobio bolji fokus, intelektualno je napredovao (tipa slaganje puzzli, vježbe koncentracije i slušanja, uočavanje zbirnih imenica), ali takav rad je u jednom periodu bio velika frustracija za njega (ne odgovara karakteru djeteta niti mojoj ideji o odgoju djece) pa smo ga maknuli i ostavili samo manje-više Floortime. Floortime smo radili cijelo vrijeme (i dok je išao na ABA terapiju) i velika je razlika što je na Floortime išao uvijek s veseljem i radosnim isčekivanjem svojeg terapeuta", piše naša mama-savjetnica te zaključuje:
"Moje osobno mišljenje je da ABA pomaže ukoliko si sa Floortime pristupom pripremio teren u smislu izgradnje i utvrđivanje ona prva tri stupnja koja sam gore navela. Znači, on je mogao prihvatiti "strogu strukturu" ABA rada jer je prethodno bio emocionalno reguliran i već je u razvoju stigao do trenutka kada je htio otkrivati vanjski svijet."
Ako i vas znaima više o njezinom iskustvu, možete Ines kontaktirati kao mamu-savjetnicu na društvenoj mreži Klokanice. Sprijateljite se s Ines Lahorkom Kovačić na društvenoj mreži i pošaljite joj privatnu poruku!