Polazak u školu nije stresan samo za djecu već i za roditelje. Upravo zato odlučili smo istražiti kako kroz zabavne i poticajne aktivnosti svaki roditelj može svom djetetu pružiti dobar start za ono što ga tamo čeka
Dva su osnovna uvjeta koja dijete mora zadovoljiti prije polaska u školu: mora biti odgovarajuće dobi (djeca koja do 1. travnja navrše šest godina obvezni su polaznici) te mora biti psihofizički zrelo. Psihofizička zrelost pretpostavlja optimalan stupanj razvijenosti različitih fizičkih i psihičkih funkcija djeteta koje će mu omogućiti uspješno svladavanje gradiva u školi. Sukladno tome, postoji nekoliko stvari koje svaki roditelj može napraviti kako bi pomogao djetetu da te vještine razvije.
1. Razgovaraj s djetetom o osjećajima
Budući da prvi školski dan predstavlja sasvim novu eru njegova života, uzbuđenost i zabrinutost dva su glavna osjećaja koja prolaze glavom tvog djeteta. Zato s njim trebaš pričati o tome kako se osjeća i saznati što ga muči. Za početak, objasni mu da su strah i briga sasvim normalni i da to sva djeca osjećaju. No, kako bi mu potaknula sretne misli, istakni neke pozitivne aspekte koje škola pruža. Primjerice, steći će nove prijatelje i naučit će puno novih stvari.
2. Upoznaj školu i učiteljicu
Odlazak do škole i upoznavanje s budućom učiteljicom stvari su koje će pomoći djetetu da se opusti. Također, dijete bi trebalo sudjelovati u kupnji nove školske torbe i ostale opreme za školu, a roditelji bi trebali osigurati i poseban radni kutak za kojim će moći učiti i pisati zadaću. Psihologinja Anita Žerjav iz ''DV Cvrčak Čakovec'' pritom ističe da je, uz sve navedeno, školu potrebno prikazati u realnom svijetu: Roditelji bi trebali privikavati dijete tijekom ljeta na situacije u kojima će trebati pokazati oprez te ga uputiti kako se dolazi do škole, ali i upozoriti na situacije poput prelaska zebre, poručuje naša sugovornica.
3. Razvijaj grafomotoričke vještine
Prije polaska u školu dijete treba razviti vještine poput pravilnog držanja olovke, mora odrediti koju će ruku koristiti za pisanje te bi trebalo znati crtati tako da je crtež prepoznatljiv, bojiti tako da ne prelazi crtu i precrtavati oblike (krug, kvadrat, trokut, križ). Naša sugovornica pritom predlaže vježbe koje roditelji mogu raditi sa svojim djetetom: Za finu motoriku potrebno je vježbati mišiće šake. Primjerice, kad mama peče kolače, dijete pomaže tako što mijesi tijesto i time se, osim motoričkih sposobnosti, razvija i njegovo samopoštovanje jer čini nešto korisno i pomaže mami, tvrdi Žerjav te predlaže još neke aktivnosti:
- zakopčavanje, vezanje čvorova, pletenje pletenica
- skupljanje sitnih predmeta (perle, kuglice), prelijevanje vode u posudicama
- modeliranje tijesta
- rezanje škaricama, lijepljenje, oblikovanje plastelinom,
- likovno izražavanje (crtanje, slikanje)
- omogućite djetetu puno različitih oblika kretanja i boravak u prirodi - trčanje, penjanje, skakanje, ljuljanje
4. Pozabavi se slovima i brojkama
Prije polaska u školu poželjno je da dijete zna slova, ali nije nužno. Ipak, trebalo bi prepoznati prvo i zadnje slovo neke riječi, a kako bi naučilo čitati, psihologinja kaže da bi dijete trebalo imati razvijen govorni vokabular te uživati u prelistavanju slikovnica i slušanju priča. Usto bi trebalo znati što su slova, što su riječi, gdje je početak stranice te u kojem smjeru čitamo i okrećemo stranice.
Uočiš li da dijete ima probleme s pažnjom, probaj poticati fokus pažnje u aktivnostima koje ono voli: Ako dijete voli slagati Lego kocke, u trenutku kada tu aktivnost želi prekinuti, roditelj treba imati ulogu vanjskog motivatora te dodati neki zanimljiv element igri kako bi dijete ostalo u aktivnosti. Kako se raspon pažnje produlji u toj aktivnosti tako će se produljiti i u svemu ostalom, poručuje Žerjav te dodaje da je traženje razlika vježba koja poboljšava vizualnu percepciju i koncentraciju djeteta.
Kad je riječ o brojanju, dijete bi trebalo usvojiti sljedeće radnje:
- učenje jezičnih izraza kojima se označuje jednakost ili nejednakost
- vježbanje nizanja rednih brojeva naglas
- brojanje predmeta koje dijete može premještati s jedne strane na drugu
- prebrojavanje predmeta u istom skupu više puta
- brojanje pokreta tijela - npr. skokovi, koraci
- izrada brojevne vrpce - brojke i njima odgovarajuće količine naslikanih predmeta
5. Posluži se VAK metodom
Vizualno-auditivna kinestetička metoda (VAK) koordinira lijevu i desnu polovicu mozga, potiče ga na aktivnost i otvara put prema genijalnosti. Najnovija istraživanja pokazala su da se najbolji rezultati postižu kad djeca u isto vrijeme primaju i memoriraju informacije koje dolaze vizualnim (vid), auditivnim (sluh) i kinestetičkim (taktilni/dodir) neuronskim putevima u mozgu.
Suzana Srnić Vuković jedna je od mama koja je prepoznala dobrobiti ove metode te odlučila svoju djecu upisati na BOB program Brainobrain dječje akademije, koji integrira upravo VAK metodu te uspješno razvija vještine kao što su fotografska memorija, mašta, vizualizacija, slušačke sposobnosti, multitasking (mogućnost obavljanja više radnji u isto vrijeme) te mentalna aritmetika.
Željela sam djeci ponuditi konstruktivnu aktivnost koja će im osim zabave pružiti nova znanja i vještine. Lara (8) je od najranije dobi pokazivala interes za brojeve i računanje. Čim sam na internetu naišla na informacije o BOB-u, znala sam da će se ona u to savršeno uklopiti, a šestogodišnji trojčeki Viktor, Ivor i Gregor žele imitirati stariju seku, pa su i oni u BOB-u, kaže naša sugovornica te dodaje da su do sad imali samo pozitivna iskustva.
Imati obavezu svaki dan vježbati zadatke od predškolske dobi stvara dobre temelje za radne navike u budućem školovanju, poručuje naša sugovornica i dodaje da ih ovaj program uči kako se koncentrirati na zadatke pa su time brži i fokusiraniji.
A kako su djeca reagirala na ovaj program?
Lara uživa u napredovanju i svojim osobnim uspjesima koje je do sad postigla na dva međunarodna i jednom državnom natjecanju. Dečki su još uvijek dosta zaigrani i treba ih poticati na rad. Najviše uživaju u kreativnim igrama s trenerom i prijateljima iz grupe. Brainobrain je aktivnost koja zahtijeva puno angažmana kako kod djece tako i kod roditelja. Osim dvosatne radionice u Brainobrain centru djeca cijeli tjedan imaju obavezu vježbati, kaže naša sugovornica te dodaje da se samo uz redovan rad može napredovati.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Miss7Mama dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Miss7Mama te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.