Nakon što je na Facebooku podijeljen video na kojem dvogodišnjak pravim nožem reže povrće, stručnjaci procjenjuju - trebaju li mala djeca koristiti oštri nož?
Mama Kathleen Frank podijelila je videozapis svog dvogodišnjeg sina Quincyja u kojem koristi dugi, tanki nož kojim reže krastavce za salatu. Jednom rukom drži mali komad krastavca, a drugom dršku noža.
"Mislim da dobivanje smislenih poslova u životu govori da i ti - čak i kao dijete - imaš ulogu i doprinos", rekla je Frank za InsideEdition.com. "Htjela sam da mi Quincy pomogne, nisam htjela ga htjela zaokupiti nečim dok radim kućanske poslove - bilo je mnogo zanimljivije da ga aktivno uključim."
Videozapis pod nazivom "Kathleenin sposobni dječak" ima preko 180 komentara. Mnogi komentari izražavaju podršku majci i njezinom djetetu, pohvaljujući njegovo sudjelovanje u obiteljskim aktivnostima. Drugi korisnici pokazuju zabrinutost, brinući se da bi se dijete moglo povrijediti.
Camille Becerra, chefica iz New Yorka smatra kako uopće nije sigurno djeci davati nože i da se koriste njima, nazivajući ovo sve vrlo opasnim. "Puno je njih zbog ozljeda od noža završilo u bolnici", rekla je.
Jesu li mala djeca 'sposobna' za sigurno korištenje oštrih alata?
Dr. Natalie Brito, docentica za razvojnu psihologiju na NYU Steinhardt, ne slaže se s tim. Rekla je da su mališani sposobni biti obučeni za sigurno korištenje noževa, navodeći kulturne skupine kao što su zajednice lovaca i sakupljača koje djeci omogućuju rad s oštrim alatima.
5 opasnih stvari koje trebate dopustiti djetetu da radi
"Naravno, kao i svaki drugi zadatak, maloj djeci treba pokazati kako koristiti alat, uz mnogo prilika za sigurno korištenje alata i nadzor odraslih", ispričala je Brito za InsideEdition.com dodajući kako je u videozapisu jasno da dječaku ovo nije prvi put s nožem i da ima roditeljski nadzor.
Zapravo, Quincy nije prvi put koristio nož, potvrdila je Frank. Mama je rekla da je prvo svom sinu dala nož za bananu i maslac kako bi vježbao, te su razgovarali o tome kako sigurno koristiti alat. Dok se Quincy bolje upoznavao sa zadatkom, Kathleen je postala sigurnija u njegovu sposobnost. "Nisam se brinula da će se povrijediti, jer vrlo ozbiljno shvaća svoje poslove i posvećuje veliku pozornost - vrlo je pouzdan", rekla je Kathleen.
Dr. Brito je potvrdila da djeca mogu naučiti potrebne vještine i vrijednosti dok pomažu obitelji. “Društveno povezivanje i rutine važni su elementi razvoja djeteta. Dopuštanje djetetu da doprinese izradi večere stvara društvenu interakciju između djeteta i njegovatelja, a također otvara mogućnost podučavanja djeteta… ili čak samo trenutak razgovora s djetetom o njihovom danu ili osjećajima“, objasnila je.
Međutim, Brito je dodala da roditelji ne moraju odmah početi brusiti vještinu noža. "Oštri alati nisu nužni za stvaranje ove interakcije, a djeca mogu doprinijeti na mnogo načina, kao što je postavljanje stola", rekla je.
"Djeci trebamo dati uporabne, funkcionalne predmete jer će se njima služiti dalje u životu. Dijete koje je naučeno na igračke, a na prave uporabne predmete kad jednom dobije u ruke pravi nož ili iglu, a dobit će, sasvim sigurno, tada su još veće mogućnosti za ozljedom jer dijete upotrijebi istu snagu, a rezultat je drugačiji", napisala je u svojoj kolumni Jelena Hlebec, waldorfska odgojiteljica i osnivačica Dječjeg vrtića "Pikulica" iz Zagreba.
"Kada se djetetu dade plastični nož, iz straha da se ne poreže, dijete se muči rezati, ne uspijeva mu i to ga samo isfrustrira. Ista stvar je i npr. s plastičnom lopaticom koja zaista ne može kopati zemlju. Dijete koje je naučeno na igračke, a na prave uporabne predmete kad jednom dobije u ruke pravi nož ili iglu, a dobit će, sasvim sigurno, tada su još veće mogućnosti za ozljedom jer dijete upotrijebi istu snagu, a rezultat je drugačiji. Naša djeca u vrtiću, od treće godine sami režu, šivaju. Dok su manji treba više kontrolirana sredina, kao bi naučili pravilno baratati predmetima, a kasnije zaista s povjerenjem dajemo pred njih zadatke da čine sami, bez straha od ozljede", kaže Hlebec, te dodaje: "Kada im osiguramo vrijeme za stvaranje, poticajnu okolinu gdje mogu uzeti sve što im treba, uložimo svoje vrijeme i trud kako bi ih naučili nekoj vještini i tada im damo slobodu djelovanja - tada nastaju čuda!"