Zamisli ovaj scenarij: pripremaš večeru i tvoj četverogodišnjak, koji je upravo završio slaganje kockica na podu, podigne pogled i pita: "Kako se rade bebe?"
Djeca su puna pitanja, na to smo već navikli, ali ovo pitanje može biti posebno škakljivo. Što reći svojoj djeci kad te pitaju kako djeca dolaze na svijet – to je nešto što nas muči već otkad krenu prva pitanja. A osim tog, kada bi trebalo započeti taj razgovor? Koliko rano je prerano za iznošenje činjenica o "pticama i pčelama?"
Možda možemo barem malo pomoći. Ne, nećemo taj razgovor odraditi u tvoje ime, to će, ipak, ostati na tebi, ali možda možemo dati koji savjet kako se nositi s ovom škakljivom temom koja kad-tad iskrsne. No, ovisno u kojoj dobi djeteta se javi…
Kako razgovarati s vrlo malom djecom
Prva stvar koju treba imati na umu je to da se ovo pitanje odraslima može činiti mnogo neugodnijim nego djeci. Mala djeca uglavnom žele samo činjenice. Obično je dovoljno usredotočiti se na biološki proces i postaviti temu kao znanstvenu. Na primjer, možeš reći da kada roditelji jako vole jedno drugo, oni stvaraju posebnu stanicu koja izrasta u bebu.
Ono što je važno ovdje naglasiti, čak i ako ne dođe do korištenja tog u ovako ranoj dobi, važno je od naranije dobi koristiti stvarna imena dijelova tijela. Čineći to dajemo djeci vokabular koji im je potreban za razgovor o svojim tijelima bez srama ili zbunjenosti. Djeca će imati više pitanja o svojim tijelima i tom kako beba uđe u nečiji 'trbuh' i kako izađe van, umjesto pitanja o samom seksu.
Kako razgovarati s djecom školske dobi
U osnovnoj školi djeca su često razvojno spremna za detaljniji odgovor. Ovi kasniji razgovori mogu se nadograditi na onaj prvi razgovor koji se odvio dok su djeca bila mlađa. Osnovnoškolskoj djeci možda će trebati malo više detalja o činjenici da stvaranje djeteta zahtijeva, u većini slučajeva, dvoje ljudi, ali će opet više fokusa biti na nadolazeći događaj nego na način nastanka.
Djeca u osnovnoj školi mogu razumjeti apstraktnije koncepte, ali ključno je objasniti te apstraktne koncepte u biologiji, što može pomoći spriječiti pojavu srama i neugode. Kako djeca budu starija, možda će biti spremnija za detaljnije informacije o ljudskoj reprodukciji, uključujući ulogu spermija i jajne stanice u oplodnji i razvoju fetusa.
Kako razgovarati s adolescentima
Kako djeca postaju tinejdžeri, pitanje "odakle dolaze bebe" trebalo bi uključivati konkretnije razgovore o seksu. Starija djeca počet će postavljati pitanja o seksu, seksualnosti i seksualnim činovima. Seksualnost je normalan dio ljudskog razvoja i o njoj treba razgovarati otvoreno i iskreno. Nema ništa sramotno u potrazi za znanjem.
Zapravo, istraživanja pokazuju da razgovor s adolescentima o seksu na dobno primjeren, izravan i pozitivan način dovodi do toga da djeca donose bolje informirane odluke. S godinama dolazi do boljeg razumijevanja fizičkog procesa nastanka bebe. Adolescenti mogu razmišljati apstraktnije i mogu puno bolje razumjeti biološke procese. Stoga je važno osnažiti djecu i dati im riječi kojima mogu postavljati teška pitanja.
Svaka dobna skupina trebala bi razumjeti činjenice o svom tijelu, a za to je vrlo važno uvođenje točne terminologije u mladoj dobi.
Što ne treba reći kada djeca pitaju odakle dolaze bebe
Važno je da roditelji budu otvoreni i iskreni sa svojom djecom, posebno kada su starija. Ono što im nikako ne treba su laži. Zato nemoj predstavljati stvari drugačijima nego što jesu. Znanje uklanja strah i neizvjesnost. Na pitanja treba odgovarati iskreno i otvoreno. Odgovori točno na ono što se traži.
Dakle, zaboravi na priču o rodama!
Na kraju, važno je dopustiti djeci da sami postavljaju pitanja i vode razgovor. Pusti djetetu da vodi razgovor i tako ćeš mu omogućiti uvid u znanje koje traži. Dok pitanje "odakle dolaze bebe?" može biti zastrašujuće, važno je upamtiti da iskrenost i jasan rječnik izbjegavaju pogrešnu komunikaciju, nespretnost i sram. Dajući našoj djeci dar jezika i tjelesne autonomije, ona uče da mogu sigurno postavljati pitanja na koja će dobiti istinit odgovor.