Školarci Zdravlje osnovnoškolca 15. rujna 2020.

Kako zaštititi djecu u vrijeme COVID-19: Važnost vitamina D

Foto: Promo
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Uz adekvatnu prehranu koja uključuje namirnice bogate vitaminom D uz „dobre masti“, savjetuje se i boravak na otvorenom i umjereno izlaganje suncu te dodatna primjena vitamina D

Demografski podaci upućuju da su djeca najmanje ugrožena populacijska skupina u pandemiji COVID-19. U studijama koje su obuhvatile pedijatrijsku populaciju pokazuje se da je u više od 90% djece oboljele od COVID-19 zabilježen asimptomatski, blagi ili umjereni oblik bolesti. Bez obzira na te spoznaje, polaskom u škole i vrtiće, uz poštivanje svih epidemioloških mjera, svjesni smo povećanja rizika za razvoj brojnih sezonskih infekcija u djece. Stoga je briga o optimalnom imunosnom statusu najmanje što možemo učiniti za svoje dijete.

Opskrba svim vitaminima, mineralima, blagotvornim masnim kiselinama i biljnim spojevima s pozitivnim učincima na imunitet dobra je strategija osiguravanja jakih obrambenih snaga djeteta. Među tim nutrijentima posebno se ističe vitamin D čije je imunomodulatorno djelovanje dospjelo u žarište interesa tijekom posljednjih pola godine. Vitamin D u tijelu se veže na receptore vitamina D (VDR) koje nalazimo u brojnim tjelesnim stanicama, uključujući i stanice imunosnog sustava. Aktivacija tih receptora regulira ekspresiju više od 900 gena od kojih su brojni važni za urođeni i stečeni imunitet. Poznato je i da vitamin D potiče ekspresiju dvaju antimikrobnih peptida koje nazivano katelicidinima i beta-defenzinima, a oni igraju važnu ulogu u obrani od respiratornih virusnih infekcija.

Za zdrave kosti i zube

Vitamin D i djeca u posebnoj su vezi. Svi znamo da je temeljna profilaktička mjera koju već cijelo stoljeće zdušno prihvaćaju pedijatri primjena 400 IJ vitamina D tijekom cijele prve godine života kako bismo spriječili rahitis. Ta preporuka dio je naše nacionalne preventivne strategije. Međutim, unatoč spoznajama da bi dodatna primjena vitamina D mogla biti važna za djecu i nakon navršene prve godine te tijekom cijelog djetinjstva i adolescencije, nadoknada se u toj dobi uglavnom ne preporučuje i ne vrši. Učestalost nedostatka vitamina D u dojenčadi i male djece u Europi kreće se od 10 do 30%, što ukazuje da endogena sinteza vitamina D u koži ne može nadomjestiti nedovoljan unos prehranom i dodacima prehrani. Prema preporukama Europskog pedijatrijskog društva za gastroenterologiju, hepatologiju i prehranu, djeca koja se ne izlažu suncu i provode većinu vremena u zatvorenom smatraju se rizičnom skupinom za nedostatak vitamina D, a nakon prve godine preporučuje im se dnevni unos 600 IJ vitamina D. Preneseno u naše životne okvire, potrebno je osigurati dodatan unos vitamina D tijekom tmurnijeg i hladnijeg dijela godine koji nam slijedi. Naime, koncentracija vitamina D tijekom kolovoza i rujna je u optimalnim vrijednostima zbog boravka na suncu, budući da se ovaj vitamin koji ujedno djeluje i kao hormon stvara u koži pod utjecajem sunčevih zraka. Pretila djeca su u dodatnom riziku za razvoj nedostatka jer se ovaj vitamin odlaže u višku masnog tkiva. Zbog toga su pretiloj djeci potrebne veće doze vitamina D kako bi postigli poželjnu koncentraciju vitamina D u krvi.

Koji su izvori vitamina D?

U hrani je vitamin D vrlo slabo zastupljen, a tek nekoliko namirnica sadrži značajne količine vitamina D. Stoga je obogaćivanje hrane i primjena dodataka vitamina D od iznimnog značaja za koncentraciju vitamina D u krvi na razini populacije. Kad je riječ o djeci, optimalna strategija je osiguravanje adekvatne prehrane koja uključuje namirnice bogate vitaminom D uz „dobre masti“, boravak na otvorenom i umjereno izlaganje suncu te dodatna primjena vitamina D. Potrebno je obratiti pažnju na unos namirnica koje prirodno sadrže ili su obogaćene vitaminom D. Najbogatiji prirodni izvor vitamina D3 u hrani su ulja jetre bakalara i drugih masnih riba. Nadalje, hrana bogata vitaminom D3 obuhvaća ribu (tuna, srdele, skuša, bakalar, haringa, losos), rakove i plodove mora, neke vrste gljiva, kvasac, goveđu jetru i žumanjak jajeta, te namirnice koje su dodatno obogaćene vitaminom D poput nekih margarinskih namaza.

Iako malobrojne, postoje namirnice koje sadrže značajne količine vitamina D. Primjerice 100 grama skuše sadrži čak 700 IJ ili 17,5 mcg vitamina D što je dvostruko više od osnovnih dnevnih potreba. Stotinu grama sardina iz konzerve osigurat će približno osnovnu dnevno potrebnu količinu vitamina D, a 100 grama shiitake gljiva osigurat će približno 50% potreba. Istu količinu, 50% dnevnih potreba osiguravaju i neki obogaćeni margarinski namazi u preporučenoj porciji koja iznosi 25 g.

Trenutno nema konkretnih službenih preporuka vezanih za suplementaciju vitamina D od strane stručnih društava s ciljem prevencije infektivnih bolesti, međutim u literaturi postoji velik broj radova koji ukazuju na antiinfektivne učinke vitamina D u djece, posebice kod gripe, akutnih respiratornih infekcija i upale pluća. Nadalje, u stručnoj literaturi se žurno objavljuju radovi koji govore o potencijalnoj povezanosti statusa vitamina D u djece te prevenciji i suportivnoj terapiji infekcije virusom SARS-CoV-2.

Još jedan dokaz o važnosti vitamina D je preporuka Britanske službe za javno zdravstvo (NHS) koja svim stanovnicima u karanteni preporučuje dnevnu primjenu 10 mikrograma ili 400 IJ vitamina D. Preporuku su izdali za cijelu populaciju, a ne samo za rizične skupine, a temelje je na činjenici da je uslijed boravka u zatvorenom velik rizik razvoja nedostatka vitamina D.

Literatura:

· Panfili FM, Roversi M, D'Argenio P, Rossi P, Cappa M, Fintini D. Possible role of vitamin D in Covid-19 infection in pediatric population. J Endocrinol Invest. 2020;1-9. doi:10.1007/s40618-020-01327-0

· Molloy EJ, Murphy N. Vitamin D, Covid-19 and Children. Ir Med J. 2020;113(4):64. Published 2020 Apr 3.

  • lihim

    Making every month extra $ 15k or more just by doing very simple j0b 0nl! Ne from home. previous month i have easily made Making every month extra $ 15k or more just by doing very simple j0b 0nl! ne from home. previous month i have easily made $ 14839 by doing this 0nl! ne j0b in my spare time for only 2 hrs a day using my laptop. i am a full time college studnet and after my college doing this j0b for 2 hrs only. easy to do and regular earn! ng are awesome from this. get your hands on this j0b today and start earn! ng 0nl! ne by just follow details on this s! te ……. > https://bit.ly/39JrDqt

  • wadoran

    My companion is making $77 hourly at the PC. He has been laid off from work 5 months prior, yet a month ago he rounded up $10258 by simply telecommuting with program he uncovered on the web. This is the thing that he does... Give it a shot yourself... Visit Now... https://bit.ly/39JrDqt

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.