S obzirom na sve obaveze koje dijabetes stavlja pred adolescenta, od kontrole šećera nekoliko puta u danu, određivanja doze i davanja inzulina, održavanja pumpe, nošenja sve potrebne opreme sa sobom, a uz sve to, nedosljednog ponašanja adolescenata u bilo kojem aspektu života, lako je zaključiti kako će takvo nedosljedno ponašanje pratiti i kontrolu dijabetesa
Samokontrola je sposobnost usmjeravanja ponašanja u željenom smjeru, koja se razvija i gradi od djetinjstva. Do 6. godine dijete ne razvija samokontrolu, dječje reakcije su impulzivne i u tom periodu teško je obuzdati njegovo ponašanje. Razvoj djeteta još uvijek nije dosegao razinu u kojoj dijete samo može kontrolirati svoje ponašanje. U toj dobi dijete preslikava roditeljske obrasce ponašanja. Ako je roditelj uznemiren, uznemireno je i dijete. U ovoj dobi uglavnom roditelji djeci daju injekciju inzulina i često se osjećaju odgovorni i krivi za zdravlje djeteta, za bol koju osjeća i svojim reakcijama pojačavaju djetetovu napetost.
U predškolskoj dobi dijete već polako počinje prihvaćati upute roditelja i drugih autoriteta te prati pravila. Često se mogu pojaviti teškoće u odnosima s drugom djecom. Djetetu treba objasniti da može raditi sve što i druga djeca te ga je potrebno uključiti u aktivnosti koje želi, a koje pohađaju njegovi vršnjaci.
Polaskom u osnovnu školu, dijete se mora naučiti da, ako se želi igrati, mora prvo napisati domaću zadaću. Roditelji su često obeshrabreni težinom zadataka koje pred njih stavlja dijete, ali i roditeljstvo. To je razdoblje djetetova života u kojem ono sluša uputu autoriteta, ali još uvijek ne shvaća zbog čega zaista mora nešto učiniti.
Doba adolescencije je vrijeme u kojem se djeca suočavaju s nizom različitih emocija, postaju svjesni svog ponašanja i posljedica koje to ponašanje ima na njih i na okolinu. To razdoblje za neku djecu zna biti posebno stresno, s obzirom na povećavanje zahtjeva roditelja, nastavnika i škole. Počinju izlasci, prve simpatije i slično. Uz silne promjene i bunt u njihovom životu, ono želi zaboraviti na dijabetes i na kontrole i želi biti kao i svi njegovi vršnjaci.
U tom periodu raste potreba za neovisnošću. Dijabetes počinje zahtijevati sve veću samokontrolu, s obzirom na tjelesne i hormonalne promjene koje počinju utjecati na potrebne doze inzulina.
Ovo je period pun uspona i padova, koji na kraju daje rezultat - odgovornu mladu osobu. S obzirom na sve obaveze koje dijabetes stavlja pred adolescenta, od kontrole šećera nekoliko puta u danu, određivanja doze i davanja inzulina, održavanja pumpe, nošenja sve potrebne opreme sa sobom, a uz sve to, nedosljednog ponašanja adolescenata u bilo kojem aspektu života, lako je zaključiti kako će takvo nedosljedno ponašanje pratiti i kontrolu dijabetesa.
Kako raditi na razvoju samokontrole djece?
Zadatak roditelja je odgojiti dijete koje je emocionalno jako i sposobno prebroditi sve životne stresove tijekom života, pa tako i dijabetes. Kod samokontrole najbitnija je disciplina. Zato roditelj mora jasno postaviti granice i naučiti dijete što je disciplina, ohrabriti ga i jačati njegovu samokontrolu. Roditelji neće zauvijek biti „šefovi“, nego trebaju djecu naučiti odgovornom ponašanju, prvo prema sebi, ali i drugima.
Mladi moraju naučiti prihvatiti razočaranja, ali i vjerovati sebi i svojoj procjeni. Kad naučimo dijete sve o važnosti kontrole dijabetesa, što ona znači za njega i njegov život to predstavlja naš uspjeh kao roditelja i odgajatelja. Taj uspjeh naravno ne znači kraj našoj edukaciji, jer ona zapravo nikad i ne prestaje.
Besplatni info telefon: 0800 913 019
www.freestyleoptiumneo.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Miss7Mama dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Miss7Mama te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.