Dijete može samo donijeti odluku o nastavku školovanja, a roditelji bi ga trebali tek upoznati s mogućnostima, smatra psiholog Mihael Kozina
Sa završetkom osnovne škole sve učenike, ali i njihove roditelje, čeka jedna životno važna odluka koju nije nimalo lako i jednostavno donijeti – koju srednju školu odabrati? Radi se o jednoj od prvih većih i važnijih odluka koja će u velikoj mjeri odrediti profesionalni put djeteta.
Stoga prije donošenja konačne odluke prvo treba dobro procijeniti djetetove sposobnosti i mogućnosti jer svaki posao postavlja određene zahtjeve pred osobu koja ga obavlja. Iako svaki čovjek može obavljati različite poslove, ipak postoje oni koji će se obavljati lakše i s mnogo više zadovoljstva.
Samostalna odluka djeteta
Roditelji često misle da djeca u dobi od 14 godina nisu sposobna sama odlučiti što žele biti kad odrastu, no psiholog u zagrebačkog V. Gimnaziji i stručni suradnik u Centru za djecu, mlade i obitelj Modus, Mihael Kozina, smatra kako konačan izbor svakako treba biti na samom učeniku.
"Ako je cilj roditelja da im dijete bude samostalno, onda je jedan od prvih koraka samostalni odabir srednje škole. Dakle, dijete u toj dobi može samostalno odlučiti, a roditelj je taj koji bi mu trebao pokazati koje su sve mogućnosti, odnosno koje se sve škole nude. Roditelji moraju otvarati prostor djeci da od ranog djetinjstva donose odluke. Važno je očuvati integritet djeteta. Tako će postati samostalni i bit će im u životu puno lakše", kaže naš sugovornik.
Ako roditelj dijete previše "pritišće" u odabiru budućeg zanimanja, koje djetetu možda uopće nije interesantno, roditelj će biti taj kojeg će dijete smatrati odgovornim u slučaju neuspjeha.
Profesionalna orijentacija za neodlučne
Iako bi prilikom odabira nekog zanimanja trebalo voditi računa koliko je ono konkurentno na tržištu, odnosno kakva je mogućnost zapošljavanja, psiholog Kozina smatra kako je ipak važnije uskladiti sposobnost i interese učenika. Primjerice, ako je netko jak u matematici treba ga usmjeriti prema školama s jakim matematičkim programima.
"Vrlo je teško dugoročno prognozirati koje će zanimanje biti traženo u narednih 5 do 10 godina. Osim toga, ako se i pokaže da će biti veća potražnja za medicinskim sestrama, a dijete ne podnosi krv i to ga uopće ne zanima, nema smisla poticati ga da upiše medicinsku školu", objašnjava psiholog.
Ako je učenik neodlučan kod donošenja odluke o odabiru škole ili ako učenik ima određene zdravstvene poteškoće ili poteškoće u učenju, preporučuje mu se profesionalna orijentacija čija je svrha pomoći djetetu da otkrije vlastite afinitete, vještine i sposobnosti. Tim stručnjaka, odnosno psiholog, pedagog i liječnik učenika će usmjeriti i pomoći mu da odabere zanimanje i kako da nastavi daljnje obrazovanje.
Odabir nije konačan
"Profesionalna orijentacija sastoji se od testova koji provjeravaju verbalne, numeričke i spacijalne sposobnosti djeteta. Nakon toga slijedi razgovor s učenikom. Ja osobno najviše polažem u razgovor s učenicima. Djeci treba što više nuditi i s njima pričati", smatra psiholog Kozina.
Profesionalna orijentacija može se provesti u osnovnim školama, a u suradnji sa školom i roditeljima provode je i stručnjaci u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje te stručnjaci u specijaliziranim centrima.
"Ako je dijete u nečemu zaista talentirano, u tome ga treba podržati. No, djeci je bitno napomenuti da ništa nije konačno. Svojim učenicima znam reći da ništa nije uklesano u kamenu. Ako i završe neku školu, ne mora značiti da će se time u životu i baviti. Kod djece prvenstveno treba poticati kreativnost i osobnu odgovornost", zaključuje Kozina.
Udžbenike i školski pribor po najboljim cijenama potražite na mondo.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Miss7Mama dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Miss7Mama te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.